پیامد‌های تصمیم ترامپ/ نشانه‌های شکل‌گیری انتقاضه جدید آشکار شده است

10:45 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۳۹۰
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل سیاسی گفت: با اعلام نظر ترامپ درباره انتقال سفارت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به بیت‌المقدس، در یکی دو روز اخیر، نشانه‌های شکل‌گیری انتقاضه جدید در سرزمین‌های اشغالی آشکار شده است که امیدواریم چنین حرکت‌هایی فروکش نکند و در حد همان انتقاضه‌های قدیمی و حتی گرم‌تر و سوزاننده‌تر باشد.

بیت المقدسمهدی فضائلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره تصمیم اخیر ترامپ در خصوص بیت‌المقدس بیان داشت: مجموعه واکنش‌هایی که در این چند روزه به این تصمیم نشان داده شده گویای این است که این موضوع می‌تواند پیامد‌ها و تبعات مهمی برای تصمیم گیرندگان آن داشته باشد که نباید از آنها غافل بمانند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پیامد‌های اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، جلب توجه مجدد عموم مردم جهان به موضوع قدس بود، افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر به دلایل مختلفی که عمدتاً از بدرفتاری و بدفهمی حکام برخی کشور‌های اسلامی و عربی نشات می گرفت، شاهد ایجاد حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی بودیم.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: از طرفی هم تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس می تواند برای برخی حکام کشور‌های عرب و همسو با آمریکا درمنطقه برای ادامه روند همراهی هایشان، محدودیت‌هایی ایجاد کند از جمله برای عربستان سعودی که یکی از کشورهای هماهنگ با آمریکا در منطقه است و به‌صورت ظاهری مخالفت هایی با این موضوع نشان داده است.

فضائلی تصریح کرد: از دیگر پیامد‌های تصمیم ترامپ درباره انتخاب بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت و محل سفارت آمریکا تأثیر بر مذاکرات صلح است که روند مذاکرات را با بن‌بست مواجه می‌کند و مذاکره‌کنندگان فلسطین را با این مفهوم روبرو می‌کند که طرف مقابل هیچ اعتنایی به خواسته‌های‌شان ندارد.

وی تصریح کرد: تصمیم ترامپ درباره انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس در عین حال، بی‌اعتنایی آمریکا و دولتمردان این کشور را به تصمیمات بین‌المللی و تصمیمات جامعه جهانی نشان می‌دهد زیرا در سازمان ملل بیانیه‌های متعددی وجود دارد که با این موضوع، متفاوت است.

فضائلی با اشاره به نکته های برخی سیاسیون آمریکا درباره تصمیم اخیر ترامپ درخصوص بیت المقدس یادآور شد: آمریکایی‌ها در حال تست کردن واکنش‌های این مسئله هستند که اگر این واکنش‌ها جدی، گسترده و بر علیه منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا باشد آن‌ها رسماً عقب‌نشینی خواهند کرد کما اینکه در همین مرحله اول عقب‌نشینی کردند و گفتند این اقدام را ۶ ماه به تأخیر می‌اندازند.
 
وی اضافه کرد: همانطور که  روز گذشته شاهد بودیم که تیلرسون گفت، ممکن است  این کار ۲ سال طول بکشدلذا آنها اگر احساس کنند این مسئله واکنش جدی از سوی کشور‌های اسلامی و افکار عمومی ندارد، طبیعتاً گستاخ‌تر خواهند شد و این تصمیم را به سمت عملیاتی شدن می برند لذا در مقطع حساس و تعیین‌کننده‌ای هستیم که مسئولیت نخبگان و رسانه‌های کشور‌های اسلامی و افکار عمومی جهان سنگین است، چون این مسئله‌ تنها مربوط به کشور‌های اسلامی نیست واکنش‌ها می‌تواند در این مقطع حساس تعیین‌کننده بوده و تأثیرات عملی را روی اجرایی یا عقب‌نشینی دولتمردان آمریکا و اسرائیل رابدنبال داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با اعلام نظر ترامپ درباره انتقال سفارت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس،در یکی دو روز اخیر، نشانه‌های شکل‌گیری انتقاضه جدید در سرزمین های اشغالی  آشکار شده که امیدواریم چنین حرکت‌هایی  فروکش نکند و در حد همان انتقاضه‌های قدیمی و حتی گرم‌تر و سوزاننده‌تر باشد.
 
روز گذشته نیز محمد‌صادق‌کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان درباره تبعات تصمیم اخیر ترامپ در خصوص بیت المقدس بیان کرد: با این حرکت ترامپ و واکنش هایی که در جهان اسلام و عرب در اعتراض به این اقدام اتفاق افتاد، رشته‌های پنج ساله روسای جمهور قبلی آمریکا پنبه شد چراکه حتی اتحادیه کشور‌های اروپایی هم به طورجدی با این مسئله مخالفت کردند، چون می‌دانستند این مسئله بحران فلسطین را پیچیده‌تر و درگیری‌ها را شدیدتر خواهد کرد.
 
بیشتر بخوانید:
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *