نتایج آزمون تصدی منصب قضا هفته اول بهمن ماه اعلام می‌شود

12:35 - 24 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۰۲۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: نتایج آزمون تصدی منصب قضا در هفته اول بهمن ماه اعلام می شود و افرادی که حد نصاب مورد نظر را کسب کرده باشند در تاریخ ۲۷ بهمن در آزمون تشریحی شرکت می‌کنند.

نتایج آزمون تصدی منصب قضا هفته اول بهمن ماه اعلام می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی وقضایی حجت الاسلام والمسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که همزمان با برگزاری آزمون تصدی منصب قضا برگزار شد، با اشاره به میزان جذب قاضی در سال جاری اظهار کرد: با تلاش و زحمات همکاران در سالیان اخیر درطول برنامه پنجم توسعه اکنون در مجموعه دستگاه قضایی حدود ۱۱ هزار قاضی مشغول به کار بوده و از این تعداد، ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر در دادگستری‌های سراسر کشور، ۴۰۰ نفر در مراجع قضایی کشوری مثل دیوان عالی و دیوان عدالت اداری، ۲۰۰ نفر در سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی و ۵۰ نفر هم در ستاد مشغول به کار هستند.

حجت الاسلام امینی گفت: حدود نهصد نفر یعنی ۸.۲ درصد را قضات زن تشکیل می‌دهند. همچنین حدود ۲۳ درصد آن‌ها تحصیلات حوزوی دارند والباقی فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: قبل از برنامه پنجم ۷ هزار نفر همکار قضایی داشتیم به برکت تلاش همکاران این رقم افزایش یافت و با احتساب ابلاغ‌های سال نود و شش حدود ۵ هزار و ۴۰۰ نفر به این رقم اضافه شد.

حجت الاسلام امینی افزود: در سال جاری، ۷۸ هزار نفر متقاضی منصب قضا داشته ایم که امروز آخرین آزمون با حدود ۳۰ هزار نفر داوطلب در ۲۲ مرکز در سراسر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام امینی در رابطه با زمان اعلام نتایج هم اظهار کرد: در ابتدای بهمن و در هفته اول آن نتایج آزمون تستی اعلام می‌گردد و افرادی که حد نصاب مورد نظر را کسب کرده باشند در تاریخ ۲۷ بهمن در آزمون تشریحی شرکت می‌کنند که نتایج آن نهایتا در فروردین ماه سال ۹۷ برای مصاحبهٔ علمی و طی مراحل سنجش شخصیت اعلام خواهد شد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نفر در آزمون عمومی ما شرکت کردند که از این تعداد نهایتاً ۲۷۰ نفر جهت طی مراحل به گزینش معرفی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین امینی در رابطه با پست‌های بلاتصدی در دستگاه قضا گفت: معیار در طراحی پستهای قضایی، نیازهای منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و تعداد پرونده‌های ارجاعی است. در حال حاضر پنجاه درصد پست‌های اداری و بیش از سی درصد پست‌های قضایی بلاتصدی است. در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده است که سالیانه 3 هزار و 200 کارمند و 800 قاضی جذب دستگاه شود.

وی تصریح کرد: در کنار تأمین کادر قضایی و اداری، تغییرات دیگری در قوانین و ساختارها ضروری است تا بار دستگاه قضایی کاهش پیدا کند. در وضعیت فعلی، کثرت پرونده ها، در غالب مراکز قضات و کارمندان را با فشار کاری زیادی مواجه کرده است و البته این امر روی کیفیت کار و طول رسیدگی تأثیر دارد.

این مقام عالی قضایی در رابطه با آزمون استخدامی اداری که اخیرا برگزار شد اظهار داشت: قرار است از محل این آزمون تعداد 6 هزار و 400 نفر کادر اداری برای دو سال 96 و 97 حذب شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه اظهار کرد: در سالهای اخیر سالانه حدود دویست نفر قاضی به علت بازنشستگی و در موارد اندک به خاطر استعفا یا بازخریدی از دستگاه خارج شده اند. البته برخی قضات بازنشسته با اذنی که مقام معظم رهبری داده اند دعوت به همکاری می شوند.

وی گفت: در سال بیش از 500 نفر از وکلای دارای حداقل پنج سال سابقه مؤثر در قالب جذب اختصاصی متقاضی امر قضاوت هستند.

این مقام عالی قضایی درباره پرونده شخصیت و تأثیر آن در جذب قضات گفت: احراز تناسب شخصیت و روحیات فرد متقاضی با شغل قضاوت یک کار حرفه‌ای و کارشناسی سنگینی است که در قالب تست و مصاحبه صورت می‌گیرد. در حال حاضر تیم‌های مختلفی در این زمینه با ما همکاری می کنند. در سال گذشته 40 درصد از افرادی که تمام مراحل علمی را طی کرده بودند در مراحل سنجش شخصیت امتیاز لازم را کسب نکردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *