خیلی از کشور‌های اروپایی علاقمند به ارتباط با ایران هستند

16:28 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۵۷۱
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: خیلی از کشور‌های اروپایی، بخاطر جایگاه ایران، به عنوان یکی از کشور‌های راهبردی غرب آسیا، علاقمند هستند با این کشور ارتباطات ویژه‌ای داشته باشند از جمله کشور انگلیس که سابقه استعماری طولانی هم در ایران دارد.

خاورمیانهسیدرضا صدرالحسیتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و فرصت‌ها و تهدیدهای این دیدار بیان‌ کرد: خیلی از کشور‌های اروپایی، بخاطر جایگاه ایران، به عنوان یکی از کشور‌های راهبردی غرب آسیا، علاقمند هستند با این کشور ارتباطات ویژه‌ای داشته باشند از جمله کشور انگلیس که سابقه استعماری طولانی هم در ایران دارد.

وی با بیان اینکه بعد از توافق برجام، حضور در ایران برای اروپایی‌ها در اولویت قرار گرفته است، افزود: بدین مفهوم که اروپایی‌ها تلاش می‌کنند در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و تجاری در ایران  ورود و سرمایه گذاری کنند که در این راستا انگلیس و فرانسه گوی سبقت را از هم می‌ربایند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در حقیقت اروپاییها تصور می‌کنند تحریم قریب به ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها موقعیتی بوده که تا حدی از کف‌شان در رفته است و در شرایط کنونی و بعد از پرونده برجام باید بیشترین بهره برداری را از موقعیت ها و مسائل تجاری، اقتصادی و بانکی ایران ببرند.

صدرالحسینی یادآور شد: بنابراین سفر مقامات اروپایی از جمله وزیر امور خارجه انگلیس به ایران در این چارچوب قابل تحلیل است و جایگاه ایران در شرایط کنونی به گونه‌ای است که هیچ حرکتی در منطقه قابل اجرا نیست مگر اینکه تأیید ایران را گرفته باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی ارتباط با کشور‌های اروپایی خصوصا انگلیس با توجه به سوابق استعماری که داشته و نیز با توجه به بداخلاقی که در سال‌های اخیر درمسائل منطقه‌ای، خصوصاً درباره استقلال استان‌های کردنشین عراق، قطر و بحرین داشته است، ارتباط با انگلستان باید با دقت و توجه ویژه‌تری در دستگاه دیپلماتیک کشور انجام شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *