استقبال تاریخی و بی نظیر مردم قم از حضرت معصومه(س)/ بانوی عالمه و کامله جهان اسلام که بود

8:57 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۹۹۰
کارشناس علوم قرآنی گفت: استقبال مردم قم از حضرت معصومه(س) یکی از بی نظیرترین اتفاقات در تاریخ ایران بود؛ به ویژه که با وفات آن حضرت تشییع باشکوهی نیز انجام دادند و پیکر ایشان را با عزت و احترم به خاک سپردند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره ورود حضرت معصومه (س) به قم گفت: حضرت معصومه (س) به قصد زیارت حضرت امام رضا(ع) از مدینه منوره به سمت مرو حرکت کردند ؛در مسیر راه و در نزدیکی ساوه  حضرت معصومه(س) از کاروان پرسیدند: "اینجا کجاست؟" همراهان عرض کردند این جا ساوه و در نزدیکی قم است. حضرت فرمود: "قم شهر ماست، مرا به قم برسانید."مجموعه کاروان حضرت معصومه(س) فاصله بین شهر ساوه تا قم را طی کردند تا به شهر قم رسیدند و حضرت در این شهر ساکن شدند. خواهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به دلیل ابتلا به بیماری تنها مدت 17 تا 20 روز در قم در قید حیات بودند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره زندگی حضرت معصومه(س) در شهر قم اظهار کرد: در سال 201 هجری قمری مردم قم در ورودی شهر از ایشان استقبال بسیار باشکوهی کردند، حضرت در مدت کوتاهی که مهمان ایران و شهر قم شد؛ نگاه خوب و توجه ویژه به این شهر و مردم آن داشتند. حضرت در باغ طوطی یا همان خانه ای که برای سکونتشان فراهم شده بود با توجه به مصائب وارد شده از دنیا رفتند.  استقبال مردم قم یکی از بی نظیرترین اتفاقات آن زمان در تاریخ ایران بود به ویژه که با وفات آن حضرت تشییع باشکوهی برای ایشان نیز انجام دادند و پیکر حضرت معصومه(س) را با عزت و احترم به خاک سپردند. حضرت در اوایل ماه ربیع الثانی سال 201 هجری وفات یافتند و پروردگار متعال مرقد ایشان را به عنوان یک مرجع و پناهگاهی برای زائران قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری درباره زیارت حضرت معصومه (س)  توضیح داد: زیارت این حضرت در تاریخ تشیع توسط امامان معصوم(ع) سفارش شده است.  ایشان بانوی عالمه و کامله جهان اسلام است. به همین دلیل حضرت جواد الائمه و امام رضا (ع) به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) سفارش کرده اند و برای این حضرت در درگاه الهی شان والایی قائل هستند. در زیارتنامه حضرت معصومه(س) با بیان عبارت "یا فاطمه اشفعی لی عندالله" ایشان صاحب شان، مقام، عزت و جلال در نزد خدا معرفی می شود. این مقام، عزت و جلال نه به واسطه خویشاوندی با ائمه ،بلکه به واسطه تعبد و شب زنده داری بالای حضرت است. خدمات مذهبی و سیاسی حضرت به ائمه معصوم(ع) قابل وصف نیست.

وی بر اهمیت زیارت حضرت معصومه (س) تاکید کرد و افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) در عالم رویا به آیت الله مرعشی نجفی فرمودند: "هر زمان که دلتنگ زیارت قبر من شدید حرم فاطمه را در قم زیارت کنید که آن جا مدفن من است." تا این اندازه مرقد آن بانوی محترمه مورد عزت، عظمت و احترام است و بسیاری از علمای بزرگ در طول 1200 سال از وفات حضرت معصومه(ص) از کنار مضجع شریف این بانوی محترمه از نعمات روحانی و نورانی برخوردار شدند.  این بانوی بزرگوار اسلام به دلیل کسالت فرصت فعالیت دینی زیادی پیدا نکردند اما نفس حضور حضرت در قم جایگاه پربرکتی شد که امروز نتیجه آن در این شهر مشاهده می شود و بزرگترین پایگاه علمی شیعه در جهان امروز در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه(س) به توسل ایشان تاسیس شده است.

حجت الاسلم والمسلمین بهاری خاطرنشان کرد: حرم حضرت معصومه(س) در قم از برکات و نعمات زیادی برخوردار است و امیدوارم مجموعه زائران این بانوی بزرگوار دست خالی برنگردند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *