بازی تکراری برای افکارسنجی افزایش قیمت

13:02 - 22 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۵۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
اظهار نظر در خصوص تغییر قیمت بنزین چند روزی است میان دولت و مجلس شورای اسلامی بالا گرفته و در این میان مردم انگشت به دهان از رقم های پیشنهادی اخبار آن را دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، زمزمه افزایش قیمت بنزین که تا روز گذشته رسانه ها از آن به عنوان شایعه یاد می کردند با گذشت کمتر از 24 ساعت رنگ و بوی حقیقت به خود گرفت تا شاید این اخبار زمینه ای برای افزایش قیمت مهمترین حامل انرژی در سطح کشور شود.

تغییر قیمتی که از تیر ماه سال 86 آغاز شد و شواهد حاکی از ادامه دار بودن آن است تا جایی که دوره جدید افزایش آن به سال 97 موکل شده تا با این رشد قیمت شوک جدیدی به اقتصاد کشور و افراد وارد شود.

رصد بازخوردهای سطح جامعه نشان دهنده پذیرفتن افزایش قیمت گازوئیل است ولی رشد قیمت بنزین دلنگرانی های بیشتری را ایجاد کرده تا در نهایت چشم ها به نتیجه صحبت های دو نهاد مجلس شورای اسلامی و دولت دوخته شود.

داستان غم انگیز افزایش قیمت حامل های انرژی که با ارائه لایحه بودجه به مجلس آغاز شد طی چند روز گذشته بازیگران متعددی را به خود دید که هر یک حق به جانب نقش خود را بازی کردند.

در ابتدا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری زمزمه های افزایش قیمت را در حد شایعه دانست و گفت برای افزایش قیمت بنزین فعلا برنامه‌ای مشخص نیست که از این صحبت 24 ساعت نگذشته بود که بیژن زنگنه وزیر نفت در اقدامی مستقل خبر از افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 97 داد و تنها ابهام موضوع را در زمان و چگونگی افزایش قیمت دانست تا نشان دهد دولت با هماهنگی کامل به این موضوع ورود کرده است!

پس از آن، پیگیری ها به سمت مجلس رفت که آن نشان از بی اطلاعی مجلس در زمینه افزایش قیمت بنزین داد و طی مصاحبه های صورت گرفت از اعضا کمیسیون انرژی مجلس هر گونه افزایش قیمت بنزین نیازمند تایید مجلس است که تاکنون صحبتی در این زمینه صورت نگرفته و همچنین اگر در لایحه بودجه مطرح شده باشد، پس از گذراندن مراحل قانونی در مجلس، اجرا آن به سال آینده موکول خواهد شد به همین خاطر صحبت افزایش در روزهای آتی به کل مردود است.

در ادامه ایفا نقش مسئولین مختلف برای اظهار نظر در زمینه افزایش قیمت، نوبخت مجددا وارد عرصه شد و با تغییر ناگهانی نظر خود در جدیدترین اظهاراتش اعلام کرد درقانون بودجه سال جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته می‌شود، در بودجه سال 96، دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود 32 هزار میلیارد تومان کسب کرده ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه 16 هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین شده وجود دارد، بیان داشت: با قیمت کنونی بنزین نمی‌توان به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از هزار و 500 تومان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه درآمد 48 هزارمیلیارد تومان ظرفیت قانون است، گفت: قطعاً برای هرگونه اصلاح قیمت باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و اگر قرار بر این باشد که اصلاح قیمتی صورت بگیرد تا دولت کسری بودجه خود را جبران کند روش مناسبی نیست، چرا که ما از مسیر دیگری زیان خواهیم دید، به همین جهت همه امور چه در لایحه و چه در قانون فعلی بستگی به آن دارد که از منبعی که می خواهیم درآمدی بدست می آوریم چه مصرفی می‌خواهیم داشت.

نوبخت در پایان صحبت های خود نوید این مسئله را داد که هر اقدامی در این زمینه در جهت برخوردار از ظرفیت‌های قانونی حتماً اطلاع رسانی خواهد شد!

حال باید منتظر ماند و دید این افت و خیزها برای قیمت‌های پیشنهادی بنزین در نهایت در چه رقمی ثابت می ماند و واکنش بازار به افزایش قیمت چیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *