برآورد بازار 1 تریلیون دلار برای بازار اینترنت اشیا/رویاهایی که رنگ واقعیت می‌گیرند

13:30 - 24 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۰۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتظار می‌رود ارزش بازار اینترنت اشیا بر اساس هزینه‌‌ی جهانی مصرف‌کنندگان، تا سال 2021 به 1.1 تریلیون دلار برسد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سرعت تحول در حوزه فناوری اطلاعات بسیار بالا است و از این رو برای عقب نماندن از قافله تکنولوژی باید خود را برای تحلیل شرایط آماده کنیم و به سرعت با آن هماهنگ شویم.

اینترنت اشیا یکی از دست آوردهای تکنولوژی است که از طریق آن می توان وسایل و تجهیزات را از راه دور با استفاده از اپلیکیشن های گوشی تلفن همراه مدیریت کرد تا تخیل رنگ واقعیت به خود بگیرد و تجهیزات و فناوری جایگزین انسان شوند.

این امکان برای بخش صنعت و کارخانه ها و بخش انرژی و نیروگاه ها کاربرد فراوانی دارد تا با این روش کنترل زیرساخت‌های شهری را به آسانی در دست بگیرند و شاهد افزایش بهره روی خود باشند.

همچنین طراحان و برنامه ریزان با استفاده از امکانات این فناوری اقدام به ساخت خانه های هوشمند کرده اند که توسط آن کنترل بخش اعظمی از وسایل داخل خانه اعم از روشنایی، گرمایشی، تهویه و لوازم خانگی از قبیل ماشین لباسشویی، جاروبرقی، تصفیه هوا، اجاق گاز، یخچال و فریزر و گجت‌های پوشیدنی تماما از طریق اینترنت امکان پذیر می شود و یا برخی از کشورها به وسیله این تکنولوژی توانسته اند در بحث حمل و نقل و کنترل هوشمند ترافیک، پارکینگ‌های هوشمند و سیستم‌های جمع‌آوری عوارض الکترونیکی ورود و از آن استفاده کرده اند.

در ایران مسئولیت بررسی این حوزه در اختیار مرکز تحقیقات مخابرات ایران (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) است و بنا بر اظهارات مسئولین این حوزه در حال حاضر حدود 10 میلیارد شی در دنیا به اینترنت متصل هستند و طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2025 این تعداد به 50 میلیارد خواهد رسید.

در کنار این مسئله بر اساس برآورد شرکت های مطرح جهان در زمینه داده های بین المللی انتظار می‌رود ارزش بازار اینترنت اشیا بر اساس هزینه‌‌ی جهانی مصرف‌کنندگان تا سال 2021 به 1.1 تریلیون دلار برسد.

ایران نیز پیرو از شرایط جهانی در حوزه تکنولوژی به این حوزه ورود کرده و پر واضح است که برای موفقیت در این بازار نو ظهور و مصرف کننده صرف نبودن باید برای جذب سرمایه‌گذاری تلاش کرده تا با گسترش تحقیق و پژوهش در این شاخه به نتایج کاربردی دست پیدا کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *