گزارش سازمان ملل از فقر شدید و نابرابری در آمریکا؛ از بیماری عفونی کرم قلابدار تا ساعت‎های طولانی کار

7:30 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۹۹۲
به تازگی بازرس‎های سازمان ملل برای بررسی ادعاهای آمریکا در زمینه نقض حقوق بشر و مبارزه با تبعیض به برخی از مناطق شهری این کشور سفر کرده که از مشاهدات اولیه خود از میزان عمق و گستردگی فقر و نابرابری در آمریکا شگفت‌زده شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل ، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند یک مقام سازمان ملل برای بررسی نزدیک مسئله فقر و نابرابری در آمریکا از روزهای گذشته سفر دوهفته‌ای خود به این کشور را آغاز کرده‌ است.


اگرچه ذهن انسان امروزی با شنیدن واژه‌های فقر و نابرابری، ناآگاهانه به دوردست‎ها و مناطق دورافتاده و یا «جهان‎های دوم و سوم» و «مناطق پیرامونی» کشیده می‌شود و «مرکز» و «جهان نخست» را عاری از هرگونه نداری و تبعیض می‌داند و یا بهتر اینکه در نتیجه بمباران تبلیغاتی امپراطوری رسانه‌ای نظام حاکم جهانی،چندان گرایشی به «دیدن» نابرابریهای کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا وجود ندارد، اما همچنان باید بر افشای حقیقت راستین نظام سیاسی و اقتصادی مبتنی بر نابرابری و تبعیض پافشاری کرد که جریان رسانه‌ای مسلط هیچ‌گاه تمایلی به بازتاب آنها به جهان بیرون ندارند.

 

گزارش سازمان ملل از فقر شدید و نابرابری در آمریکا؛ از بیماری عفونی کرم قلابدار تا ساعتهای طولانی کار


بنا به گزارش پایگاه شبکه خبری «فاکس‌نیوز» روز شنبه هفته جاری گزارش داد که «فیلیپ آلیستون» از مقامات سازمان ملل و کارشناس در زمینه فقر قرار است طی سفری 15 روزه به آمریکا-یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان- سفر کند تا نحوه مقابله این کشور با مسئله فقر و نابرابری را از نزیک بررسی کند.


«فیلیپ آلیستون» که گویی پیشاپیش کنجکاوی ساده‌لانه ما را حدس زده با انتشار بیانیه‌ای ضمن تشریح سفر خود به آمریکا گفته است: شاید برخی بگویند چرا نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه فقر مفرط و حقوق‌بشر به کشور ثرومندی مانند آمریکا سفر می‌کند. اما واقعیت این است که علی‌رغم ثروت زیادی که در آمریکا وجود دارد، نابرابری شدید و فقر گسترده نیز در کنار آن همزیستی می‌کند.

گزارش سازمان ملل از فقر شدید و نابرابری در آمریکا؛ از بیماری عفونی کرم قلابدار تا ساعتهای طولانی کار


در بیانیه «آلیستون» همچنین آمده‌است: با نظر به تأکید مداوم دولت آمریکا بر اهمیت رعایت حقوق‌بشر و مبارزه با فقر شدید در سیاست خارجی خود و همچنین امضا توافق‌نامه‌های بین‌المللی در خصوص حقوق سیاسی و اجتماعی از سوی واشنگتن، تمایل دارم بر این مسئله تمرکز کنم که چگونه فقر و نابرابری بر حقوق سیاسی و اجتماعی مردمی تأثیر دارد که در آمریکا زندگی می‌کنند.


پایگاه نشریه نیوزویک نیز روز یکشنبه هفته جاری در گزارشی با اشاره به سفر نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه فقر و نابرابری شدید به آمریکا نوشت: فیلیپ آلیستون نماینده ویژه سازمان ملل از مشاهده فقر و نابرابری در برخی از نواحی ایالت آلاباما شگفت‌زده شده و گفته که تاکنون هیچ‌گاه چنین سطحی از فقر و تبعیض در کشورهای پیشرفته را مشاهده نکرده‌ است.

به نوشته «نیوزویک»، «فیلیپ آلیستون» پس از نخستین روزهای بازدید خود از برخی از مناطق ایالت آلاباما در گفتگو با رسانه‌های محلی گفته است: فکر می‌کنم چنین صحنه‌هایی در کشورهای «جهان نخست» غیرعادی است. چنین صحنه‌هایی به هیچ وجه عادی نیست. باید بگویم که این نخستین بار است که با چنین صحنه‌هایی از نابرابری شدید در کشوری پیشرفته مواجه می‌شوم.

 

گزارش سازمان ملل از فقر شدید و نابرابری در آمریکا؛ از بیماری عفونی کرم قلابدار تا ساعتهای طولانی کار


بازدید «فیلیپ آلیستون » وهیئت همراهش از نواحی روستایی و شهرستانی ایالت آلاباما بخشی از تحقیقات دوهفته‌ای کارشناسان سازمان ملل در زمینه فقر و نقض حقوق بشر در آمریکاست. تاکنون بازرس‎های سازمان ملل تنها از برخی از شهرها و بخش‎های ایالت کالیفرنیا و آلاباما بازدید کرده‌اند و مقصد بعدی آنها نیز واشنگتن دی‌سی، ویرجینیای غربی، و پورتوریکو است.


نیوزویک می‌افزاید: از جمله نگرانی‌های جدی نماینده ویژه سازمان ملل در بازدید از برخی نواحی آمریکا، مسائل و بیماری‎های مرتبط با فقر و تبعیض است که در سال‎های اخیر در سراسر این کشور ازعمق به سطح آماده است.


روزنامه گاردین در تاریخ 5 سپتامبر سال جاری گزارشی مبسوط با عنوان « کِرم قلابدار، بیماری ناشی از فقر شدید، در حال گسترش در جنوب آمریکاست. چرا؟» از شیوع گسترده بیماری به نام «کرم قلابدار» در ایالت آلاباما در سال 2017 خبر داد- بیماری که معمولا در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا با شرابط بهداشتی پایین‌تر از سطح استاندارد مشاهده شده‌ است.


نیوزویک با استناد به مرکز آمار آمریکا (Census Bureau) می‌افزاید: بنا به تازه‌ترین آمارها هم‌اکنون نزدیک به 41 میلیون نفر از مردم آمریکا در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

گزارش سازمان ملل از فقر شدید و نابرابری در آمریکا؛ از بیماری عفونی کرم قلابدار تا ساعتهای طولانی کار


بر پایه پژوهشی که «بنیاد آنی.ایی.کیسی» ( Annie E. Casey Foundation)در ماه سپتامبر سال جاری برای بررسی فقر و تبعیض در آمریکا انجام داده، بخشی زیادی از نابرابری‎های ثروت و درآمدها در آمریکا کودکان اقلیت‎های رنگین‌پوست، لاتین‌تبار، آمریکایی‎های بومی را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال کودکان این اقلیت‌ها دو تا سه برابر کودکان سفیدپوست آمریکا در فقر زندگی می‌کنند.


نشریه «آتلانتیک» در سال 2013 در گزارشی با تجزیه و تحلیل داده‌های مرکز آمار آمریکا از سال 1975 تا سال 2013 به روشنی تبعیض نژادی و نابرابری اقتصادی نهادینه‌ شده در نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا را نشان می‌دهد.


بنا به این گزارش آتلانتیک، به صورت تاریخی، میزان بیکاری، ساعتهای طولانی کار، و دستمزد کم اقلیت‎های آمریکا در مقایسه با سفیدپوستان این کشور، همیشه بالاتر بوده‌ است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *