کنترل قند خون با فعالیت بدنی و ورزش منظم

14:59 - 20 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۹۳۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
کارشناس ارشد تغذیه یکی از راه های کنترل قند خون در بیماران دیابتی را انجام فعالیت های بدنی و ورزش منظم دانست.

کنترل قند خون با فعالیت بدنی و ورزش منظمبه گزارش گروه جامعه ،سحر فلاحی گفت: بیماری دیابت یکی از بیماری‌های مزمنی است که متاسفانه در دهه‌های اخیر شیوع بالایی دارد و با توجه به پیش بینی‌های سازمان جهانی بهداشت، احتمال اینکه شیوع آن در سال‌های آینده بیشتر شود زیاد است.

وی با بیان این موضوع که بیماران دیابتی باید برنامه غذایی منظم و منسجمی داشته باشند، ادامه داد: این بیماران بهتر است مصرف قند‌های ساده مانند قند و شکر را محدود کنند و قند‌های موجود در میوه‌ها را جایگزین قند‌های ساده کنند.

وی افزود: مصرف خرما همراه با چای در صورتی که خرمای زرد زاهدی باشد خوب است.

به گفته وی خرما‌های مضافتی باعث می‌شوند قند خون سریعتر بالا رود.

وی با تاکید بر این مطلب که مقدار خرما‌های زرد زاهدی باید با نظر مشاوران تغذیه و با توجه به شرایط فرد تنظیم شود توصیه کرد: افراد دیابتی حداکثر سه تا چهار عدد خرما در طول روز می‌توانند استفاده کنند.

فلاحی، کنترل استرس و وزن از دیگر راه‌های کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت عنوان کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: دیابتی‌ها برای کنترل استرس می‌توانند از مواد غذایی مانند سبزی خرفه، ماهی ها، مغز‌ها مانند گردو استفاده کنند.

وی بیان کرد: بیماران دیابتی نسبت به افراد عادی نیاز است مصرف سبزیجات را افزایش دهند، اگر فرد سالم سه واحد سبزی در روز باید مصرف کند بیمار دیابتی باید ۵ واحد استفاده کند، چون فیبری که در درون سبزیجات است در دستگاه گوارش با قند و چربی‌های غذا‌ها متصل می‌شود و نمی‌گذارد قند خون افزایش پیدا کند.

وی افزود: مصرف مایعات نیز به کم کردن استرس و کنترل دیابت کمک می‌کند و افراد دیابتی باید حداقل هشت لیوان در طول روز میاعات بنوشند؛ البته بیماران دیابتی که مشکلات کلیوی و یا بیماری‌های قلبی دارند، مصرف مایعات برای آن‌ها باید با توصیه پزشک انجام شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *