مرمت خانه حاج‌باشی به‌زودی/ خسارت ۲۰۰ میلیونی به خانه

10:51 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۱۳۵
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مرمت اضطراری خانه تاریخی حاج‌باشی که قسمتی از آن توسط متعرضان تخریب شده بود به‌زودی آغاز می‌شود.
به گزارش گروه جامعه ، سیدمحمد حسینی گفت: به‌دلیل وضع نابسامان پیش‌آمده برای بنای خانه تاریخی احمدقلی حاج‌باشی پس از تخریب نیمه‌شب ۱۳ آذر ۹۶ توسط برخی وراث، لزوم اقدام عاجل برای مرمت بخش‌های تخریب‌شده و جلوگیری از تخریب بیشتر این ارثیه ملی، اداره‌کل را بر آن داشت تا با اخذ مجوز قضایی در مورد ورود به ملک برای انجام مرمت بنا اقدام کند.
 
مرمت خانه حاج‌باشی به‌زودی/ خسارت ۲۰۰ میلیونی به خانه

سیدمحمد حسینی ادامه داد: طبق نظرات کار‌شناسی طی این تعرض بین ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون تومان به بنا خسارت وارد شده از این رو با اعزام تیم خبره کار‌شناسی و مرمت درصدد مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده بنا خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: تخریب بخشی از خانه حاجی باشی اراک/ ستون های اصلی خانه ثبت ملی پایین آمد

وی اظهار کرد: جایگاه بافت تاریخی و خانه‌های دیرسالی چون خانه حاج‌باشی در هویت‌سازی و ارائه الگو معماری اواخر دوره قاجار و ابتدای دوره پهلوی بر کسی پوشیده نیست. سه مزیت ایجادشده ثبت این اثر یعنی هویت‌سازی به‌واسطه حضور این بنا در بافت شهری، جذب سرمایه، توریست و درنهایت ایجاد اشتغال به‌واسطه تغییر کاربری آگاهانه این بنای ارزشمند می‌تواند عظمت و جایگاه این باغ عمارت را بیشتر به تصویر کشد.

بیشتر بخوانید: جزییات تخریب خانه حاجی باشی اراک/ شائبه همدستی شهرداری و تعدادی از ورثه

حسینی گفت: امیدواریم تمامی وارثان در تسریع و تسهیل روند مرمت این اثر شاخص همکاری لازم را داشته باشند تا درصورت تخصیص اعتبار لازم به‌سرعت پروژه مرمت و بازسازی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان آغاز شود. اما با این حال پیگیری حقوقی درخصوص متعرضان به این اثر ملی به‌جد توسط واحد حقوقی اداره‌کل در دست اقدام است و در این خصوص کوتاه نمی‌آییم زیرا قائل بر آن هستیم که تعرض به یک اثر ملی، تعرض به هویت و ثروتی ملی است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *