دیدار و تبادل نظر کاریکاتوریست‌های ترکیه و ایران در حوزه هنری

9:30 - 25 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۱۸۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
جمعی از کاریکاتوریست‌های کشور ترکیه که آثارشان به تازگی در نمایشگاهی با عنوان «تفکر معکوس» در حوزه هنری در معرض دید عموم قرار گرفته است؛ بعد از ظهر امروز، چهارشنبه ۲۲ آذرماه با سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از کاریکاتوریست‌های ایرانی دیدار خواهند داشت.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، جمعی از کاریکاتوریست‌های کشور ترکیه که آثارشان به تازگی در نمایشگاهی با عنوان «تفکر معکوس» در گالری «ابوالفضل عالی» در معرض دید عموم قرار گرفته است؛ امروز، ساعت 19،چهارشنبه 22 آذرماه با سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از کاریکاتوریست‌های ایرانی دیدار خواهند داشت.

هنرمندانی همچون «احمد استوروک لونت»، «متین پکر»، «مراد اوزمنک»، «اردوغان باشول»، «محمود آکگون»، «محیطین کوراغلو»، هنرمندان کارتونیست کشور ترکیه امروز از نمایشگاه «تفکر معکوس» در حوزه هنری بازدید می کنند و سپس در دیداری صمیمانه با هنرمندان ایرانی، به بحث و تبادل نظر می پردازند.

گفتنی است؛ «متین پکر» به سال 1950 در آنکارا متولد شد . فارغ التحصیل رشته معماری ست و 40 سال سابقه فعایت در این رشته را دارد. از 14 سالگی به کشیدن کاریکاتور پرداخت . سه مجموعه آلبوم کاریکاتور از او تاکنون منمتشر شده است . آلبوم های کاریکاتور ریشه ، فقر و خط .

از سال 1971 عضو انجمن کاریکاتوریست های ترکیه می باشد و در بسیاری از نمایشگاه های انفرادی و گروهی کاریکاتور در سطح بین المللی شرکت داشته است .

«محمود آق گون» به سال 1946 در فیلیبه متولد شد . در مدرسه نقاشی آغاز به تحصیل کرده و در سالهای بعد به کاریکاتور روی آورد . نخستین آثارش در سال 1973 منتشر شد. در بلغارستان، روسیه ، ایتالیا و ... نمایشگاه های انفرادی بسیاری داشته و موفق به کسب مقام هایی در عرصه کاریکاتور بوده است. در مجموعه 60 کاریکاتور برتر بیست و پنج سال کاریکاتور جهان اثری از وی نیز منتشر شده است.

«مراد اوزمنک» از سال 1977 به کاریکاتور روی آورد. نمایشگاه های اولیه اش را در دانشگاه های ترکیه برپا نموده و در آغازین سالهای دهه هشتاد آثارش در نمایشگاه های آن زمان دیده شد. با همکاری چند تن از کاریکاتوریست های مطرح آن روزگار نشریه کاریکاتور موش کور را در می 1980 بر پا نمود. از او کاریکاتور های بسیاری در مجموعه های مختلف منتشر شده است.

«محیطین کور اوغلو» متولد 1948 است . دانش آموخته هنر های زیبا در رشته نقاشی ست . سالهاست در رشته های عکاسی و نقاشی و کاریکاتور آثار فراوانی خلق کرده است . کاریکاتور را از آغازین ماه های سال 1989 به غعالیت های هنری اش اضافه کرد . مجموعه آثاری با عناوین «اکنون به وقت طبیعت، اکنون به وقت عشق » و محموعه جنگ – وار از او در نمایشگاه های کشور های مختلف به نمایش گذاشته شده است که مجموعه به وقت طبیعت بصورت کتابی مستقل نیز موجود است.

«احمد اوزتورکلونت» به سال 1952 متولد شده نخستین اثر کاریکاتوری وی در روزنامه وطن به سال 1979 منتشر شد او عناوین و افتخارات بسیاری در داخل و خارج از ترکیه کسب نموده است . از جمله موفق به کسب اولین جایزه بین المللی کاریکاتور آیدین دوغان شده است . بسیاری از آثار وی در نشریات کتاب ها و نمایشگاه های سراسری ارائه شده است.

 

«اردوغان باشول» به سال 1936 در استامبول متولد شد . نخستین کاریکاتور وی در مجله گربه سیاه و مجله هفته منتشر شد. از 1952 آثارش در روزنامه ها و نشریات بسیاری منتشر گرده ده است . در موزه کاریکاتور ایتالیا آثاری از وی موجود است همچنین نمایشگاه هایی در هلند و بلغارستان و ترکیه داشته است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *