آیا کلاس‌های بازیگری توانایی ورود هنرجویان به سینما را دارند/علاقمندان بازیگری به کجا مراجعه کنند

9:00 - 25 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۱۳۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: آیا کارگاه ها توانایی ارتباط با گروه های تولید را برای ورود هنرجویان به بازیگری دارند و اینکه چقدر توان دارند که هنرجویان را در سطح ضعیف، متوسط و عالی وارد بازار هنر کنند.

مهدی امینی خواهمهدی امینی خواه بازیگر، تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره فعالیت های خود در عرصه هنر گفت: به تازگی بازی در سریالی پلیسی به نام "آخرین پرواز" با موضوع شهدای نیروی انتظامی را به کارگردانی علی رامش به پایان رسانده ‌ام.

وی با اشاره به ورود این سریال به بخش پس از تولید افزود: فیلمبرداری "آخرین پرواز" به پایان رسیده و مراحل فنی آن در حال انجام است. حسن اسدی، عنایت بخشی و پرویز پور حسینی از بازیگرانی هستند که در این اثر حضور دارند.

بازیگر سریال "آبی مثل دریا" درباره حضور خود در عرصه سینما اضافه کرد: علاوه بر سریال "آخرین پرواز"، در فیلم سینمایی "دزد با وجدان" به کارگردانی سیامک خواجه وند و تهیه کنندگی داریوش بابائیان در ژانر کمدی بازی کرده ام که در آن با بازیگرانی همچون فتحعلی اویسی، یوسف تیموری، حدیث فولادوند و سیروس گرجستانی همکاری داشته‌ام.

وی افزود: فیلم سینمایی "جزیره مهربونی" به کارگردانی غلامرضا آزادی و تهیه کنندگی فریال بهزاد در ژانر کودک و نوجوان برای جشنواره فجر یا اکران در عید نوروز آماده نمایش است. در پخش رسانه های تصویری نیز فیلم سینمایی "طلوع" به کارگردانی هادی اسماعیل پور، "مرد آبانی" به کارگردانی احتشامی و "خانه شیطان" به کارگردانی علی رهبر را آماده دارم.

این بازیگر درباره معیارهای خود در انتخاب نقش ها اظهار کرد: در مرحله اول نقش و فراز و نشیب های آن، پیامدها و چالش هایی که دارد و در مرحله بعد کارگردان ها، بازیگران و گروهی که در اثر حضور دارند برایم مهم است. همچنین به نقش های اکشن اهمیت می دهم و اگر به من پیشنهاد شود معمولا بازی می کنم.

امینی خواه با اشاره به رشته بازیگری و چگونگی ورود افراد به این عرصه توضیح داد: بازیگری رشته ای تخصصی است که در مقاطع مختلف تا دکترا در دانشگاه ها تحصیل می شود. در همه دنیا به ویژه دانشگاه سوربن هم سالی ۱۰ دانشجو فقط از کل جهان پذیرش می کند. با وجود چنین شرایطی اگر صرفا از استعداد استفاده شود درست نیست. ممکن است شش میلیارد از جمعیت هفت میلیاردی کره زمین استعداد داشته باشند اما نمی توان گفت در بازیگری فعالیت کنند چون بخشی از این رشته را علم، تجربه، فن، تکنیک، اصول و یادگیری تشکیل می دهد تا با فراگیری آن به شکل حرفه ای بتوانند در رشته ای که بین المللی است فعالیت کنند.

امینی خواه درباره وضعیت فعلی بازیگری توضیح داد: آموزشگاه ها و دانشگاه های زیادی در شهرهای مختلف از جمله تهران، اراک، تنکابن، بوشهر و سایر شهرها دایر شده است که نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته اند. کسانی که می خواهند در عرصه بازیگری فعالیت کنند باید وارد مراکز علمی شوند تا بتوانند ماندگار شوند.

وی ادامه داد: کسانی که در حال حاضر بازی می کنند یا تحصیلات تخصصی دارند یا در رشته های دیگری تحصیل کرده اند، برخی از طریق آموزشگاه و برخی دیگر نیز از طریق کار تجربی بازیگر شده اند.

این بازیگر با اشاره به کارگاه های آموزش بازیگری در دادن وعده و وعید به علاقمندان بیان کرد: برخی کارگاه های آموزشی با وعده ورود علاقمندان به عرصه بازیگری پول دریافت کرده تا آنها را آموزش دهند اما باید در ابتدا بررسی کرد که آیا کارگاه ها توانایی ارتباط با گروه های تولید را برای ورود هنرجویان به بازیگری دارند و اینکه چقدر توان دارند که هنرجویان را در سطح ضعیف، متوسط و عالی وارد بازار هنر کنند،باید پاسخ داد که در وضعیت فعلی فضای بازیگری حتی برای هنرمندان حرفه ای نیز سخت شده است و امکان تحقق این وعده ممکن است نشدنی باشد.

امینی خواه ادامه داد: برای بهبود این وضعیت باید مدیریت و ساماندهی صورت گیرد تا با وجود علاقمندان زیاد خروجی های بازیگری نیز داشته باشیم.

وی درباره میزان دخالت بازیگران در یک نقش یا فیلمنامه اظهار کرد: بازیگری که نقشی را قبول می کند شخصیت پردازی می کند، این شخصیت پردازی نتیجه برداشت ذهنی و فیلتر حس درونی بازیگر از آن نقش است و با مشورت و تعاملاتی که با کارگردان و گریمور در میان می گذارد به شخصیتی برای بازی در مقابل دوربین می رسد و می تواند در آن نقش موثر عمل کند.

امینی خواه درباره نبود تعهد به گریم در میان بازیگران زن خاطرنشان کرد: این افراد به جذابیت ظاهری بیشتر از نقش و نوع گریم اهمیت می دهند. بنده معتقدم باید هنرمند از لحاظ گریم، لباس و شخصیت پردازی تابع نقش باشد و ملزم به تعهد برای رسیدن به نقش از طریق گریم و لباس است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *