خیانت عربستان به آرمان فلسطین

11:47 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۴۵۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
عربستان با خیانت به آرمان ملت مظلوم فلسطین و جهان اسلام علی رغم مخالفت ظاهری با تصمیم ترامپ، قدس را در توافق با ترامپ، به نام نتانیاهو خطبه خوانده است.

خیانت عربستان و بازی ترامپ با آرمان امت اسلامی

به گزارش گروه سیاسی ، علی نصری کارشناس حقوق بین الملل، حقوقدان و وکیل دادگستری در یادداشتی درباره تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس نوشت: قبل از ورود به بحث شناسایی و معرفی قدس توسط دونالد ترامپ به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی از منظر حقوق بین الملل، باید به فراهم بودن بستر این عمل از چندی قبل و در پی معامله بزرگی که ترامپ در حمایت از این رژیم با عربستان سعودی که خود را زعیم کشور‌های عربی می‌داند، اشاره کرد.

اولا آل سلمان به رهبری ولیعهد خود در جهت تصاحب قدرت و حکومت بلامنازع بر کشور در کنار زدن مخالفان است به طوری که حتی کار به بازداشت و باجگیری از شاهزاده‌های سعودی نیز کشید و ثانیأ؛ پیروزی در معرکه یمن که می‌توانست هم اذهان عمومی داخلی را در عربستان با ولیعهد جوان و ماجراجو همراه کند و هم به لحاظ منطقه‌ای برای خود پرستیژی کسب نماید، نیازمند حمایت ایالات متحده و به ویژه رئیس جمهور کاسب کار آن بود.

ترامپ نیز با سبقه تجاری خود ارزش این خدمات به آل سلمان تازه به دوران رسیده را بهتر از هر کسی می‌دانست و در همین راستا نیز علاوه بر تعهد فروش حدود ١١٠ میلیارد دلار تسلیحات، ظاهرا بیت المقدس را نیز در فاکتور خود آورده است که افشاگری روزنامه صهیونیستی" یدیعوت آحارونوت" مبنی بر آگاهی عربستان از این موضوع پیش از اعلام ترامپ موید همین مطلب است و باید گفت عربستان با خیانت به آرمان ملت مظلوم فلسطین و جهان اسلام علی رغم مخالفت ظاهری با تصمیم ترامپ، قدس را در توافق با ترامپ، به نام نتانیاهو خطبه خوانده است. این در حالی است که از منظر حقوق بین الملل و با نگاه به جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ١٩٦٧ که شورای امنیت طی قطعنامه ٢٤٢ جولان سوریه، نوار غزه و کرانه باختری رود اردن که شامل منطقه قدس شرقی می‌گردد، اشغال شده محسوب نمود و تاکید کرد که رژیم اشغالگر قدس می‌بایست ازاین مناطق خارج شود.

اما در تمام این سال‌ها رژیم صهیونیستی ازاین منطقه عقب نشینی نکرده بلکه آرمان فلسطین و خواسته مسلمانان دنیا آزادی همه سرزمین فلسطین به پایتختی بیت المقدس بوده و می‌باشد که این خواست را می‌توان در هر دو انتفاضه ملت فلسطین و حمایت کشور‌های جهان اسلام و ملت‌های آزاده دنیا از مقاومت مشاهده کرد.

اما با این حال، مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در سال‌های اخیر با تصویب قطعنامه هایی، فقط بخش شرقی قدس را متعلق به فلسطینیان دانسته که همین حداقل خواسته مسلمانان را نیز ترامپ نپذیرفته و بر خلاف نص صریح قطعنامه شورای امنیت پایتخت اسرائیل را قدس اعلام کرده و به قول خودش به شعار خود در زمان انتخابات عمل کرده و عملأ قدس را به این رژیم کودک کش پیش کش کرده است.

در هر صورت ترامپ قبلأ نیز با تهدید خواندن برجام که متکی بر قطعنامه شورای امنیت است، نشان داده که اهمیتی برای تصمیمات جامعه جهانی قائل نیست.

در این موضوع نیز بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ دسامبر ٢٠١٦ شورای امنیت و ۶ قطعنامه‌ای که در نوامبر ٢٠١٥ علیه اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد و در یکی از آن‌ها به صراحت رسماً کشور‌های جهان با غیرقانونی خواندن شهرک سازی اسرائیل، درباره هرگونه اقدام در این زمینه از جمله محدودیت ورود و خروج فلسطینی‌ها به بیت المقدس و منزوی کردن آن از دیگر نواحی فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرده و اقدامات اسرائیل درباره بیت المقدس را غیرقانونی و فاقد اعتبار دانسته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *