پرداخت بیمه بیکاری تأمین اجتماعی به ۱۰ هزار زلزله زده کرمانشاه/ بازماندگان زلزله مستمری می‌گیرند

7:54 - 14 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۷۲۹
رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۱۰ هزار سهمیه پرداخت بیمه بیکاری ، به زلزله زدگان استان کرمانشاه تعلق گرفت.

پرداخت بیمه بیکاری تأمین اجتماعی به ۱۰ هزار زلزله زده کرمانشاه/ بازماندگان زلزله مستمری می‌گیرندمحمد بایندریان در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه در خصوص پوشش بیمه تأمین اجتماعی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه و کرمان گفت: براساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، همه بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی که مشمول قانون کارهستند که بدلیل حوادث غیرمترقبه نظیر جنگ، زلزله، سیل و آتش‌سوزی، بیکار می‌شوند تحت پوشش بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند. این در حالی است که برای پرداخت بیمه بیکاری در حوادث غیرمترقبه نیازی به ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه مقرر در قانون بیمه بیکاری نیست.

وی افزود: در حوادثی، چون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، معدن یورت زمستان استان گلستان و زلزله کرمانشاه سازمان تامین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و خانواده آنان، از طریق تشکیل کمیته‌های مشترک با وزارت کار و براساس اطلاعات موجود در سازمان تأمین اجتماعی، افراد بیکار شده در این حوادث را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار داده است. با توجه به شرایط خاص، گذراندن برخی از مراحل اداری جهت بهره‌مندی از بیمه بیکاری حذف شده و سازمان تأمین اجتماعی با شناسایی فوری افراد نسبت به پرداخت مقرری اقدام نموده است.

وی عنوان کرد: یکی از شرایط پوشش بیمه بیکاری، داشتن حداقل ۶ ماه سابقه کار و پرداخت حق بیمه است، بر این اساس به منظور حمایت از بیمه شدگان در حوادث غیرمترقبه، از  معیار حداقل سابقه مورد نیاز ، صرف نظر شده است. افراد حادثه دیده با توجه به مدت سابقه و وضعیت تاهل یا تجرد می‌توانند حداکثر به مدت ۳۶ الی ۵۰ ماه از پوشش بیمه بیکاری بهره‌مند شوند و در این مدت تحت پوشش خدمات درمانی نیز قرار می گیرند.

بایندریان در ادامه اذعان داشت: براساس تصمیمات سازمان تأمین اجتماعی ۱۰ هزار سهمیه برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه که مشمول بیمه کارگری بوده‌اندTدر نظر گرفته شده و بودجه لازم به این امر اختصاص یافته است . بنابراین  افراد مشمول اینگونه حوادث می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند. ناگفته نماند تاکنون آمار دقیقی از تعداد بیکار شدگان در زلزله اعلام نشده و با هماهنگی مراجع مربوطه زمینه اشتغال سریع مشاغلی، چون نانوایی‌ها که برای مدت زمان کوتاهی غیر فعال بودند، فراهم شده  است.

وی درباره دیگر خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه گفت: سازمان تأمین اجتماعی به منظور حمایت از بیمه شدگان علاوه بر پرداخت بیمه بیکاری به مشمولان، به خانواده افراد فوت شده که مشمول تامین اجتماعی هستند مستمری بازماندگان پرداخت می‌کند  و معادل یک ماه حداقل حقوق نیز به عنوان هزینه کفن و دفن به آن‌ها پرداخت می‌شود. در این راستا به بیمه شدگانی که بدلیل وقوع زلزله آسیب دیده و نیاز به استراحت پزشکی دارند، علاوه بر خدمات درمانی، غرامت دستمزد ایام بیماری به میزان سه چهارم میانگین دستمزد نود روز قبل از حادثه تعلق می گیرد.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزود: حق مستمری از کارافتادگی کلی به افرادی که به‌طور کامل در حین حوادث غیرمترقبه از کار افتاده کلی محسوب می‌شوند، اختصاص می‌یابد.

وی عنوان کرد: در شرایط فوت پدر و مادر در حوادثی، چون زلزله، فرزندان دختران تا زمان ازدواج و پسران تا رسیدن به سن ۲۱ سالگی از مستمری سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ناگفته نماند پسران بازمانده از بیمه شدگان فوتی از سن ۲۱ سالگی به بعد به شرط ادامه تحصیل نیز می‌توانند از مستمری بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اذعان داشت: کودکانی که پدر و مادر آنان در زلزله فوت نموده اند در صورتی که والدین آنان تحت پوشش تأمین اجتماعی باشند درصورت احراز شرایط مشمول دریافت مستمری بازماندگان می‌شوند و چنانچه کودکان مذکور حتی تحت سرپرستی و پوشش سازمان بهزیستی قرار گیرند نیز مشمول استفاده از مستمری سازمان تأمین اجتماعی هستند و این مبلغ با رعایت قوانین مربوطه به حساب آنان واریز می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *