پيام صالحي به آمريکايي ها از طريق وزير خارجه انگليس

20:10 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۶۶۲
دسته بندی: سیاست
معاون حقوقی و امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز با آقای صالحی این پیام را دریافت کرد که نمی‌شود برجام را بدون بهره مندی ایران از منافع آن ادامه داد و طبعا این پیام از طریق آقای جانسون باید به نحوی به آمریکایی‌ها منتقل شود.

پيام صالحي به آمريکايي ها از طريق وزير خارجه انگليسبه گزارش گروه سیاسی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،بهروز کمالوندی با تبیین اهمیت مذاکرات وزیر خارجه انگلیس با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دیدار امروز این ارزیابی را به ما می‌دهد که انگلیسی‌ها به این جمع بندی رسیده اند که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بارز است و بدون ایران مسائل منطقه قابل حل و فصل نیست.


وی افزود: در ادبیات آقای جانسون کاملا مشخص بود که برای حل و فصل مسائل منطقه باید جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عاملی اصلی در موضوعات مختلف در نظر گرفت که این بسیار مهم است همچنین اینکه برجام موضوعی بین المللی شده است و همه از آن حمایت می‌کنند و صرفا گروهی کوچک در آمریکا ممکن است دیدگاههایشان خلاف کل این جریان جهانی باشد.


کمالوندی با تاکید بر انتقال این پیام به آمریکایی‌ها که ادامه برجام بدون بهره مندی ایران از مزایای آن شدنی نیست تصریح کرد: بویژه موضوع اصلی در این خصوص تعاملات بانکی است زیرا در حوزه‌های دیگر مشکلی نداریم و در این حوزه باید تلاش کنند و شاید قدم نخستش این باشد که از رویه‌ای که بانک‌های بزرگ را از همکاری با ما می‌ترسانند باید دست بردارند.


معاون سازمان انرژی اتمی درباره علت دیدار وزیر خارجه انگلیس با رئیس این سازمان برغم تناسب نداشتن مقام این دو شخصیت گفت: سابقه این دیدار‌ها به حضور آقای صالحی در انجمن جهانی هسته‌ای باز می‌گردد که مقرش در لندن است و در حاشیه آن سفر دیدار‌هایی نیز در محل اقامتش داشت.


وی افزود: آقای صالحی چند ماه قبل نیز در سفری دیگر به لندن با آقای جانسون دیدار داشت، گرچه او وزیر خارجه است، اما گفتگو‌های هسته‌ای بویژه در خصوص برجام مد نظر وزارت خارجه انگلیس و شخص آقای جانسون است ضمن اینکه موضوعات هسته‌ای مربوط به ما نیز به نحوی از طریق وزارت خارجه پوشش داده می‌شود و سازمان مستقل دیگری ندارد بلکه مشاوری تحت نظر وزیر امور خارجه این مسائل را پیگیری می‌کند.


کمالوندی گفت: موضوعات هسته‌ای مذاکرات دو شخصیت، در این چند جلسه مربوط به برجام بوده است و آقای جانسون در دیدار قبلی نیز اشاره کرد که مایل است برای تقویت برجام تلاش کند. در سیاستی هم که تا کنون اعلام کرده اند در پی تقویت توافق هسته‌ای بوده اند و حداقل در سیاست‌های اعلامی شان اینطور است.


وی افزود: امروز نیز در باره این مسائل صحبت شد و بحث عمده در خصوص برجام بود و او به دیدار‌هایی که در آمریکا و با شخصیت‌های مختلف داشته است اشاره کرد و برداشت ما از صحبت‌های آقای جانسون این است که اگر آقای ترامپ همچنان در پی آن باشد که برجام را کنار بگذارد قطعا با کار بسیار دشواری مواجه است.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ادامه اجرای برجام و همزمانی آن با اعمال تحریم‌ها شدنی نیست و آقای صالحی نیز در جلسه امروز با آقای جانسون دوباره این موضوع را یادآوری کرد.


کمالوندی گفت:نکته مهمی که آقای جانسون در جلسه امروز اشاره کرد این بود که در دیدار‌هایی که با شخصیت‌های مختلف آمریکایی داشته است تقریبا اجماعی نسبی بر این واقعیت وجود دارد که برجام به عنوان دستاورد مهم سیاسی بین المللی باید حفظ شود.


وی افزود: اگر این‌ها را کنار هم بگذاریم مفهومش این است که آقای ترامپ کار بسیار سختی را در پیش دارد، به طور خلاصه موضوع اصلی جلسه امروز برجام بود و آقای صالحی به دقت مسائل مرتبط با توافق هسته‌ای و پایبندی کشورمان به اجرای تعهدات برجامی را مطرح و تصریح کرد که طرف مقابل تعهداتش را در حوزه‌های مختلف اقتصادی به نحو شایسته اجرا نکرده است.


معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد:آقای صالحی خطاب به آقای جانسون تاکید کرد که طرف مقابل باید برای بهره مندی کشورمان از برجام تلاش کند.


کمالوندی گفت: در دیدار امروز همچنین درباره همکاری‌های هسته‌ای بویژه در زمینه‌های مرتبط با حوزه‌های صنعتی، پزشکی و کشاورزی گفتگو شد زیرا با توجه به اینکه سال‌های بسیاری با انگلیسی‌ها بویژه در حوزه هسته‌ای ارتباط نداشته ایم در ابتدای همکاری‌ها هستیم و این گونه ارتباطات و تماس میان مقامات دو کشور زمینه تقویت همکاری‌ها را فراهم می‌آورد.


وی افزود: در نشست امروز آقای صالحی نیز پرسش‌هایی درباره همکاری‌های دو کشور پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشت که مطرح کرد و نیز در خصوص " پروژه ایتر" و مسائل مرتبط با "طرح جت " که طرح همکاری‌های هسته‌ای است گفتگو شد.


کمالوندی همچنین گفت: از موضوعات مهم دیگر که در نشست امروز مطرح شد مسائل منطقه‌ای بود که آقای جانسون دیدگاههایش را مطرح کرد و آقای صالحی نیز با توجه به تجربیات خوبی که از دوره مسئولیتش در وزارت خارجه و سابقه اقامتش در عربستان به عنوان معاون او آی سی (oic) (سازمان همکاری‌های اسلامی) دارد، تجربیاتش را منتقل کرد.


وی افزود: آقای صالحی به رویداد‌های یمن اشاره کرد و اظهار داشت متاسفانه سعودی‌ها روش و سیاست‌های غلطی را علیه این کشور در پیش گرفته اند و در بخش دیگری از گفتگو‌های دو جانبه درباره مسائل سوریه و عراق تبادل نظر شد.


معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که طرف انگلیسی متوجه شد که باید متناسب با نقش و جایگاه کشورمان ملاحظات جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار گیرد و این واقعیت را می‌شود از نوع مذاکرات و مطالبی که مطرح شد حس کرد.


کمالوندی اینگونه تبادل نظر‌ها را به نفع همه دانست و افزود: در این گونه نشست‌ها دو طرف با دیدگاه‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و اگر بخواهیم ارتباطات و همکاری‌هایی بویژه در حوزه هسته‌ای بالاخص در حوزه گداخت و پزشکی هسته‌ای داشته باشیم مستلزم آن است که این گونه ارتباطات و رفت و آمد‌ها ادامه داشته باشد که دیدار امروز از این منظر هم اهمیت داشت.


اذعان جانسون به موانع همکاری بانکی با ایران در پسابرجام و تاکید بر رفع آن
معاون حقوقی و امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: وزیر امور خارجه انگلیس در مذاکرات امروز با آقای صالحی بر وجود مشکلات مربوط به تعامل بانکی با جمهوری اسلامی ایران پس از برجام اذعان و بر ضرورت رفع آن تاکید کرد.


کمالوندی با تبیین محتوای مذاکرات رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه انگلیس افزود: آقای صالحی درباره مشکلات بانکی در تعامل با بانک‌های کشورمان پس از برجام به تفصیل صحبت و تاکید کرد که بهره مندی کشورمان از برجام ضرورت دارد تا اجرای برجام بتواند ادامه یابد.


وی اضافه کرد: آقای جانسون هم در این باره توضیحاتی داد و بر حل و فصل مسائل باقیمانده به ویژه در عرصه بانکی تاکید کرد که توضیحاتش حاکی از این بود که گرچه ممکن است رفع مشکلات روند سریعی نداشته باشد، اما مسائل به سمت حل و فصل شدن پیش می‌رود و این پیامی بود که او می‌خواست منتقل کند.


کمالوندی ادامه داد: آقای صالحی در این نشست بر اهمیت اجرای همه بخش‌های برجام و ضرورت بهره مندی کشورمان از مزایای آن تاکید کرد به ویژه آنکه هشدار داد نمی‌شود هم برجام را داشت و هم به تحریم‌ها ادامه داد که این دو باهم جمع نمی‌شود و امریکایی‌ها باید تصمیم بزرگی بگیرند و از روندی که تاکنون در پیش گرفته اند فاصله بگیرند.


معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در گزارش‌هایی که از آقای جانسون شنیدیم این مطلب را به خوبی می‌شد حس کرد که افرادی که در صدد کنار زدن برجام هستند با کار بسیار سختی مواجهند، زیرا با اجماعی جهانی در قبال برجام مواجهند و آقای جانسون نیز اذعان داشت که مسائل باید حل و فصل شود.


وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به رغم پیوند‌های سیاسی عمیق بین واشنگتن و لندن انتظار حمایت صادقانه انگلیسی‌ها را از برجام داشت، افزود: آنچه آقای جانسون توضیح می‌داد این بود که در تعامل با کشور‌های مختلف مانند آلمان و فرانسه و نیز رفت و آمد‌هایی که به امریکا دارد در مذاکرات با شخصیت‌های مختلف در تلاش برای رفع مشکلات مربوط به برجام است.


کمالوندی افزود: همچنین طبق اظهارات آقای جانسون، او در کشور خودش برای رفع برخی مشکلات به ویژه مشکلات بانکی تلاش می‌کند که نفس اذعان او به وجود این مشکلات اهمیت دارد.


وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینکه او برای رفع مشکلات باقیمانده تلاش می‌کند و برای نمونه در حوزه بانکی از بانک‌هایی نام برد که همکاری با ایران را آغاز کرده اند.


کمالوندی ادامه داد: به هر حال اقدامات عملی از نظر ما همین است که ارتباطات بانکی میان کشورمان با بانک‌های دنیا برقرار و سرمایه گذاری‌ها انجام شود ضمن اینکه بند بخش ۳ برجام بر همکاری‌های بین المللی با کشورمان تاکید دارد که در این حوزه پیشرفت خوبی هم با اتحادیه اروپا و هم با انگلستان چه در قالب این اتحادیه و چه پس از خروج از این اتحادیه داشته ایم و رابطه خوبی می‌توانیم داشته باشیم.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: باید توجه داشت که روند سیاسی معمولا روند کندی است آنچه اهمیت دارد این است که اکنون در مقایسه با ۶ ماه قبل در جایگاهی هستیم که به نظر می‌رسد گشایش‌ها افزایش یافته است، این را هم در کلام می‌توان حس کرد هم در برخی اتفاقات دید.


وی افزود: نکته مهمی که آقای جانسون گفت: مربوط به مذاکراتش با طرف‌های امریکایی است که فهم درستی از مسائل مختلف برجام داشته باشند.


کمالوندی همچنین گفت: آقای جانسون در دور قبل مذاکراتش با آقای صالحی پرسش‌های فنی بسیاری داشت، اما در نشست امروز چنین پرسش‌هایی را مطرح نکرد که مفهومش این است که از نظر فنی موضوع برجام نیاز به بررسی بیشتر ندارد.


وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که برجام با جامعیت در دنیا پذیرفته شده است و حتی هیأت حاکمه امریکا نیز باید آن را بپذیرد و این پیام مثبتی است به این مفهوم که حکومت امریکا اگر بخواهد به روند کنونی ادامه دهد در انزوای شدیدی قرار می‌گیرد. البته دولت امریکا این موضوع را به کنگره سپرده و بار آن را به دوش کنگره انداخته است.


معاون سازمان انرژی اتمی گفت: نکته مهم دیدار امروز این است که اجماعی نسبی حتی در خود امریکا برای ادامه برجام وجود دارد و دیدگاه‌هایی مانند دوره ابتدایی تصویب برجام که بخواهند علیه آن اقدامات خاصی را انجام دهند عملا دشوار شده است.


کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که اروپایی‌ها صرفا حفظ برجام را ابزاری برای کنترل هسته‌ای ایران می‌خواهند و در پی بهره مندی ایران از امتیازات آن نیستند، تصریح کرد: ما گفته بودیم که نمی‌شود تحریم‌ها را ادامه داد و برجام هم داشت که این دو با یکدیگر جمع نمی‌شوند البته برجام گشایش‌های زیادی در عرصه‌های فروش نفت، هواپیمایی و دیگر حوزه‌ها داشته است، اما در برخی حوزه‌ها به ویژه حوزه بانکی با مشکل مواجهیم.


وی افزود: البته بانک‌های کوچک و متوسط با کشورمان در ارتباطند، اما وقتی می‌خواهیم سرمایه گذاری‌های بزرگ کنیم که بانک‌های بزرگ باید ایفای نقش کنند، امریکایی‌ها این بانک‌ها را می‌ترسانند که این حداقل خلاف روح برجام است، اما در همین موضوع نیز کشور‌های مختلف به تدریج به این جمع بندی می‌رسند که ادامه این روند از نظر اقتصادی به ضرر خودشان است.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از نظر سیاسی نیز سیاست‌های امریکا سیاست‌هایی نیست که خریدار داشته باشد و فقط هم منحصر به برجام نمی‌شود مانند سیاستی که اخیرا در قبال قدس اتخاذ کردند و خودشان را در تنگنا و انزوا قرار دادند.


کمالوندی افزود: اینکه آنان چیزی بخواهند و دنیا هم الزاما بپذیرد شدنی نیست، زیرا جهان متوجه این قضیه شده است که در مقابل امریکا با چه روشی بایستد.


وی اضافه کرد: کشور‌های مختلف روش‌های خاص خودشان را برای تقابل با امریکایی‌ها دارند. چنانکه اتحادیه اروپا مواضع خوبی درخصوص برجام گرفته است و خانم موگرینی هم موضعی قوی داشت چنانکه تصریح کرد موضوع ایران برای اروپا صرفا موضوعی اقتصادی نیست بلکه با امنیت اروپا مرتبط است به این مفهوم که درباره امنیت خودشان نمی‌توانند مذاکره کنند و کوتاه بیایند.


کمالوندی ادامه داد: روندی آغاز شده است که گروه کوچکی نمی‌تواند مقابلش بایستد حتی در خود هیأت حاکمه امریکا نیز اینطور نیست که همه نظر واحدی داشته باشند و افرادی که دیدگاه‌های تند دارند در اقلیت هستند.


معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به ثمردهی سیاست‌های کشورمان در منطقه و جهان گفت: شرایط ما در دوره پس از برجام در مقایسه با ۶ ماه قبل قطعا شرایط بهتری است و به نظر می‌رسد در آینده هم بهتر شود، زیرا ما نمی‌پذیریم که هم برجام باشد و هم تحریم‌ها را ادامه دهند.


کمالوندی افزود: کشور‌های مختلف جهان نیز متوجه این موضوع شده اند و اکنون فشار متحدان امریکا هم بر واشنگتن زیاد است به نحوی که حتی انگلیس با وجود رابطه بسیار نزدیک آنان را نصیحت می‌کند که سیاست هایشان را تغییر دهند و بالاخره مجبور می‌شوند که سیاست هایشان را تغییر دهند.


وی گفت: در گذشته نیز در دوره اوباما در پی این بودند که ایران توانایی هسته‌ای و غنی سازی نداشته باشد و سیاست غنی سازی صفر را پیگیری می‌کردند، اما وقتی دیدند که این سیاست پیش نمی‌رود آرزوهایشان را کنار گذاشتند.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اکنون نیز ممکن است آرزو‌هایی داشته باشند، اما وقتی با واقعیات مواجه می‌شوند مجبورند در سیاست هایشان تجدیدنظر کنند.


کمالوندی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تناقض مواضع ضدایرانی اخیر نخست وزیر انگلیس با ادعای حمایت جانسون از برجام گفت: در عالم سیاست این‌ها مسائلی نیست که بگوییم وجود ندارد بلکه می‌تواند پیش بیاید، اما واقعیتی وجود دارد و آن اینکه دیدگاه‌ها متفاوت است و دیدگاه کشور‌ها با یکدیگر و افراد با یکدیگر تفاوت دارد.
وی افزود: در خود انگلیس هم اینطور نیست که خانم ترزا می‌و آقای جانسون دقیقا دیدگاه واحدی داشته باشند، اما باید دانست که نخست وزیر انگلیس در کشوری علیه ایران صحبت کرد که می‌خواست میلیارد‌ها دلار سلاح و تجهیزات نظامی بفروشد.


کمالوندی اضافه کرد: این مطالب را برای خوشایند آنان (سران عربستان) گفت و متاسفانه در عالم سیاست این‌ها بخشی از واقعیات است.


وی تصریح کرد: کشوری مانند عربستان سعودی باید این درک را داشته باشد که گول این حرف‌ها را نخورد و اینطور نباشد که روابطش را با کشور اسلامی همسایه در نظر نگیرد و اینچنین به استناد یک جمله نخست وزیر انگلیس که در موقعیت خاص و برای منظوری خاص گفته شد سرمایه گذاری کند.


کمالوندی افزود: مشکل اصلی را باید در نحوه رفتار سعودی‌ها دید که انگلیسی‌ها آنقدر رفتار آنان را بچگانه دیدند که با چنین صحبت‌هایی قرارداد‌های میلیاردی فروش سلاح امضا می‌کنند کاری که ترامپ نیز انجام داد.


وی اضافه کرد: بنابراین در عالم سیاست دیدگاه‌ها متفاوت است، اما آنچه به ما مربوط می‌شود جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاسی و خردمندانه در چارچوب منافع ملی و صلح و ثبات منطقه‌ای عمل می‌کند.
معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مواضعی که کشورمان در چند سال گذشته درخصوص حل و فصل مسائل عراق و سوریه داشت به طور عینی برای همگان اثبات شد و اکنون انگلیسی‌ها در مسائلی مانند رویداد‌های منطقه کردستان عراق تقریبا مشابه سیاست‌های ما را دارند و حداقل اکنون اذعان می‌کنند که نمی‌شود سیاست‌هایی داشت که به تضعیف عراق منجر شود، زیرا ضعف این کشور و مانند آن سبب سوء استفاده تروریست‌ها می‌شود.


کمالوندی همچنین درباره موضع انگلیس درخصوص بند T. برجام گفت: انگلیسی‌ها نظر خاصی در این باره نداشته اند و در جلسه امروز و جلسات دیگر نیز در این باره موضعی اتخاذ نکرده اند. برخی دیدگاه‌های افراطی در این باره مربوط به افرادی مانند دیوید آلبرایت است که حتی در هیأت حاکمه امریکا نیز خیلی طرفدار ندارد.


وی افزود: او در این خصوص سخنان بسیار تندی می‌گوید و خواسته‌های عجیبی دارد حال آنکه اساسا برجام را قبول ندارد با این حال برداشت‌های خودش را از این موضوع مطرح می‌کند.


کمالوندی تاکید کرد: برای بند‌های مختلف برجام شامل دی، ای، اس و تی سازوکار‌هایی پیش بینی شده است. اگر ادعا شود که برای همه آن‌ها سازوکار راستی آزمایی وجود دارد پاسخ این است که ندارد.


وی اضافه کرد: البته در موارد کوچکی چنین سازوکاری دارد، اما در کلیتش ندارد و اینطور نیست که برای کل این بند‌ها راستی آزمایی در نظر گرفته باشند چنانکه در گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نگفته است بلکه همه این‌ها را باهم مطرح کرد ضمن اینکه به راستی آزمایی نیز اشاره نکرده بلکه به نظارت و مونیتورینگ اشاره کرده است.


کمالوندی ادامه داد: در این موضوع باید این را در نظر گرفت که کسی بیاید این کلمات را به منظور فضاسازی رسانه‌ای جا به جا کند که طبعا رسانه‌های ما باید مراقبت کنند و درک عمیقی از این موضوع داشته باشند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره موضوع همکاری‌های هسته‌ای با انگلیس گفت: با توجه به بازدید‌های آقای صالحی از تاسیسات پزشکی هسته‌ای در این کشور درباره این گفتگو شد که دو طرف در زمینه پزشکی هسته‌ای به ویژه به کارگیری فناوری هسته‌ای در این عرصه و نیز در حوزه‌هایی مانند کشاورزی و صنعت همکاری داشته باشیم.


کمالوندی افزود: این نخستین دیدار آقای جانسون از ایران به همراه هیأتی بلندپایه بود که می‌تواند مقدمه‌ای برای برنامه ریزی به منظور همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف مانند پزشکی و ایمنی هسته‌ای باشد البته تمرکز ما بیشتر بر پزشکی هسته‌ای است که انگلیس پیشرفت‌های خوبی در این عرصه دارد گرچه خودمان در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی کرده ایم.


وی گفت: طبق بند ۳ برجام فضای مناسبی برای همکاری‌های هسته‌ای دو کشور فراهم است، اما آنچه اهمیت دارد سال‌های بسیاری با اروپا همکاری نداشته ایم که باید آن را جبران کنیم البته همکاری‌های خوبی را با اتحادیه اروپا آغاز کرده ایم.


کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا درخصوص فروش آب سنگین با انگلیسی‌ها مذاکره شد، اظهار داشت: مشخصا این موضوع را مطرح نکردیم، چون موضوعی تجاری است و ابتدا باید شرکت‌ها را در نظر گرفت و نمی‌شود از بالا و از دولت‌ها در این باره اقدام کرد.


وی افزود: همان موقع که یک محموله آب سنگین به امریکا فروختیم وزارت انرژی آن کشور نیاز‌های خودشان و تعدادی از شرکت‌های این کشور را تامین کرد و کاری تجاری انجام داد، اما لزوما نباید از کانال سیاسی در این باره اقدام کرد و می‌توان از کانال‌های تجاری هم وارد شد.


کمالوندی اضافه کرد: البته هیچ کشوری اطلاعات مربوط به کشور‌های مشتری و میزان و نحوه فروش محصولاتش را ارائه نمی‌کند و حق بدهید که در این باره حداقل اطلاعات را ارائه کنیم.


معاون سازمان انرژی اتمی همچنین درباره اقدام کشورمان برای واردات اورانیوم از قزاقستان و جلوگیری انگلیس از این اقدام گفت: درباره این موضوع در جلسه امروز صحبتی نشد، اما این از موضوعاتی است که همچنان برای ما مطرح است.


وی افزود: در چارچوب این معامله قرار بود کاری انجام دهیم و آنان در مقابلش ۹۰۰ تن اورانیوم به ما بدهند. از وقتی با مانع برخورد کرد تفاهم معلق ماند و اگر قرار باشد این تفاهم دوباره پیگیری شود شرطش این است که ما هم ۹۰۰ تن اورانیوم را دریافت کنیم. با توجه به اینکه هنوز درخواستمان را پیگیری نکرده ایم موضوع همچنان به قوت خود باقی است.


کمالوندی گفت: انگلیسی‌ها در مقطعی با این کار مخالفت کردند شاید در آن موقع به علت ارتباطات و اشاراتی بود که از طرف هیأت حاکمه امریکا و گروهی که تازه روی کار آمدند داشتند، اما اکنون نگفتند که به مخالفتشان ادامه می‌دهند.


وی افزود: پیش بینی ما این است که امریکایی‌ها بخواهند با این معامله مخالفت کنند و، چون هنوز دولت امریکا تصمیم راهبردی خودش را نگرفته است شاید اکنون زود باشد و دلیلی نباشد که بخواهیم این موضوع را فعلا مطرح کنیم.


معاون سازمان انرژی اتمی در عین حال تاکید کرد: این یکی از موضوعاتی است که اگر شرایط مهیا شود حتما آن را دوباره مطرح می‌کنیم. به ویژه با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اعضای ۱ +۵ موافقت کردند و خود انگلیسی‌ها نیز حداقل به نظر می‌رسد مخالفتی با آن نداشته باشند و اگر لازم باشد دوباره آن را مطرح خواهیم کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *