تشکل های اساتید نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشند

14:48 - 20 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۹۳۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه اعضای تشکل ها نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشند، گفت: دبیران و اعضای تشکل های اساتید باید اهل مطالعه و تحقیق باشند.

تشکل های اساتید نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشندبه گزارش گروه جامعه ، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در نخستین نشست هم‌اندیشی دبیران تشکل های اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت کار گروهی و دسته‌جمعی، گفت: یکی از نواقص بزرگ کشورهای شرقی و ایران، عدم استقبال از کارهای گروهی و دسته‌جمعی است که حل این مشکل نیازمند جامعه‌شناسی و روانشناسی دقیق از سوی پژوهشگران است.

کلانتری با بیان اینکه شرقی ها در خیلی از موارد حاضر به قبول نظر و فکر دیگران نیستند، گفت: به تعبیر مرحوم شریعتی؛ اروپایی ها ۲۲ سال در تقلید از ما جلوتر هستند و تاروپود تمدن غرب روی تقلید بسته شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تقلید را مراجعه غیرمتخصص به متخصص دانست و افزود: شرقی ها در مسائل دینی مقلد دارند اما در مسائل دیگر خود را مجتهد می دانند و حاضر به پذیرفتن نظرات دیگران نیستند.

وی ادامه داد: با وجودی که شکل‌گیری احزاب در ایران سابقه‌ای ۱۵۰ساله دارد اما هیچگاه حزب قوی و درستی شکل نگرفت و احزابی که کپی‌برداری از غرب بودند نیز از درون متلاشی شدند.

کلانتری، توسعه کارهای گروهی را نیازمند مطالعات میدانی، علمی و پژوهشی عنوان کرد و افزود: زمانی که پیامبر گرامی اسلام (ص) به مدینه هجرت کردند، تشکیلاتی در آنجا شکل گرفته بود و ایشان محور این تشکل و تشکیلات بودند. اولین دولت اسلامی در جهان، در انتهای سال اول هجری در مدینه شکل گرفت. دولت زمانی تأسیس می شود که دارای چهار رکن سرزمین، شهروند، قانون و رئیس باشد.

وی با بیان اینکه در اولین دولت اسلامی، پیامبر اکرم (ص) شاخص و محور دولت بودند و مومنین و مسلمانان، اعضا و شهروندان دولت محسوب می شدند، گفت: دولت اسلامی پیامبر اسلام (ص) آنچنان دارای تشکیلات قوی بود که در مدت ۱۰ سال، تبدیل به یک قدرت بلامنازع در جهان شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت تشکیلات منسجم و پایدار در تشکل های اساتید گفت: گاهی اوقات یک تشکیلات ۱۰ نفره منسجم می تواند در حوزه های مختلف آموزشی، سیاسی، فرهنگی و علمی دانشگاه را متحول کند و به تعبیر مقام معظم رهبری؛ جریانی که بتواند ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه را تحت نفوذ قرار دهد، آن دانشگاه کامل در اختیار آن جریان است.

کلانتری ادامه داد: در دنیای امروز بر روی تشکیلات با جدیت کار می کنند و در صورتی که تشکلی دارای تشکیلات قوی باشد، قلمرو نفوذ گسترده‌ای دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه اولین جرقه های انقلاب اسلامی در آبان‌ ۱۳۴۱ زده شد، گفت: امام خمینی (ره) در آن سال مراجع اصلی قم را جمع کردند و اولین جلسه خود را در بیت مرحوم آیت‌الله حائری یزدی برگزار کردند و جلسات آنان هفته‌ای یک بار ادامه داشت و پایه های اولیه انقلاب در آن جلسات بنا نهاده شد.

وی بر ضرورت انسجام و دوری از تشتت در تشکل های اساتید تاکید کرد و گفت: تشکل های اساتید باید به طور مرتب جلسه برگزار کنند و با یکدیگر برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی داشته باشند. هسته مرکزی تشکل ها باید منسجم، هم‌رأی، هم‌فکر و هم‌هدف باشند.

کلانتری با بیان اینکه اعضای تشکل ها نباید ضعف اطلاعاتی داشته باشند، گفت: دبیران و اعضای تشکل های اساتید باید اهل مطالعه و تحقیق باشند و اطلاعات خود را متناسب با روز و شرایط جامعه بالا ببرند.

وی افزود: نماز یک عمل سیاسی و عبادی است که کارکرد آن با دولت در اسلام یکی است. تاروپود تمام احکام عبادی در اسلام، سیاسی است و همانند دولت های خوب دنیا که تلاش می کنند جامعه در مسیر انسانیت حرکت کند، اسلام نیز دارای چنین هدفی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، تقویت محتوای تشکیلات تشکل ها را وظیفه دیگر دبیران تشکل های اساتید دانست و اظهار داشت: اعضای تشکل ها باید اخلاق و انسانیت و سواد سیاسی و دینی را در خود تقویت کنند و در جهت افزایش و ارتقای آن پیش بروند.

کلانتری با بیان اینکه جایگاه استادی از الطاف بزرگ خداوندی و انسان‌هاست، گفت: شما اساتید هرروز با بسیاری از جوانان در ارتباط هستید که باید پاسخگوی سوالات و شبهات آنها باشید. متاسفانه برخی دانشجویان در بدیهی‌ترین مسائل مشکل دارند که وظیفه استاد است که با روشنگری و تبیین موضوعات، دانشجویان را هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای اصلی تشکل ها باید دارای توانایی های سیاسی و فرهنگی باشند، گفت: اعضای تشکل های دانشگاه باید به لحاظ معرفتی، از دیگران بالاتر باشند و در دانشگاه بدرخشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، خلاء معرفتی نسل جوان را از مسائل مهم در دانشگاه ها برشمرد و افزود: باید تمام همت و توان خود را در این زمینه به کار ببریم چرا که زیرساخت های انقلاب اسلامی مورد هجوم دشمن است و اگر خلاء معرفتی زیاد باشد، به شدت آسیب می بینیم.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام، قرآن، امامت و مهدویت را نشانه گرفته است، گفت: باید طی یک حرکت فراگیر و برنامه‌ریزی‌شده برای مقاوم‌سازی زیرساخت های معرفتی ازجمله اعتقادات، اخلاق، احکام تلاش کنیم.


برچسب ها: دانشگاه آزاد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *