استفاده از تداخل‌سنج‌های اتمی در صنعت استخراج معادن

19:36 - 20 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۰۱۵
به تازکی فیزیکدانان با مطالعه دستگاه‌های اندازه‌گیری اتم، موفق به دنبال کردن بهتر آب و مواد معدنی و ساخت سیستم‌های جهت‌یابی شده‌اند.

استفاده از تداخل‌سنج‌های اتمی در صنعت استخراج معادنبه گزارش گروه فضای مجازی ، ساموئل نولان، کاندید دکترای دانشگاه کوئینزلند گفت: این مطالعه به بررسی چگونگی کاهش خطا در تداخل سنج‌های اتمی و دستگاه هایی می‌پردازد، که وظیفه اندازه گیری دقیق مقادیر مختلف فیزیکی چون زمان، میدان های الکتریکی و مغناطیسی، شتاب و چرخش را برعهده دارند.

وی افزود: تداخل‌سنج‌های اتمی در صنعت استخراج معادن استفاده می‌شوند. این دستگاه ها در زمین برای بررسی آنچه در زمین است و در دریا برای بهبود ناوبری کاربرد دارند و همچنین حرکت آب در سراسر سیاره را مسیریابی می‌کنند.

نولان طی همکاری با دکتر استوآرت اسزیگتی، از مرکز ارزیابیARC برای سیستم‌های کوانتومی مهندسی شده، دانشگاه کوئینزلند و دکتر سایمون هین از دانشگاه "ساسکس" روشی را برای کاهش خطا در دستگاه‌های اندازه‌گیری اتم ارائه داد.

این روش انعطاف‌پذیری بیشتری در طراحی سنسورهای کوانتومی فراهم می‌کند و به این دستگاه‌ها اجازه می دهد تا با دقت بی‌سابقه ای کار کنند.

نولان اظهار کرد: دقت اندازه‌گیری در تداخل سنج های اتمی می‌تواند با بهره برداری از ویژگی های عجیب و غریب امواج کوانتومی با نام "نفوذ کوانتومی" تقویت شود ولی تاکنون نتوانسته‌اند با سنسورهای دقیق تر رقابت کنند.

درهم تنیدگی کوانتومی پدیده‌ای است که اینیشتن آن را با عنوان "اقدام شبح وار در یک فاصله " نامید.

این روش جدید پیشنهادی به اتم اجازه می‌دهد تا به نحوی بسیار مقاوم در برابر سروصدا، اندازه گیری شود و مشکل دستگاه‌های اخیر را نداشته باشد و همچنین می‌تواند به انتقال فیزیک آزمایشی از آزمایشگاه‌ها به دنیای واقعی کمک کند.

 

منبع: ایسنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *