ماساژ و اهداف متعدد آن!/ آیا ماساژ باعث لاغری می‌شود؟

23:22 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۴۱۰
ماساژ نقش پررنگی در برنامه روزانه برخی از افراد دارد؛ همچنین احساس آرامش به فرد می‌دهد.

ماساژ و اهداف متعدد آن!/ آیا ماساژ باعث لاغری می‌شود؟به گزارش گروه فضای مجازی ، ماساژ نقش پررنگی در برنامه روزانه برخی از افراد دارد؛ همچنین احساس آرامش به فرد می‌دهد، به‌خصوص بعد از یک ساعت شنا، یک ماساژ عالی، خستگی بدن را برطرف می‌کند و باعث سرحال‌شدن می‌شود. بعضی‌ها برای لاغرشدن، از ماساژ استفاده می‌کنند.

هدف از انجام ماساژ چیست؟

ماساژ عمقیِ بافت‌ها برای گرفتگی عضلات انجام می‌گیرد، در هنگام بروز درد و بعد از فعالیت‌های سنگین می‌توان از ماساژ استفاده کرد. ماساژ به‌منظور کاهش موقتی درد ، اضطراب، افسردگی و فشار خون، افزایش ترشح اندورفین، بهبود جریان خون و بهبود وضعیت خواب انجام می‌شود؛ همچنین موجب بهبود گردش مواد مغذی در خون و عضلات شده و سوخت‌وساز را در بدن افزایش می‌دهد.

بعد از ورزش، انجام ماساژ باعث دریافت ریزمغذی‌ها و ترمیم عضلات می‌شود؛ به‌طوری‌که با افزایش جریان خون، مواد زایدی نظیر اسیدلاکتیک و اسیدکربنیک که بعد از ورزش در عضلات تجمع پیدا می‌کنند، از بدن خارج می‌شوند.


آیا ماساژ باعث لاغری می‌شود؟

ماساژ می‌تواند به کاهش بافت چربی در بدن کمک کند؛ پیروی از یک برنامه ورزشی شخصی و استفاده از رژیم‌غذایی مناسب در کنار ماساژ می‌تواند در کاهش بافت چربی و دستیابی به تناسب اندام نقش داشته باشد. همچنین سبب افزایش چربی‌سوزی در این نواحی می‌شود؛ علاوه‌بر این با افزایش جریان خون، اکسیژن و موادمغذی در این بافت‌ها می‌تواند سبب افزایش مصرف کالری شود.

نکته دیگر اینکه انجام ماساژ، سبب کاهش استرس در بدن می‌شود؛ کاهش استرس نیز باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین و کاهش سریع‌تر وزن خواهد شد.


وقتی‌ به سبب وجود استرس، شخص نمی‌تواند رژیم غذایی مناسبی را دنبال کند و میزان انجام ورزش در او پایین می‌آید، ماساژ، ورزش و رژیم‌ غذایی در کنار هم، به شخص کمک می‌کنند تا تمرینات ورزشی خوبی انجام دهد، همچنین رژیم‌ غذایی اصولی را دنبال کند و در نتیجه به تناسب اندام برسد.

 

شرایط انتخاب ماسور


ماسور (ماساژدهنده) باید فردی آموزش‌دیده باشد و درمورد آناتومی بدن و مشکلات و بیماری‌های نیازمند ماساژ، اطلاعات لازم و اصولی داشته باشد. ماسور، از انجام حرکات محکم و شدید که باعث ایجاد صدا در مفاصل می‌شود، باید خودداری کند؛ متخصصان طب توان‌بخشی در رابطه با حرکات شدید در مفاصل کاملا آموزش دیده‌اند و فقط آنها می‌توانند این کار را انجام دهند. پیش از شروع ماساژ باید یک پزشک، فرد را ویزیت کند و به ماساژور یا فیزیوتراپیست اطلاع دهد که فرد دچار چه مشکلاتی است؛ زیرا به‌کار بردن حرکات شدید و ناگهانی در مفاصل، به‌خصوص در ناحیه گردن، کمر، ستون‌فقرات و لگن می‌تواند خطرناک باشد.

ماساژ غیراصولی و عوارض آن

ماساژ غیراصولی و اشتباه می‌تواند به دیسک‌های بین مهره‌ای در ناحیه ستون فقرات، گردن و پشت آسیب برساند و حتی در کسانی‌که مستعد پوکی ‌استخوان هستند، می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.


ماساژ باید به شکلی انجام گیرد که سبب ایجاد آرامش در بدن شود و کمک کند تا جریان خون به تمام قسمت‌های بدن برسد؛ همین برقراریِ جریان خون است که به کاهش بافت چربی و افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.

تاثیر ماساژ در کنار ورزش و رژیم‌غذایی


شروع هر برنامه جدید، حداقل ۴ تا ۶ هفته زمان لازم دارد تا بدن از حالت قبلی بیرون بیایید، نتیجه‌ای که شخص از ماساژ می‌گیرد، در همان جلسه یا هفته اول، خود را نشان می‌دهد.

ماساژ برای چه افرادی ممنوع است؟


برای مفاصلی که صدمه‌دیده و متورم هستند، بافت‌های سرطانی، قسمت‌هایی از بدن که مبتلا به پوکی استخوان است و نیز در مناطقی مثل سلولیت‌ها که بافت زخم ‌شده یا عفونت دارد انجام ماساژ ممنوع است.

نقش ماساژ در کاهش وزن


همچنان یافته‌ای علمی مبتنی بر تاثیر ماساژ در کاهش وزن وجود ندارد؛ ماساژ شامل حرکاتی است که روی بافت نرم بدن انجام می‌شود و انواع مختلفی دارد؛ انجام آن بر سیستم عضلانی و عصبی تاثیر می‌گذارد و نتایج حاصل از آن شامل کاهش درد، آرامش، کاهش استرس، افزایش حرکت بافت نرم و به تبع آن دامنه حرکت مفاصل، افزایش جریان خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

در رابطه با پرسش که آیا ماساژ بر کاهش وزن و بافت چربی تاثیر دارد یا نه، هنوز نتیجه‌ای علمی و قطعی یافت نشده است و می‌توان گفت که چنین تاثیری ندارد. همچنین درباره این گفته که آیا افزایش جریان خون کمکی به چربی‌سوزی می‌شود یا نه، به‌نظر می‌رسد به حدی نباشد که موجب کاهش توده چربی شود؛ بنابراین بازهم حرف اول و آخر برای دستیابی به تناسب اندام را پیروی از یک برنامه ورزشی اصولی و استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌زنند.

منبع:بهداشت نیوز



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *