ماری که سعودی تولید کرده در نهایت خود آن‌ها را می‌گزد / گزینه‌های ما در مقابل رفتار آمریکا بیشمار و برای آنها ناخوشایند است

19:34 - 16 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۷۶۰
وزیر امور خارجه با اشاره به تصمیمات دولت ترامپ در توافق هسته ای گفت: گزینه های ایران در مقابل این تصمیم بیشمار و برای آمریکا ناخوشایند است.

گزینه های ما در مقابل رفتار آمریکا بیشمار و برای آنها ناخوشایند استبه گزارش خبرنگار گروه بین الملل ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه ای که با راشاتودی داشته است خطاب به مسئولان عربستان سعودی گفت که آن رسیده که این کشور به جای ایجاد سازمان‌های تروریستی و دیکتاتورها به ایجاد رفاه و آسایش روی بیاورد.

وی در ادامه به به پیشینه تاریخی عربستان در حمایت از گروهک های افراطی اشاره کرد و افزود: این ما نبودیم که از صدام حسین، طالبان، داعش یا النصره حمایت کردیم. ما هیچگاه از از افراط‌گرایی در جهان، حمایت مالی نکرده ایم.

وی در ادامه به سرنوشت دیکتاتورها و گروه‌های تروریستی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: به نظرم بهتر است همسایه سعودی ما هرچه سریعتر متوجه شود که ماری که تولید کرده به مانند تمام مارهای 40 سال گذشته تولید عربستان، در نهایت خود آنها را می گزد.

وزیر خارجه ایران افزود: ائتلاف سعودی در حال نابود کردن یمن و مردم آن است. جامعه جهانی به این درک رسیده که سعودی‌ها در جریان بمباران بی‌ملاحظه مناطق مسکونی یمن در30 ماه گذشته، حتی از کشتار کودکان و سالمندان ابا نکرده‌اند.

ظریف حل بحران یمن را نیازمند راهکار سیاسی دانست نه نظامی و افزود: این ما نیستیم که یمن را بمباران می‌کنیم، آنها (سعودی‌ها) هستند.

وی در ادامه به از سرگیری دشمنی و خصومت آمریکا علیه اییران توسط ترامپ گفت: متاسفانه دولت فعلی آمریکا از هیچ رفتار بین‌المللی پذیرفته شده برای تعامل با ایران استفاده نکرده و اکنون چیزی که از ایران می‌بینید، واکنش به آن است.

وزیر امور خارجه در مورد توافق هسته ای نیز گفت: این یک توافق بین‌المللی است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد، به نفعشان است. اگر آنها تصمیم بگیرند توافق بین‌المللی را نقض کنند، اول از هر چیز به جهان نشان می‌دهند که قابل اعتماد نیستند، اینکه هیچ‌کسی نمی‌تواند با آنها معامله یا مذاکره کرده و به توافقی به هر کدام از رؤسای جمهور آمریکا برسد زیرا رئیس جمهور بعدی ممکن است آن توافق را از پایه نقض کند.

ظریف با بیان اینکه این پیام خوبی نیست که آنها به جامعه جهانی می‌فرستند افزود: اگر آنها تصمیم بگیرند چنین پیامی را بفرستند، آنگاه ایران نیز گزینه‌های خود را داشته و این گزینه‌ها نیز محدود نیستند. من گمان نمی‌کنم آن گزینه‌ها چندان برای آمریکا خوشایند باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *