رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استمرار ناسالم بودن هوا در کلانشهرها/ ثبت آلوده‌ترین هوا برای "تبریز" و "لواسانات"

12:03 - 24 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۰۰۰
در بسیاری از کلانشهر‌های کشور، کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و پیش بینی می‌شود این وضعیت طی روز‌های آینده استمرار داشته باشد.

آۀودگی هوا به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، با سرد شدن هوا در سراسر کشور، شهروندان ساکن کلانشهر‌ها با معضل آلودگی هوا مواجه هستند.

در حال حاضر در برخی از شهر‌های ایران میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز اعلام شده و در این شرایط هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

زمانی که وضعیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام می‌شود، توصیه شده که افراد شامل این گروه‌ها اعم از کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، هوای کلانشهر تهران امروز جمعه ۲۴ آذرماه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن به روی عدد ۱۲۳ نشان دهنده این است که میزان آلاینده‌ها در هوای شهر بیش از حد مجاز است.

شاخص آلایندگی هوا طی ۲۴ ساعت گذشته نیز به روی عدد ۱۲۰ قرار داشت.

در شرایطی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، احتمال افزایش علائم تنفسی در افراد حساس و همچنین تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی، ریوی و افراد مسن افزایش می‌یابد.

در کلانشهر مشهد نیز که در ابتدای صبح شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن به روی عدد ۷۵ حکایت از سالم بودن هوا داشت، پس از گذشت ساعاتی از ابتدای صبح، شاخص اکنون به روی عدد ۱۱۳ قرار گرفته است. به این ترتیب هوا در کلانشهر مشهد نیز اکنون برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش می‌شود.

در استان کرمان نیز شاخص کیفیت هوا به روی عدد ۱۰۹ قرار گرفته است. میزان ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون موجود در هوا نشان دهنده آلودگی هوا برای گروه‌های حساس است.

ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان سیستان و بلوچستان نیز نشان می‌دهد که اکنون کیفیت هوا در زابل برای گروه‌های حساس ناسام است. شاخصی کیفیت هوا در این شهر به روی عدد ۱۰۵ قرار دارد.

در مرکز استان لرستان یعنی خرم آباد نیز شاخص کیفیت هوا عدد ۱۱۱ را نشان می‌دهد. هوا در این شهر نیز برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وضعیت کیفیت هوا در کلانشهر تبریز از سایر شهر‌های کشور بدتر است. شاخص کیفیت هوا در این شهر امروز جمعه ۲۴ آذرماه به روی عدد ۱۶۱ قرار دارد. در این وضعیت هوا برای تمام گروه‌های جامعه ناسالم است.

ایستگاه لواسانات تهران نیز عدد ۱۵۵ را نشان می‌دهد. در این ایستگاه نیز گزارش شده که هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم است.

در استان چهارمحال بختیاری و شهر شهرکرد نیز شاخص کیفیت هوا عدد ۱۳۸ و ناسالم بودن برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

شاخص در استان قزوین نیز نشان دهنده آلودگی هوا برای گروه‌های حساس است. میزان ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در هوای این استان اکنون عدد ۱۰۴ را نشان می‌دهد.

کاهش دمای هوا در شهرها، یکی از دلایل افزایش آلایندگی‌ها به شمار می‌آید.

اعداد شاخص کیفیت هوا چه معنایی دارند؟

محدوده این شاخص بین ۰ تا ۵۰۰ متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است. مثلا شاخص ۵۰ نشان‌ دهنده‌ هوای پاک با اثری خیلی کم بر سلامت عموم مردم است، اما شاخص ۳۰۰ نشان‌ دهنده‌ وضعیت هوای اضطراری است.

شاخص ۱۰۰ عمدتا نشان‌ دهنده‌ مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استاندارد‌های ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌شود. مقادیر زیر ۱۰۰ معمولا قابل قبول فرض می‌شوند، اما با عبور شاخص از ۱۰۰، کیفیت هوا ابتدا برای گروه‌های حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *