انتقال سفارت؛ فتنه جدید آمریکایی - صهیونیستی؟/ جهان اسلام سکوت نخواهد کرد

10:11 - 16 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۶۴۱
دسته بندی: سیاست
پیرو شکست‌ سنگین سیاست‌های آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه و پیروزی قاطع محور مقاومت، باز هم داستان کهنه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس مطرح شده است. هرچند کارشناسان معتقدند ترامپ به دلیل نداشتن محاسبه در سیاست، شاید چنین کاری را انجام دهد اما سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است « چنین عملی، عکس‌العمل جهان اسلام را در پی خواهد داشت».

انتقال سفارت؛ فتنه جدید آمریکایی - صهیونیستی؟/ جهان اسلام سکوت نخواهد کردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، موضوع انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس» و به موازات آن، معرفی این شهر بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی سردمداران آمریکا، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و جدیدترین نمونه از دسایس مشترک آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای منطقه محسوب می‌شود.

روز جمعه، یک مقام عالی‌رتبه در دولت «دونالد ترامپ» به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفت که «ترامپ روز چهارشنبه طی یک سخنرانی، احتمالا قدس را پایتخت اسرائیل معرفی خواهد کرد». اقدامی که پیش‌زمینه آن، دستور انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس» است.

ترامپ محبوب صهیونیست‌ها
اصرار ترامپ به انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی فلسطین از تل‌آویو به بیت‌المقدس، چهل‌ و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا را برای صهیونیست‌ها به محبوب‌ترین ساکن کاخ سفید تبدیل کرده است - هرچند ترامپ در داخل آمریکا منفورترین رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است - این موضوع یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ نیز محسوب می‌شد و از همان اواسط فوریه 2017 که ترامپ بعنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا راهی کاخ سفید شد نیز در دستور کار استراتژیست‌های سیاست خارجی‌اش قرار گرفت اما هر بار به دلایل مختلف عملیاتی نشد.

صهیونیست‌های غاصب با حمایت استعمارگرانی مثل آمریکا و انگلیس و با جعل سند، بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند و اصرار دارند که کشورهای جهان بویژه غربی‌ها سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس که آنها آنرا اورشلیم می‌خوانند، منتقل کنند. این امر از آن جهت که برای کشورهای دنیا تبعات مادی و معنوی بیشماری دارد و از منظر آنها روند صلح را مخدوش می‌سازد، بایکوت شده است. اما ظاهرا ترامپ قصد دارد تابوشکنی کند و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال دهد و با این کار به ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر پایتخت بودن اورشلیم، رسمیت بخشد.

ماموریت رئیس‌جمهور آمریکا به یک وکیل یهودی
در اواخر مِی سال جاری میلادی(اوایل خرداد 96) در آستانه سفر ترامپ به سرزمین‌های اشغالی، محافل نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا از قصد او برای صدور دستور انتقال پایتخت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس خبر داده بودند. حتی ترامپ وکیل قدیمی و یهودی خود یعنی«دیوید فریدمن» را هم با همین ماموریت راهی سرزمین‌های اشغالی کرد و او را متصدی سفارت آمریکا در اسرائیل گردانید.

حتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در همان مقطع زمانی در آستانه سفر ترامپ به سرزمین‌های اشغالی،در برابر هزاران صهیونیست غاصب که در جشن اشغال قدس شرقی شرکت کرده بودند، گفت:«امشب به تمام جهان به روشن‌ترین شکل ممکن می‌گویم که قدس پایتخت اسرائیل بوده و همیشه پایتخت خواهد ماند»!

البته در آن مقطع، ترامپ به سبب مخالفت اعراب و برخی دول غربی و همچنین هزینه سرسام آور احداث سفارتخانه در بیت المقدس، تعجیل خود برای انتقال پایتخت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را کنار گذاشت؛ هر چند اعلام داشته که در مقاطع بعدی آن ایده را اجرایی خواهد کرد.

روزشماری محافل صهیونیستی برای تغییر پایتخت در اراضی اشغالی
ظاهرا آن مقطع فعلی، زمان کنونی است؛ چرا که علاوه بر رویترز، رسانه‌های صهیونیستی نیز از جمله کانال 10 تلویزیون این رژیم و همچنین نشریه جروزآلم پست، بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و اعلام پایتختی این شهر برای رژیم صهیونیستی، ظرف هفته نخست ماه دسامبر(هفته جاری) تاکید کرده بودند.

کانال 10 تلویزیون صهیونیست‌ها هفته پیش ادعا کرد که «در اورشلیم (بیت‌المقدس) انتظار بسیار بالایی وجود دارد که ترامپ رسماً اعلام کند اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل می‌شناسد. او به تیمش دستور داده آماده انتقال سفارت باشند. انتظار می‌رود ترامپ این موضوع را از همین یکشنبه اعلام کند.»

جروزآلم پست نیز به نقل از«مایک پنس» معاون اول ترامپ نوشته بود که«رئیس‌جمهور آمریکا مجدانه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم را بررسی می‌کند».

البته در آخرین خبرها چنین آمده بود که دولت ترامپ مجددا موضوع انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی را به تاخیر می‌اندازد اگرچه در به رسمیت شناختن پایتخت جدید اشغالگران پیشقدم خواهد بود. در همین رابطه رویترز گزارش داده که«دولت ترامپ علی‌رغم اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه وعده انتقال سفارت آمریکا از تل آیو به قدس را به زمانی دیگر موکول خواهد کرد».

چرایی انتقال سفارت
جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی در همین رابطه به خبرنگار میزان می‌گوید: مسئله انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس مدت‌هاست که معمولاً شعار هریک از روسای جمهور آمریکا است بخاطر اینکه می خواهند با این شعار نظر صهیونیست‌ها را جلب کند. از دیگر دلایل این اقدام این است که آنها با این کار می خواهند به نوعی به کشورهای اسلامی هم بگویند علیرغم روابطی که با شما داریم برای ما اسرائیل به دلایل مختلف از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است و به این دلیل سعی می‌کنیم نظر آنها را تأمین کنیم.

منصوری که پیشتر سفیر ایران در چین بوده است، ادامه می دهد: در شرایط فعلی، تصورشان این است که با ارتباطی که بین اسرائیل و تعدادی از کشورهای عرب به‌وجود آمده و حتی زمزمه به رسمیت شناختن و برقراری روابط هست لذا موانع و مشکلات ناشی از انتقال پایتخت از تل آویو به قدس در این مرحله کمتر است و تبعات کمتری دارد. آمریکایی‌ها می خواهند همچنان غرب آسیا متشنج باشد و به‌گونه‌ای درگیری داشته باشد تا نتواند به اوضاع خود سروسامان دهد و به این ترتیب در آن هدف اصلی اسرائیل که به هم ریختن اوضاع منطقه و نابودی امکانات این منطقه است هم اتفاق بیفتد و لذا برای اسرائیل اینکه تل آویو پایتخت باشد یا در قدس برایشان تفاوتی ندارد ولی این ابعاد مورد نظر است.

البته به گفته این کارشناس مسائل سیاسی به نظر می‌رسد تشنج‌های سنگینی بعد از این قضیه به‌وجود بیاید لذا دولت‌های قبلی آمریکا در مقابل این اقدام، تردید کردند وآن را انجام ندادند اما دولت فعلی چون معمولاً در تصمیماتش محاسبات کاملی ندارد معذلک باز هم مدتی است که با تردید نسبت به این مسئله عمل می‌کند و اگر این اتفاق بیفتد،‌ قطعاً دولت آمریکا هم خسارت‌های ناشی از این قضیه را باید بپذیرد.

دلایل به تعویق افتادن مجدد انتقال سفارت
پیرامون دلایل به تعویق افتادن مجدد تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، دو نگاه عمده وجود دارد. نخست آنکه واشنگتن با همراهی اذناب منطقه‌ای‌اش و حکام مرتجع عرب در حال استمزاج طرف‌های فلسطینی و مهیا کردن شرایط است تا در موعد مناسب از سفارت جدید خود و پایتخت جدید صهیونیست‌های غاصب رونمایی کند و گامی دیگر در جهت تثبیت موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی بردارد. نگاه دوم این است که ترامپ و استراتژیست‌های صهیونیست‌ وی قصد دارند از موضوع انتقال سفارت بعنوان یک حربه و برگ بازی در مواجهه با طرف‌های فلسطینی استفاده کنند تا آنها را وادار به پذیرش خواسته‌های نامشروع صهیونیست‌های غاصب در روند فتنه جویانه و خطرناکی موسوم به «طرح آشتی» کنند.

واکنش قاطعانه جریان مقاومت اسلامی به طرح فتنه‌جویانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها
اما طرف‌های فلسطینی بویژه جریان مقاومت اسلامی این کشور در قبال طرح فتنه‌جویانه اخیر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها موضعی قاطعانه اتخاذ کرده‌اند. «عزت رشق » از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس پس از انتشار خبر «احتمال اجرایی شدن طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس در روز چهارشنبه» اعلام کرد در صورتی که طرح آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی عملی شود، امت اسلامی و عربی،همچون«جرقه‌های آتش بزرگی» دامن اسرائیل را خواهند گرفت.

وی این اقدام دونالد ترامپ را سیلی محکمی دانست به تمامی کسانی که دل به مذاکرات سازش با دشمن تحت نظارت آمریکا خوش کرده‌اند و تاکید کرد: «آمریکا نه ‌تنها در قبال مسئله فلسطین عدالت را رعایت نکرده است، بلکه همواره علناً حامی دولت‌های تندروی رژیم صهیونیستی بوده است».

پاسخ جهان اسلام به حرکت تهاجمی رژیم صهیونیستی
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار میزان گفت: به دنبال ناکامی‌های امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در منطقه، این حرکت یعنی اعلام انتقال سفارت امریکا به قدس، اقدام برای جبران بخشی از این ناکامی‌ها قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس یک حرکت تهاجمی است گفت: طبیعی است که چنین عملی عکس‌العمل جهان اسلام را در پی خواهد داشت چرا که قدس متعلق به مسلمانان و مسلمان‌نشین است و پایتخت رژیم اشغالگر نباید به هیچ وجه در این منطقه قرار گیرد.

سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک کشور‌های اسلامی نسبت به این حرکت واکنش نشان خواهند داد و این مسئله باعث اعتراضاتی در در سرزمین‌های اشتغالی خواهد شد بنابراین این حرکت یک نوع حرکت تهاجمی در پی سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی است که در هر اقدامی سعی می‌کند یک قدم جلو بیاید و به تجاوز خود ادامه دهد.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه رژیم اسرائیل را به رسمیت و مشروعیت نمی‌شناسد و قطعاً ایران با این اقدامات تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی به شدت مخالف است.

اولین تعویق ترامپ
کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن باید قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شده و سفارت آمریکا به آنجا منتقل شود. این قانون الزام‌آور، شامل بندی است که به روسای جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد در جهت حمایت از منافع امنیت ملی، انتقال سفارت را برای شش ماه به تاخیر بیندازند از آن زمان تاکنون روسای جمهوری آمریکا به طور منظم و پشت هم دستور تعویق انتقال سفارت را دو بار در سال امضا کرده‌اند. ترامپ نیز این کار را در ژوئن(اردیبهشت) انجام داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *