ضربه‌ای بر صهیونیست‌ها/ مقابله دنیای اسلام با توطئه جدید آمریکایی - صهیونیستی

13:31 - 16 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۶۹۱
دسته بندی: سیاست
همانطور که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند «دنیای اسلام در برابر توطئه جدید آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ایستاده است و این توطئه ضربه مهلک‌تری به صهیونیست‌ها خواهد زد»، نخستین گام‌های این ضربه بر پیکره رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی توسط امت اسلامی برداشته شد.

/////////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، اقدام نابخردانه  رئیس‌جمهور سبک‌مغز آمریکا در به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی، موجی جدید در جهان اسلام ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد پس از سال‌ها دوباره موضوع فلسطین و تضییع حق فلسطینیان و جنایت علیه آن‌ها توسط غاصبان صهیونیستی، به صدر توجهات جهان اسلام و حکمرانان بلاد اسلامی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:
انتقال سفارت؛ فتنه جدید آمریکایی - صهیونیستی؟ / جهان اسلام سکوت نخواهد کرد

ترامپ شب گذشته (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۶) همانطور که از مدت‌ها پیش وعده داده بود طی یک سخنرانی، دستور اجرایی برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را صادر کرد و همچنین گفت که دستور داده‌ام مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس انجام شود.

موضع منفی دوستان آمریکا
این سخنرانی ترامپ و اعلام او مبنی بر به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، علاوه بر جهان اسلام و اعراب حتی با موضع منفی دوستان عمدتا غربی آمریکا و اسرائیل هم مواجه شد. آن‌ها مشخصا به دو نکته اشاره می‌کردند؛ نخست آنکه این تصمیم ترامپ مغایر با قواعد بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و دوم آنکه این اقدام فرآیند صلح را مخدوش می‌کند و راهکار و نسخه - آنچه دو دولت می‌نامند -  را به تاریخ پیوند می‌زند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تصمیم ترامپ درباره قدس را «تأسف‌برانگیز» خواند و گفت: پاریس از آن حمایت نمی‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اظهار داشت که برلین از تصمیم ترامپ درباره قدس حمایت نمی‌کند؛ و درباره وضعیت قدس باید با مذاکره تصمیم‌گیری شود.

اتحادیه اروپا هم تصمیم ترامپ درباره قدس را مردود دانست و اعلام کرد موضع این اتحادیه در برابر قدس تغییر نخواهد کرد.

همچنین متحدان اروپایی آمریکا نظیر انگلیس نیز اعلام کردند که از اقدام واشنگتن در انتقال سفارتش به قدس، تبعیت نمی‌کنند. «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در همین رابطه اعلام کرد که لندن هیچ برنامه‌ای برای انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس ندارد و با تصمیم آمریکا برای تغییر سفارت مخالف است و تصمیمی برای انجام اقدام مشابه ندارد.

اما حتی در داخل آمریکا هم برخی سناتور‌ها و شخصیت‌های سیاسی این کشور نسبت به تصمیم ترامپ در اعلام قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و موفقیت آن، ابراز تردید کردند و به رئیس‌جمهور آمریکا متذکر شدند که تعویق‌های ۶ ماه­‌ای که از سال ۱۹۹۵ به بعد همه روسای جمهور پیشین آمریکا در این رابطه اتخاذ می‌کردند، بر اساس یک رویکرد عقلانی و دوری از شتابزدگی بود.

با این همه گویا فرمان سیاست ورزی‌های ترامپ یک دنده بیشتر ندارد و آن هم بر محور لجاجت و خودرایی می‌چرخد؛ البته این فرمان لجوجانه برای جهان اسلام می‌تواند پر خیر و برکت باشد. از این جهت که مجددا فلسطین را به موضوع اصلی جهان اسلام تبدیل کند.

سازشکاران هم نتوانستند ساکت بمانند
تصمیم ترامپ حتی آن دسته از حکمرانان کشور‌های اسلامی را که تا چندی پیش بر رویکرد سازشکاری و حتی مودت با رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی پای می‌فشردند را به تکاپو انداخته است. به نحوی که آن‌ها هم نسبت به رویکرد خصمانه مشترک آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها واکنش نشان دادند.

دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد
مقام معظم رهبری روز گذشته در خجسته میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در دیدار سران سه قوه، جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، در این رابطه بیانات مهمی را ایراد کردند و ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آن‌ها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.

معظم‌له همچنین در این دیدار وحدت امت اسلامی و ایستادگی در مقابل صهیونیزم و دیگر دشمنان اسلام را علاج درد‌های دنیای اسلام و راه رسیدن به قدرت و عزت برشمردند و تأکید کردند: مسئله فلسطین امروز در رأس مسائل سیاسی امت اسلام است و همه موظفند برای آزادی و نجات ملت فلسطین تلاش و مجاهدت کنند.

اتحاد؛ نخستین گام‌ برای ضربه بر پیکره رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی
اما همانطور که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند «دنیای اسلام در برابر توطئه جدید آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ایستاده است و این توطئه ضربه مهلک‌تری به صهیونیست‌ها خواهد زد»، نخستین گام‌های این ضربه بر پیکره رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی توسط امت اسلامی برداشته شد. این را می‌توان از تظاهرات مردم کشورهای اسلامی در مقابل مقر‌های دیپلماتیک آمریکا و همچنین بیانیه‌های دولتمردانشان در تقبیح توطئه مشترک واشنگتن و تل‌آویو استنباط کرد.

واکنش سعودی‌ها
سعودی‌ها هم که در ماه‌ها و روز‌های اخیر اخباری مبنی بر روابط پشت پرده آن‌ها با صهیونیست‌ها به رسانه‌ها درز پیدا کرده است، نتوانستند در مقابل این توطئه آشکار و خبیثانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ساکت بمانند و حداقل برای حفظ ظاهر هم نسبت به آن واکنش نشان دادند.

روز گذشته دفتر پادشاهی عربستان با صدور بیانیه‌ای به اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و برنامه‌ریزی واشنگتن برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است که «عربستان تصمیم آمریکا درباره قدس را محکوم و نسبت به آن عمیقا احساس تاسف می‌کند چرا که نشانه جانبداری بزرگ از اسرائیل علیه حقوق تاریخی و ثابت ملت فلسطین در مساله قدس است».

واکنش مصر، مغرب، تشکیلات خودگردان، ترکیه و پاکستان
«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر نیز روزچهارشنبه ضمن تأکید بر پایبندی به مرجعیت‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل درباره قدس، گفت که «در سایه وضعیت حقوقی، دینی و تاریخی قدس بایستی با پرونده این شهر محتاطانه برخورد کرد».

«محمد ششم» پادشاه مغرب در پیامی به دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تصمیم آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.

شاه مغرب در این پیام خود تأکید کرد که هر گونه خدشه وارد کردن به وضعیت حقوقی و تاریخی قدس، باعث به وجود آمدن درگیری‌های مذهبی خواهد شد.

«صائب عریقات» عضو ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و هیئت مذاکره کننده فلسطینی در مذاکرات سازش، تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی را به شدت محکوم کرد. وی در این خصوص گفت: ترامپ اصل «راهکار دو دولت» را نابود کرد.

دولت امارات هم با صدور بیانیه‌ای اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

پاکستان در واکنش به تصمیم شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه واشنگتن از تل آویو به این شهر اعلام کرد: اسلام آباد نگرانی خود را از این اقدام آمریکا اعلام و آن را قویاً محکوم می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این خصوص آمده است: اسلام آباد نگران تبعات این تصمیم در امنیت و صلح بین المللی به ویژه در خاورمیانه است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی پیش از عزیمت به یونان به تصمیم ترامپ علیه قدس اشغالی واکنش نشان داد و گفت که «تصمیم ترامپ درباره قدس، منطقه را وارد آتش می‌کند. آنکارا نمی‌تواند رویکرد ترامپ درقبال قدس را درک کند. قدس اشغالی شهری مهم است که هم برای مسیحیان و هم برای مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است».

تظاهرات در سرزمین‌های اسلامی در واکنش به فتنه آمریکایی- صهیونیستی
مردم شهر استانبول ترکیه نیز شب گذشته در اعتراض به طرح آمریکایی شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، مقابل مسجد فاتح تجمع کردند.

تظاهرات مشابهی نیز در اردن در مقابل مقر دیپلماتیک آمریکا در امان پایتخت این کشور انجام شد. همچنین امروز پنج شنبه تمامی استان‎ها و مناطق فلسطین اشغالی از جمله قدس در اعتراض به تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان مرکز اسرائیل تظاهرات برگزار می‎شود.

فلسطینیان ساکن کرانه باختری هم امروز پنجشنبه در پاسخ به فراخوان گروه‌های ملی و اسلامی به نشانه اعتراض به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب سراسری زدند.

موضوع قدس سرآغاز پیروزی‎ها خواهد بود
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم امروز پنج شنبه، در یک نطق تلویزیونی در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی گفت: ملت فلسطین توانایی انتفاضه علیه اشغالگری را دارند و موضوع قدس سرآغاز پیروزی‎ها خواهد بود.

هنیه با بیان اینکه ما خواستار اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با توطئه‌ها علیه قدس هستیم افزود: ما بر این نکته تاکید داریم که قدس یکپارچه فلسطینی، عربی و اسلامی است و مرکز فلسطین است.

وحشت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها
اما یکپارچگی نسبی که در جهان اسلام برای مقابله با توطئه جدید و مشترک آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ایجاد شده است، موجی از هراس و وحشت را در میان سرکردگان رژیم جعلی صهیونیستی بوجود آورده است.

ارتش رژیم صهیونیستی از شامگاه چهارشنبه و پس از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، به حالت آماده باش درآمد؛ و فرمانده این ارتش کودک‌کش و متجاوز به تمام واحد‌ها و یگان‌های نظامی توصیه کرده است که درصورت نیاز، آماده انتقال به اراضی فلسطینی باشند.

آمریکا نیز مقررات اضطراری و شدیدی را برای سفارتخانه‌های خود در کشور‌های اسلامی تمهید کرده است. سفارت آمریکا در اردن، از تعلیق موقت فعالیت‌های معمول خود خبر داد و از اتباع آمریکایی مقیم اردن خواست از رفت‌وآمد‌های غیرضروری اجتناب کرده و فرزندان خود را فردا به مدرسه نفرستند.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه می‌دهد. این جلسه بنا به درخواست هشت کشور عضو این شورا برگزار می‌شود.

بولیوی، مصر، فرانسه، ایتالیا، سنگال، سوئد، انگلیس و اروگوئه هشت کشوری هستند که خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شده‌اند.

عقب‌نشینی جزئی آمریکا
اما واکنش‌های جهانی و اعلام انزجار جهان اسلام از تصمیم هیئت حاکمه آمریکا که حمایت علنی و آشکار از متجاوزان صهیونیست و گامی دیگر در جهت تثبیت رژیم جعلی صهیونیستی ارزیابی می‌شود، اندکی آن‌ها را به عقب نشینی واداشته است. تا جاییکه «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با فاکس نیوز، تصمیم ترامپ در به‌رسمیت شناختن بیت المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی نمادین دانست.

به نظر می‌رسد، آتش فتنه جدید آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در خرمن خودِ متجاوزشان افتاده و اقدامی که در ظاهر در جهت منافع صهیونیست‌ها بود در حال تهدید و تحدید موجودیت نامشروع شان است.

پیشتر سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به موضوع انتقال سفارت امریکا در اراضی اشغالی فلسطین از تل‌آویو به بیت‌المقدس به خبرنگار میزان گفت: به دنبال ناکامی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، این حرکت اقدامی برای جبران بخشی از این ناکامی‌ها قلمداد می‌شود.

وی
با بیان اینکه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس یک حرکت تهاجمی است گفت: طبیعی است که چنین عملی عکس‌العمل جهان اسلام را در پی خواهد داشت چرا که قدس متعلق به مسلمانان و مسلمان‌نشین است و پایتخت رژیم اشغالگر نباید به هیچ وجه در این منطقه قرار گیرد.

سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک کشور‌های اسلامی نسبت به این حرکت واکنش نشان خواهند داد و این مسئله باعث اعتراض در سرزمین‌های اشتغالی خواهد شد بنابراین این حرکت یک نوع حرکت تهاجمی در پی سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی است که در هر اقدامی سعی می‌کند یک قدم جلو بیاید و به تجاوز خود ادامه دهد. 

سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه رژیم اسرائیل را به رسمیت و مشروعیت نمی‌شناسد و قطعاً ایران با این اقدامات تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی به شدت مخالف است.

امروز نیز محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان درباره تصمیم رئیس جمهور سبک‌مغز آمریکا مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس، گفت: این حرکت، حلقه‌ای از مجموعه اقدامات استکبار جهانی و عوامل منطقه‌ای آنها برای به فراموشی رساندن آرمان‌های مردم فلسطین، پی ریزی شده است.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی چند موضوع را در قبال وضعیت جدید پایتخت رژیم صهیونیستی دنبال می کند، افزود: موضوع معدوم سازی آورگان فلسطینی و از بین بردن نسل جدید آنها و همچنین یهودی سازی مناطق فلسطینی از جمله موارد حائز اهمیت است.

عضو «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تاکید کرد: البته به موازات این اقدامات، استکبار جهانی خارج کردن دولت‌های قدرتمند عربی از صحنه مباره در کمپ دیوید را در دستور کار خود قرار داد که پیرامون آن ابتدا مصر را از ان جدا کرد و پس از آن اردن را به پیمان رژیم صهیونیستی کشاند و بعد از آن به دنبال تخریب سوریه بود.

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد طلایی ترین موقعیت با وجود ترامپ، نتانیاهو و محمدبن سلمان که مثلث افراطی و شومی هستند ایجاد شده است، الخصوص باید گفت که محمد بن سلمان جوان بوده و اصلا مسائل فلسطین را به یاد نمی‌آورد لذا تحت این شرایط بن سلمان حتی محمود عباس را هم تحت فشار قرار داده است که البته باید گفت محمود عباس هم به نوعی مهره آمریکایی قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که عربستان به حماس فشار می‌آورد که از قدس چشم پوشی کند و یک شهر دیگر را به عنوان پایتخت خود بنامد لذا حتی این افراد برای صحرای سینا هم نقشه دارند و قصد دارند در اقدامی آوارگان را به آنجا منتقل کرده و چند شهر به آنها بدهند تا اینکه قضیه را تمام کنند.

عضو «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس با اشاره به انفعال اتحادیه عرب در این شرایط، گفت: اتحادیه عرب مجمع بی خاصیتی است و هیچ گاه نتوانسته روی آرمان‌های عربی و اسلامی باستد، بنابراین تنها جایی که می‌ماند نفوذ معنوی جمهوی اسلامی است و ما هیچ امیدی به دولت‌های سر سپرده نداریم و بلکه خود آنها در این زمینه به نوعی عاملیت دارند.

جمالی نوبندگانی در پایان گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعا هفته آینده موضوع تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس را مورد بررسی قرار خواهد داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *