معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

10:38 - 17 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۸۱۶
هنوز هم پرش‌ها و تلاش‌های شخصیت ماریو دوست داشتنی در سرزمین خیالی قارچ‌ها یا صدای بیب بیب و انفجار بازی حمله رودخانه در آتاری (بازی هواپیمایی معروف) و یا یا سونیک پر انرژی و مثال‌های دیگری در ذهن خیلی از ما‌ها قرار دارد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، صنعت کنسول‌های بازی خانگی از همان ابتدا با استقبال خوبی روبرو شد گاهی نیز در گذر زمان دچار فراز و شیب‌های زیادی بود، شرکت‌های که به ورشکستگی رسیدند یا کمپانی‌هایی که به موفقیت خیلی زیادی دست یافتند.

در این زمینه علاوه بر شرکت‌های اصلی شرکت‌هایی دست سومی نیز وارد این معادلات شدند که برای آن‌ها نیز سود آوری‌های خوبی هم به همراه دارد از تجهیز لوازم جانبی تا ساخت قطعات اصلی درون کنسول‌ها و حتی کارخانجات ساخت تلویزیون و نمایشگر که به فروش بالای خود برای عرصه اعتراف دارند.

اما نکته حایز اهمیت برای ما ایرانی ها: جای خالی یک کنسول ایرانی است.

با توجه به فراگیر شدن این دستگاه ها، کنسول‌های بازی دیگر فقط یک ابزار برای بازی‌های رایانه‌ای نیستند و به کمک آن‌ها می‌توان اهداف آموزشی را دنبال کرد، در رشد و نمو دانش آموزان و کودکان کمک کرد و موارد دیگر فرهنگی که نیاز جامعه امروز ماست.

اما از سویی دیگر با توجه به رشد چشمگیر تلفن‌های همراه فعالان این عرصه همت رو خود را برای ساخت بازی‌های تلفن همراه گذاشتند و به ساخت بازی‌های موبایلی می‌پردازند.

با این اوصاف ایران تا بحال هیچ جایگاهی در صنعت ساخت و ساز کنسول‌های بازی خانگی نداشته است.



در ادامه به معرفی نسل‌های مختلف کنسول‌ها می‌پردازیم، نقاط ضعف و قوت نسل‌ها و دستگاه‌های بررسی می‌کنیم.



تعریف کنسول بازی:

به ابزار‌های اختصاصی که جهت انجام بازی‌های رایانه‌ای گفته می‌شود که نمایش تصاویر آن‌ها بر روی نمایشگر یا تلویزیون انتقال می‌یابد، یعنی کنسول‌های بازی خانگی برای نمایش تصاویر نیازمند یک نمایشگر هستند.

از زمانی که اولین کنسول بازی به صورت تجاری در بازار عرضه شد شاهد تغییرات به شدت زیادی در این صنعت بوده ایم. با اینکه اولین بازی رایانه‌ای در سال ۱۹۵۰ تولید شده است، اما از زمانی که اولین کنسول بازی پا به عرصه گذاشت حدودا ۱۷ سال (۱۹۶۷) سپری شد تا اولین کنسول بازی به صورت تجاری پا به عرصه بازار بگذارد.



نسل اول:

کنسول‌های این نسل همگی گرافیک ساده‌ای داشتند اغلب سیاه و سفید بودند یا اینکه تعداد رنگ خیلی کمی در آن‌ها بود. در یک محیط ثابت بازی انجام می‌شد و اغلب بازی‌ها فاقد صدا بودند. بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸ شاهد کنسول‌های این نسل بودیم.

اولین کنسول بازی نامش جعبه قهوه‌ای "Brown Box" بود این محصول در سال ۱۹۶۷ و تسط Ralph H. Baer معرفی گردید. از رالف اچ بایر به عنوان "پدر بازی‌های ویدئویی" یاد می‌کنند. این محصول راه را برای شرکت مگناوکس باز کرد تا کنسول بعدی خود را با نام "مگناوکس ادیسه" در سال ۱۹۷۲ معرفی و به بازار عرضه کند. ادیسه با توجه به تعریف کنسول بازی، اولین کنسول خانگی بازی‌های ویدئویی است؛ و به همراه آن بازی پونگ ارائه شد، البته در نسخه‌های بعدی تغییرات به آن اضافه شد و بازی‌های بیشتری برای معرفی شد. مجموع فروش از این کنسول ۳۳۰۰۰۰ عدد است.

در این نسل کنسول‌های دیگری هم قرار دارند که عبارتند از:

Pong (۱۹۷۵) از شرکت آتاری: بازی پونگ را بر روی یک کنسول به صورت اختصاصی معرفی کردند.
Telstar (۱۹۷۶) از شرکت Coleco که ۱۴ مدل مختلف دارد و حدودا یک میلیون نسخه فروخت.
(۱۹۷۶) APF TV Fun این محصول ساخت ژاپن است.
Color TV-Game (۱۹۷۷) از شرکت نیتندو، این محصول با فروش یک میلیون دستگاه و پرفروش‌ترین کنسول نسل اول حساب می‌شود.
Video Pinball (۱۹۷۸) از شرکت آتاری


معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل دوم:

چَنل اِف در سال ۱۹۷۶ آغازگر نسل دوم کنسول‌های بازی بود. مشخصه بارز این نسل اضافه شدن ریزپردازنده‌ها به کنسول‌ها بود به صورتی که کاربر با این محصولات می‌توانست به صورت تک نفره هم بازی کند، چرا که به دلیل توان پردازشی بالاتر نسبت به نسل‌های قبل هوش مصنوعی وارد بازی‌ها شده بود. گرافیک بازی‌ها بهبود پیدا کرده و دیگر شاهد یک محیط بازی ثابت و ساکن نبودیم.

دیگر خصوصیت مثبت این نسل استفاده از کارتریج بازی بود که کاربر اجازه می‌داد از بازی‌های متعددی در یک کنسول استفاده کند.

شاخص‌ترین کنسول این نسل، آتاری ۲۶۰۰ می‌باشد. این کنسول که در سال ۱۹۷۷ معرفی شد پس از مدت کوتاهی خود را به عنوان محبوب‌ترین کنسول این نسل معرفی کرد. انصافا بازی‌های خوب و سرگرم کننده‌ای هم برای این کنسول ارائه شد که همچنان در ذهن خیلی از ما‌ها هستند از جلمه River Raid (حمله رودخانه) که به اسم بازی هواپیمایی آتاری نیز در میان مردم معروف بود. یا بازی پک من و ...

در این نسل کنسول‌های دیگری هم قرار دارند که عبارتند از:

Channel F. (۱۹۷۶) از شرکت Fairchild اولین کنسول خانگی که ریزپردازنده داشت و قابلیت اتصال کارتریج داشت.
Advanced Programmable Video System ۱۲۹۲ (۱۹۷۶) از شرکت ریدوفن
RCA Studio II (۱۹۷۷) این کنسول بازی‌هایی با گرافیک ساده داشت و برخلاف باقی کنسول‌ها دسته جداگانه برای بازی کردن نداشت، بلکه دارای دو صفحه کلید ۱۰ دکمه‌ای بر روی خود کنسول بود.
Bally Astrocade (۱۹۷۷) این کنسول نسبت به باقی کنسول‌ها از لحاظ پردازش گرافیک قوی‌ترین در این نسل است.
VC ۴۰۰۰ (۱۹۷۸) از کمپانی آلمانی اینترتون
 

معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل سوم:

در نسل سوم شاهد رشد نسبتا خوب گرافیک بازی‌های رایانه‌ای شدیم. برای کاراکتر‌های بازی از انیمیشن‌های دوبعدی استفاده می‌شد، دوربین می‌توانست کاراکتر را دنبال کند و از خشکی و ساکن بودن نسل‌های قبل کاسته شده بود، افزایش کیفیت صدای بازی‌ها را هم میتوان از شاخصه‌های بارز این نسل بدانیم. کنسول ان‌ای‌اسِ نینتندو (این کنسول در ایران به اشتباه میکرو نام گزاری شده) و کنسول مستر سیستم سگا جدی‌ترین رقبای این دوره به شمار می‌روند. بازی Super Mario Bros. ۳ با فروش بیش از ۱۷ میلیون نسخه که سومین عنوان پرفروش کنسول ان‌ای اس نیتندو حساب می‌شود از شاخص‌های این دوران به حساب می‌آید. در این نسل به دلیل استفاده از پردازنده‌های ۸ بیتی به نسل ۸ بیتی هم معروف می‌باشد.

دیگر کنسول‌های شاخص این نسل عبارتند از:

MSX (۱۹۸۸) توسط شرکت مایکروسافت معرفی شد.
SG-۱۰۰۰ (۱۹۸۳) اولین کنسول کمپانی سگا که موفقیت تجاری چندانی نداشت، اما شروع کار برای سگا محسوب می‌شود.


معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل چهارم:

رقابت اصلی در کنسول‌های نسل چهارم که به ۱۶ بیتی معروف هستند بین دو کنسول مگا درایو سگا و سوپر نینتندو جریان داشت. استفاده از پردازنده‌های ۱۶ بیتی موجب افزایش کیفیت گرافیکی قابل توجی شد. کنترل بازی (دسته) در این نسل نسبت به نسل‌های قبل تعداد بیشتری دکمه داشتند و موجب بهبود در کنترل بازی شد.

کمپانی نیتندو که در نسل قبلی خودش را به جهانیان اثبات نموده بود این دوره را با موفقیت شروع نمود. از سوی دیگر سِگا هم از همان ابتدا جدی و پرتوان کار خود را شروع کرد و به خوبی توانست بازار را به دست بگیرد. سگا برای رقابت با سوپر ماریو دوست داشتنی و محبوب دست به خلق شخصیتی به نام سونیک زد و بازی کن‌ها زیادی رو به سمت خود جذب نمود و در این صنعت به پیشرفت قابل توجهی هم دست پیدا کرد.

دیگر کنسول‌های شاخص این نسل عبارتند از:

(۱۹۸۷) توربو گراف ایکس از شرکت ان‌ای سی، این محصول اولین کنسول نسل چهارم به حساب می‌آید.
Philips CD-i کنسولی از شرکت فیلیپس با قابلیت خواندن بازی از روی لوح فشرده، این اولین کنسولی به حساب می‌آید که از قابلیت آنلاین استفاده می‌کند.


معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل پنجم:

سه کنسول اصلی این نسل پلی استیشن سونی، سگا ساترن و نیتندو ۶۴ می‌باشند. در این نسل شاهد ظهور محیط‌های گرافیکی سه بعدی و قوی کیفیت صدای بالاتر نسبت به نسل‌های قبل، عمده این پیشرفت رو مدیون استفاده لوح‌های فشرده به جای کارتریج‌ها هستیم چرا که بازی ساز‌ها دستشان برای انتقال محتوای زیاد به کنسول باز شده و این یعنی پیشرفت چشمگیر در زمینه گرافیک.

این نسل از سال ۱۹۹۳ با ارائه Atari Jaguar شروع و تا سال ۲۰۰۶ با آخرین نسخه PSone پایان گرفت.

زمانی که سونی اولین کنسول بازی خودش پلی استیشن را معرفی کرد تحسین همگان را برانگیخت و با رکوردی بی سابقه یعنی فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه از پلی استیشن که تا اون لحظه هیچ پلتفرم بازی به آن دست نیافته بود خودش را به عنوان یکی از شاخص‌های این عرصه معرفی نمود.

Atari Jaguar سرگذشت عجبی داشت این کنسول با اینکه اولین ۶۴ بیتی بازرا بود، ولی تنوانست مانند نسل‌های قبلی آتاری موفقیت کسب کند و تبدیل به آخرین کنسول ساخت کمپانی محبوب آتاری شد.
 

معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل ششم:

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت، خلاقیت‌ها زیاد بازار‌های چند میلیون دلاری و رواج بازی‌های کامپیوتری دیگر باعثت این شد که چیزی جلو دار این صنعت نباشد و شرکت‌ها در رقبابت با یکدیگر هرکدام محصولی را معرفی میکردند، کمپین‌های تبلیغاتی را برای معرفی محصولات خود به راه می‌انداختند، کنسول‌های بازی خانگی وارد نسل جدیدی شدند و بازی کن‌ها رو شگفت زده و خوشحال میکردند.

کنسول دریم کست سگا، اولین کنسول نسل ۶ و البته آخرین کنسول سگا محسوب می‌شود. با اینکه این محصول ارزان‌تر از سگا ساترن بود و یا حتی مودم داخلی برای اتصال به شبکه داشت، اما در رقابت با پلی استیشن ۲ شکست خورد و سگا هم تصمیم گرفت که دیگر به تولید کنسول‌های بازی پایان دهد و به عنوان شرکت‌های دسته سومی به فعالیت خود ادامه دهد.

سونی با معرفی و فروش پلی استیشن ۲ بار دیگر موفقیت تجاری نسل قبل را تکرار کرد و این بار حتی رکورد قبلی خودش را با فروش ۱۵۵ میلیون نخسه شکست بیش از ۳۸۰۰ عنوان بازی برای این کنسول معرفی شد و تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول بازی‌های خانگی در تمامی تاریخ شد.

غول بزرگ کامپیوتری یعنی مایکروسافت که قبلا هم تجربه در این صنعت رو داشته است این بار با یک محصول بسیار جالب به نام Xbox وارد این رقابت شد، ردموندی‌ها با دانش نرم افزاری و شبکه‌های کامپیوتری که داشتند اقدام به راه اندازی سرویس Xbox Live کردند این سرویس پولی به کاربران اجازه میداد که محتوا را از اینترنت دانلود کرده و یا با دیگر کاربران به بحث و تبادل نظر بپردازند. ایکس باکس تا سال ۲۰۰۹ یعنی زمانی که فروشش متوقف شد چیزی بالغ بر ۲۴ میلیون دستگاه فروخت. نکته جالب اینکه بعد از آتاری جگوار این اولین کنسولی بود که توسط یک شرکت آمریکای معرفی می‌شد.

نیتندو در سال ۲۰۰۱ کنسول گیم کیوب خودش را معرفی کرد این کنسول هم از قالبیت‌های جالبی برخوردار است از جمله اینکه برای اولین بار بود که در کنسول‌های این شرکت از دیسک نوری استفاده می‌شد، اما برخلاف دیسک‌های دی وی دی که متداول دیگر برند‌ها بود از دیسک‌های اختصاصی خودش که چیزی شبیه مینی دی وی دی بود با ظرفیت یک و نیم گیگ استفاده میکرد؛ و تا زمان توفقش در سال ۲۰۰۷ چیزی حدود ۲۱ میلیون نسخه فروخت.


معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل هفتم:

مایکروسافت طعم شیرین این تجارت را چشیده و حالا یکی از ارکان این عرصه به حساب می‌آید در سال ۲۰۰۵ با عرضه Xbox ۳۶۰ نسل تازه‌ای از کنسول‌های بازی را معرفی کرد. مایکروسافت با معرفی سه مدل از Xbox ۳۶۰ موفق به فروش بیش از ۸۴ میلیون نسخه از این دستگاه شد.

کاربران در این نسل با پیشرفت شگرفی از جمله بازی‌هایی با کیفیت HD، ورود سنسور‌های حرکتی، افزایش چندین برابری هوش مصنوعی و... در بازی‌ها روبه رو شدند.

سونی هم در سال ۲۰۰۶ محصول بعدی خود یعنی پلی استیشن ۳ یا PS۳ را معرفی کرد، این اولین کنسولی بود که از دیسک‌های بلو-ری برای خواندن اطاعات استفاده می‌کرد و تا کنون ۸۰ میلیون از این محصول به فروش رفته است.

با عرضه نیتندو وی (Wii) شاهد یک محصول جدید با قابلیت‌های خیلی جالب روبرو هستیم. کمپانی خوش نام نیتندو که از همان ابتدای کار دنبال نوآوری و خلاقیت بوده است، کنترلر این دستگاه را مجهز به سنسور‌های حرکتی کرده تا کاربران را در حین بازی درگیر کند و برای انجام دستور‌ها شخص بازی کن هم فعالیت بدی داشته باشد. با توجه به اتهاماتی که پشت سر بازی‌های رایانه‌ای مبنی بر تنبلی و بی تحرکی بازی کن‌ها همیشه بوده است، نیتندو با این محصول و نوآوری که انجام داد کاربران را درگیر بازی می‌کند و موجب تحرک و فعالیت بدنی آن‌ها می‌شود. فروش خوب ۱۰۱ میلیونی از این دستگاه نشان می‌دهد که تا جای ممکن نیز موفق عمل کرده و رضایت کاربران را به همراه داشته است.


معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

نسل هشتم:

اولین کنسول این نسل نیتندو Wii U. است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و در سال ۲۰۱۳ پلی استیشن ۴ و Xbox one از سونی و مایکروسافت معرفی شده اند. در این نسل همچنان رقابت اصلی میان سه شرکت سونی، مایکروسافت و نیتندو می‌باشد. در این نسل همچنان شگفتی آفرینی شرکت‌ها رو می‌بینیم و روز به روز به قابلیت‌های اصلی و جانبی آن‌ها اضافه می‌شود.
 
 معرفی انواع کنسول‌های بازی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷

 

منبع:خبرگزاری علم و فناوری

 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


برچسب ها: آتاری دستی

ahoora
|
-
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
سلام ببخشید ps5 هم معرفی کنید آفرین بر شما سخت کوشان ممنون از زحماتتون
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *