تلاش برای رشد 30 پله‌ای شاخص ICT طی 5 سال

12:03 - 25 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۳۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان سنگ محکی برای سنجش عملکرد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار می گیرد که آمار جهانی نشان از رشد 4 پله ای و رسیدن به جایگاه 81 در میان کشورهای جهان دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، لزوم توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بر کسی پوشیده نیست تا با گسترش آن علاوه بر استفاده از مزیت‌های این عرصه بتوانیم پا به پای سایر کشورها به رقابت بپردازیم.

در این میان برای سنجش موفقیت عملکرد کشورها شاخصی به نام توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI ) تعریف و تدوین شده که از آن به عنوان ابزاری برای سنجش مقایسه عملکرد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند و در نهایت از این طریق فاصله کشورها از هم مشخص شوند.

در این شاخص معیارهای زیرساختی شامل تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند بین‌المللی، خانوارهای دارای رایانه و خانوارهای دارای اینترنت و در بخش شاخص مصرف مواردی همچون کاربران اینترنت، پهن باند ثابت (از طریق کابل) و پهن باند موبایل مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند.

براساس آمار منتشر شده از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر بررسی های فنی اقتصادی شرایط در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقایسه با سال های گذشته بهبود داشته به گونه ای که روند هفت سال ( از سال 1389 تا پايان سال 1395) شاخص IDI استان های كشور، نشانگر روند رو به رشد آن برای همه استان ها بوده و میانگین آن از 3.10 در سال 89 به 5.61 تا پايان سال 95 ارتقا يافته است.

گزارش ها حاکی از این است که استان تهران در مقایسه با سایر استان ها شرایط بهتری داشته به گونه ای که تا پايان سال 1395 استان تهران با دارا بودن مقدار 24/7 رتبه اول شاخص IDI را به خود اختصاص داده و پس از آن استان های سمنان، قم و مازندران به ترتيب با امتياز 6.53 و 6.50 و 6.45 در رتبه های دوم تا چهارم در میان تمام استان ها قرار دارند و در مقابل آن استان های آذربايجان غربی با مقدار 4.92، خراسان شمالی با 4.72 و سيستان و بلوچستان با مقدار 3.94 در رتبه‌های آخر قرار گرفته اند.

بهبود در شرایط شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آمارهای جهانی نیز خود را نشان می دهد به گونه ای که محمدجواد آذری جهرمی وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات در خصوص جدیدترین آمار منتشر شده در خصوص شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر از رشد در این شاخص را داد و گفت: بنا بر گزارش اخیر اتحادیه جهانی مخابرات، جمهوری اسلامی ایران با صعود چهار رتبه‌ای به رتبه 81 جهان در توسعه شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیده است.

وی با بیان اینکه مبنای گزارش آمار سال 2017 است، افزود: در قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به ارتقای 30 رتبه‌ای این شاخص در پنج سال شده است.

ارتقا 30 پله ای در این شاخص نیازمند تقویت معیارهای آن است که بدون شک بدون برنامه ریزی مدون و عمل به آن این رویداد اتفاق نمی افتد تا در نهایت طی پنج سال به رتبه 51 دست پیدا کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *