فرانسه و مشارکت در نسل‌کشی رواندا!

13:39 - 24 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۰۴۱
بنا به نقل خبرگزاری‌های خارجی، دولت فرانسه و مسئولان نظامی این کشور متهم هستند که در جریان جنگ داخلی رواندا به عوامل نسل‌کشی در این کشور سلاح داده‌اند.

فرانسه و مشارکت در نسل‌کشی رواندا!به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان در کانال شخصی تلگرامش منتشر کرد: «بنا به نقل خبرگزاری‌های خارجی، دولت فرانسه و مسئولان نظامی این کشور متهم هستند که در جریان جنگ داخلی رواندا به عوامل نسل‌کشی در این کشور سلاح داده‌اند. مؤسسه حقوقی کاننیگهام لوی میوز آمریکا با طرح این موضوع در آخرین گزارش خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، می‌نویسد که فرانسوی‌ها همچنین تلاش کرده‌اند تا پرونده عاملان این نسل‌کشی در محاکم بین‌المللی مطرح نشود.

افراد قبیله هوتو رواندا در سال ۱۹۹۴ تنها در فاصله ۱۰۰ روز، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از قبیله توتسی را قتل عام کردند.

حقوقدانان مؤسسه میوز آمریکا این گزارش را به سفارش مقام‌های دولت رواندا برای تحقیق در مورد نقش فرانسه در ماجرای نسل‌کشی انجام داده‌اند. در این گزارش همچنین آمده است که مسئولان وقت فرانسه تلاش کرده‌اند تا برای عوامل نسل‌کشی حاشیه امن ایجاد کنند. گفته می‌شود آن‌ها در سفارت فرانسه در پایتخت کیگالی، به مسئولان دولت موقت رواندا که در زمان کشتار دسته‌جمعی مردم قدرت را در دست داشتند و در آن کشتار دخیل بودند، آموزش می‌دادند.

گزارش میوز نشان می‌دهد که نقش فرانسه در تحولات این کشور آفریقای مرکزی به نسل‌‌کشی سال ۱۹۹۴ محدود نمی‌شود بلکه فرانسوی‌ها حداقل در تمام طول دهه نود در امور این کشور کوچک آفریقای مرکزی مداخله کرده‌اند.

یک نسخه از این گزارش به منظور بررسی و مطابقت با مدارک قدیمی که از طبقه‌بندی در آمده در اختیار دولت فرانسه قرار داده شده است. مقام‌های فرانسوی تاکنون این اتهام‌های غیررسمی را نپذیرفته‌اند.

ماجرای کشتار در رواندا با کشته شدن رئیس جمهوری وقت این کشور، ژوونال هابیاریمانا در سقوط هواپیما آغاز شد. در آن زمان فرانسه تحقیقات در مورد این سانحه هوایی را آغاز کرد. هوتوها که اکثریت جمعیت رواندا را تشکیل می‌دهند در آن زمان اقلیت توتسی را به کشتن رئیس جمهوری متهم کردند و کشتار از همان زمان آغاز شد.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *