رقابت 264 شرکت کننده در جشنواره قرآنی مدهامّتان/سهمیه اوقاف به بخش حفظ و قرائت قرآن اختصاص دارد

16:00 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۵۷۴
مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامّتان ۲۱ تا ۲۴ آبان‌ماه با شرکت ۲64 نفر در شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست خبری دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامّتان امروز یکشنبه 19 آذرماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، علی جعفری مشاور محترم دبیر ستاد و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل، مرتضی طاهریان معاون محترم فرهنگی هنری و آموزشی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و  سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی در محل ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی در ابتدای این نشست گفت: خداوند کتاب آسمانی اسلام را به این دلیل قرآن نامید که قابل قرائت است و کتابی برای تمام اعصار، قرون و آحاد بشر است. قرآن، کتاب هدایت بشر است و منحصر به مسلمانان نیست، نور است و روشنایی از تاریکی را مشخص می کند، قابل درک برای همه است و همگان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. قرآن برخلاف سایر کتاب‌ها هیچ‌گونه اشتباه یا نقصی ندارد، از ابتدا تا انتهای آن نورانیت است، تک تک حروف آن به درستی در جای خود قرار داده شده‌اند و دلیل این قوام آن است که خداوند این کتاب را نازل کرده است. قرآن تأکید بسیاری بر عقل، تفکر و تدبر و دیدن آنچه دیگران نمی‌بینند، دارد و از آنجایی که ارتباط مستقیمی بین ایمان به خداوند و ایمان به قرآن وجود دارد، ایمان افراد به خدا در پرتو قرائت و تدبر در آیات قرآن افزایش می‌یابد.

وی در ادامه درباره وجه تسمیه جشنواره قرآنی مدهامّتان، اظهار کرد: مدهامّتان نمادی از بهشت است و اشاره به تراکم درختان بهشتی دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخاب شهر مشهد به عنوان محل برگزاری جشنواره مدهامتان و روند کاری دوره دوازدهم توضیح داد: با توجه به این که شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد این شهر به عنوان محل برگزاری مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامّتان انتخاب شده است. فراخوان دوازدهمین دوره این جشنواره 15 آبا‌ن‌ماه ۱۳۹۶ اعلام شد و مراحل استانی این جشنواره از شهریورماه تا دهم آبان‌ماه برگزار شد که طی آن 17 هزار و 300 نفر در آن ثبت‌نام کردند. رده سنی در این دوره از 18 تا 30 سال است البته در 7 استان و در رشته‌های قرائت و حفظ پنج جزء افراد زیر 18 سال نیز در این جشنواره شرکت کرده‌اند. مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامّتان ۲۱ تا ۲۴ آبان‌ماه با شرکت ۲64 نفر در شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود.

ارزانی ادامه داد: دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامّتان در رشته‌های قرائت، حفظ کل و حفظ 20 جزء قرآن و اذان، ترتیل، مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه و تصحیح قرائت حمد، سوره و اذکار نماز با حضور 22 داور ممتاز ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی درباره این موضوع که آیا برگزاری جشنواره قرآنی مدهامّتان از سوی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد موازی‌کاری با فعالیت‌های قرآنی سایر دستگاه‌ها نیست؟ بیان کرد: این جشنواره ویژه اعضای کانون‌های مساجد است در حالی که مسابقات قرآنی سایر دستگاه‌ها مربوط به سنین و گروه‌های دیگری از مردم است. وظیفه این ستاد جذب جوانان و نوجوانان به مساجد با انجام فعالیت‌‌های فرهنگی هنری است و تلاش می‌کنیم تا در دوره‌های بعدی جشنواره قرآنی مدهامّتان رویکرد هنری آن تقویت شود.

در ادامه این نشست سرابی مدیر اداره ارشاد استان خراسان رضوی به زمان افتتاحیه این دروه جشنواره قرآنی اشاره و افزود: افتتاحیه این جشنواره روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه راس ساعت ۱۸ در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. این رقابت‌ها طی دو روز یعنی چهارشنبه و پنج‌شنبه برقرار است. ‌۲۲ نفر از داوران بین‌المللی رقابت‌ها را بر عهده دارند. در مرحله کشوری، ۵۹ نفر از خواهران و ۲۰۵ نفر از برادران به رقابت می‌پردازند و اساتید بین‌المللی قضاوت این جشنواره را بر عهده دارند.

مدیر اداره ارشاد استان خراسان رضوی درباره داوران دوازدهمین دوره جشنواره مدهامّتان گفت: در بخش برادران رشته قرائت غلام‌رضا شاه میوه، در بخش لحن هاشمی روغنی، در بخش صوت حسین اخوان اقدم، در بخش وقف و ابدا عباس امام‌جمعه این مسابقات را داوری می‌کنند.

مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی هنری، آموزشی کانون مساجد کشور نیز درباره روند پیشرفت جشنواره قرآنی مدهامتان بیان کرد: با نگاه ویژه ای که به مسابقات قرآنی "مدهامتان" داریم، توانستیم سهم حضور در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف را بگیریم تا برگزیدگان این دوره مستقیم در دو رشته به مسابقات قرآنی اوقاف راه پیدا کنند که در حال حاضر دو سهمیه در بخش حفظ کامل و دو سهمیه در بخش قرائت یعنی یک پسر و یک دختر از هر بخش از سوی سازمان اوقاف اختصاص داده شده است.

وی افزود: سیاست ما براین بوده که جشنواره "مدهامتان" به صورت چرخشی در تمامی استان‌ها و حتی روستاها شکل بگیرد و فقط مختص پایتخت نباشد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

طاهریان خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی در نظر گرفته شد و ما در نظر داریم از استعدادهای قرآنی این شهر مقدس بهره ببریم. در جلسه ای که به مناسبت این مسابقات در مشهد مقدس برگزار شد، تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌اسلام والمسلمین علم‌الهدی، شهرداری مشهد، اوقاف مشهد و بسیاری دیگر حضور داشتند تا شاهد برگزاری این مسابقات باشیم و با توجه به این که تا 10 سال مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است تمام تلاش ما این است که فعالیت های فرهنگی این شهر به یژه عرصه قرآنی را بیش از گذشته معرفی کنیم.

 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *