چرا فدراسیون فوتبال جزییات توافق با آدیداس را اعلام نمی‌کند؟ / با ۷۰ درصد تخفیف قرار است باز هم لباس بخریم!

11:21 - 24 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۴۸۴
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس به این نتیجه رسیده است که با ۷۰ درصد تخفیف برای تیم ملی از این شرکت لباس خریداری کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، هنوز هیچ کسی فراموش نکرده است که مدیران فدراسیون فوتبال تا مدت‌ها در مصاحبه با رسانه‌های مختلف اعلام کرده بودند به دنبال این هستند تا با شرکت آدیداس قرارداد همکاری امضا کنند که تا پایان جام جهانی ۲۰۲۰ قطر اعتبار خواهد داشت.
 
بر خلاف وعده‌های داده شده هفته گذشته بود که سایت فدراسیون رسما خبر از امضا شدن قرارداد با آدیداس داد، اما هیچ جزئیاتی درباره این توافق اعلام نشد. به این ترتیب در شرایط کنونی همه فقط می‌دانند که تیم ملی در جام جهانی از لباس‌های آدیداس استفاده خواهد کرد، اما جزئیاتی درباره این قرارداد یک ساله با کمپانی مشهور تولیدی البسه ورزشی در جهان ورزش اعلام نشده است.

با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که فدراسیون فوتبال در شرایطی با کمپانی آدیداس قرارداد یک ساله امضا کرده است که قرار است در ازای دریافت البسه برای اردوها، تمرینات و مسابقات دوستانه و رسمی به شرکت آدیداس پول پرداخت کند! مدیران فوتبال ایران البته درباره ریز مفاد مالی این قرارداد یک ساله که با نماینده خاورمیانه آدیداس امضا شده است ترجیح داده‌اند اطلاع رسانی نداشته باشند. این در حالی است که پوشاک ورزشی که تیم ملی از آن در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان استفاده خواهد کرد به نوعی نشانگر پرچم و وجهه فوتبال کشور به حساب می‌آید و مردم این انتظار را دارند که فدراسیون جزئیات کامل را درباره این قرارداد اعلام کند.

به همین ترتیب پیگیری‌های خبرنگار میزان نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس به این نتیجه رسیده است که با ۷۰ درصد تخفیف برای تیم ملی از این شرکت لباس خریداری کند.

معمولا کمپانی‌های بزرگ تولید البسه ورزشی آن هم در سطح آدیداس و نایکی برای مسابقاتی، چون جام جهانی علاوه بر ارائه تمام لباس‌های تمرینی، اردویی و مسابقات مبلغی هم به عنوان اسپانسرینگ و تبلیغ برند خود به فدراسیون تیم‌های راه یافته پرداخت می‌کنند که این رقم با توجه به اسم و رسم و قدرت تیم‌ها ارقامی متفاوت دارد. به این ترتیب این انتظار وجود داشت که مدیران فدراسیون فوتبال ایران در شرایطی لباس آدیداس در اختیار تیم ملی قرار دهند که هم ریالی برای استفاده از تولیدی‌های این برند پرداخت نکنند و هم مبلغی هم با توجه به این که ایران سال‌هاست رتبه اول رنکینگ آسیا را در اختیار دارد از کمپانی آلمانی درآمدزایی داشته باشند. منتهی همانطور که اشاره شد تاکنون از سوی مدیران فدراسیون فوتبال هیچ شفاف‌سازی کاملی درباره جزئیات قرارداد با آدیداس انجام نشده است.

با فشار‌های کارلوس کی‌روش مدیران فدراسیون فوتبال با آغاز مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام جهانی مجبور شدند قرارداد خود با شرکت جیووا را فسخ کنند و لباس‌هایی با برند آدیداس را در اختیار ملی‌پوشان قرار بدهند. از آنجایی که در آن مقطع هیچ قراردادی بین فدراسیون و این شرکت مشهور وجود نداشت، مدیریت فوتبال کشور تصمیم گرفت لباس‌های آدیداس را در بازار آزاد از امارات در خریداری کند و به همین ترتیب بود که در لباس‌های سفید و قرمز آدیداس تیم ملی هیچ طراحی خاصی وجود نداشت. نکته جالب توجه اینجاست که کیفیت لباس‌های تیم ملی هم با لباس‌های درجه یکی که آدیداس برای تیم‌های ملی طرف قرارداد خود با تازه‌ترین فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌کرد تفاوت بسیار زیادی داشت که این مسئله حتی مورد توجه و اعتراض مردم هم قرار گرفت.
 
با توجه به این ابهامات به وجود آمده گفت‌وگویی با صفی‌الله فغان‌پور وکیل حقوقی و مسئول فدراسیون در قرارداد با آدیداس انجام دادیم تا بلکه برخی از این ابهامات بر طرف شود.
 
فغان پور هم به خبرنگار گروه ورزشی گفت: ما ابتدا می‌خواستیم قراردادی بلند مدت با آدیداس امضا کنیم. منتهی به خاطر شرایط تحریمی، بحث کپی رایت، هزینه‌های سنگین گمرک و برخی تعهدات داخلی و بین المللی که نمی‌توانیم در رسانه‌ها درباره جزئیات آن شفاف‌سازی لازم را داشته باشیم این اتفاق عملی نشد. در نهایت با توجه به اهمیت مسابقات جام جهانی و خواسته کادرفنی تیم ملی برای استفاده ملی‌پوشان از برند آدیداس رایزنی‌ها انجام شد و با آدیداس برای امضای یک قرارداد یک ساله به توافق نهایی رسیدیم. البته بعد از جام جهانی در فرصت مناسب برنامه ریزی و پیگیری‌های لازم برای عقد قرارداد بلند مدت انجام خواهد شد.

به گزارش میزان، صحبت‌های فغان‌پور به خوبی نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی فدراسیون فوتبال باعث شده برای عدم پرداخت هزینه‌های سنگین گمرکی، و مشکلات دیگر از عقد قرارداد یک ساله استقبال کرده اند. هم چنین ناتوانی در ارائه تعهد به شرکت آلمانی برای اجرا شدن قانون کپی رایت در داخل ایران تاثیر بسیار زیادی در عدم امضای قرارداد بلند مدت داشته است. آدیداس معمولا ازمحل فروش کیت‌های تیم‌هایی که با آن‌ها قرارداد می‌بندند درآمد بسیار زیادی کسب می‌کند که اکثر این فعل و انفعال هم در فروشگاه‌های رسمی آدیداس اتفاق می‌افتد. منتهی آدیداس در ایران نمایندگی رسمی تحت مدیریت مستقیم خود را ندارد و به همین ترتیب فرصتی برای فروش لباس به هواداران ایرانی نخواهد داشت.

فغان‌پور وکیل حقوقی فدراسیون فوتبال که تحت هیچ شرایطی حاضر نشد درباره جزئیات توافق مالی با آدیداس چیزی را اعلام کند گفت:با توجه به شرایطی که به آن اشاره کردم امکان عقد قرارداد بلند مدت وجود نداشت با این حال با توجه به کیفیت و قیمت لباس‌های آدیداس توافق شد که فدراسیون فوتبال از پاداش حضور در جام جهانی بگذرد و با ۷۰ درصد تخفیف اجناس مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری کند. به این ترتیب آدیداس به زودی طرح جدید پیراهن تیم ملی برای جام جهانی را طراحی و پس از تایید فدراسیون تولید خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: لباس‌ها هم بر اساس نیاز‌هایی که فدراسیون صلاح می‌داند تولید می‌شود. در واقع ما به اندازه‌ای که نیاز داشته باشیم از آدیداس در یک یا چند مرحله لباس خریداری می‌کنیم و خرید فدراسیون با ۷۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود. من درباره رقم دقیق این فعل و انفعال نمی‌توانم اشاره‌ای داشته باشم، اما در همین حد به مردم عزیز توضیح بدهم که اگر ما می‌خواستیم از تولیدی‌های داخلی برای تیم ملی لباس خریداری کنیم هزینه آن بیشتر از روالی خریداری لباس از آدیداس خواهد شد. لباس‌هایی هم که آدیداس به ما می‌دهد کاملا اورجینال و منطبق با تازه‌ترین تکنولوژی‌های روز تولید لباس خواهد بود و از این بابت خیال مردم راحت باشد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *