برنامه‌های پیشگیرانه در دستور کار زندگی مردم قرار گیرد/ دعوت از اصحاب رسانه برای کمک به آگاهی بخشی در مباحث پیشگیرانه

10:03 - 16 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۷۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان این که رسانه‌ها نقش مهمی در کاهش آسیب‌ها دارند، گفت: یک خبرنگار حرفه‌ای باید ماهیت عنصر مجرمانه را بداند و این موضوع را برای مردم آگاهی بخشد.

برنامه‌های پیشگیرانه در دستور کار زندگی مردم قرار گیرد/ دعوت از اصحاب رسانه برای کمک به آگاهی بخشی در مباحث پیشگیرانهمحمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به برگزاری سلسله جلساتی با موضوع نقش رسانه در کاهش آسیب‌ها و جرائم با تاکید بر قرار دادن برنامه‌های پیشگیرانه در دستور زندگی مردم، اظهار کرد: تا برنامه‌های پیشگیرانه توسط مردم اجرایی نشود موفقیت نهایی حاصل نخواهد شد.

ضرورت استفاده از رسانه به عنوان بازوی قدرتمند در امر پیشگیری

وی گفت: مردم توانسته‌اند در پیشگیری در حوزه درمان و سلامت به آگاهی نسبی برسند و می‌دانند که پیشگیری هزینه کمتری نسبت به درمان دارد و لذا پیشگیری در سلامت در دستور کار مردم قرار گرفت.

الفت با تاکید بر اینکه باید مردم را به این باور برسانیم که در ابعاد زندگی خود مثل ازدواج، خرید خودرو و ماشین، انجام معامله و ... دستورات پیشگیرانه را رعایت کنند، تصریح کرد: برای این کار کشور‌های دیگر از ابزار رسانه استفاده می‌کنند لذا ما هم باید از این ابزار به عنوان بازوی قدرتمند در امر پیشگیری استفاده نماییم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ترویج و تبلیغ برنامه‌های پیشگیرانه را با هدف در اولویت قرار دادن این موضوع در زندگی مردم ضروری دانست و افزود: البته در این زمینه موفقیت‌هایی را کسب کرده‌؛ اما پیگیری آن صرفاً وظیفه دستگاه قضایی نیست بلکه سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هم در این زمینه مسئولیت دارند.

گسترش فرهنگ پیشگیری با همراهی مردم

الفت با تاکید بر اینکه گسترش فرهنگ پیشگیری با همراهی مردم تاثیرگذار است، به مصداقی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: در دوره رضاخان مسئولان وقت تصمیم گرفتند یک جهش اقتصادی ایجاد کنند و برای این امر نیازمند به منابع مالی بودند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: دولت وقت برای این تصمیم اخذ مالیات از مردم را در دستور کار قرار دادند که پس از مدتی متوجه شدند که دیگر مردم توان مالیات بیشتر را ندارند، لذا به این فکر افتادند که شرکت‌های دولتی را ایجاد نمایند که البته در این خصوص هم موفق نبودند؛چراکه کار را به جای اینکه به دست مردم بسپارند از دست مردم گرفته بودند.
رسانه‌ها باید مطالبه‌گر باشند

الفت با تاکید بر ضرروت برنامه ریزی کوتاه مدت برای نهادینه کردن فرهنگ بیشتری، مرکز ثقل این اقدام را رسانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: تلاش بر این است که بیشترین فضا را برای اطلاع ‌رسانی مثبت ایجاد کرده و رسانه‌ها نیز در امر پیشگیری کمک کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه به وظیفه مطالبه‌گری رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم رسانه‌ها مطالبه‌گری است و رسانه‌ها باید از دستگاه‌ها مطالبه‌گری داشته باشند.

دعوت از اصحاب رسانه برای کمک به آگاهی بخشی در مباحث پیشگیرانه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه با تاکید بر اینکه رسانه های باید به گونه ای عمل کنند که قبح حرمت ها و گناه و زشتی از بین نرود، تصریح کرد: این قشر از جامعه باید به گونه ای عمل کنند که مردم نسبت به فسادهای اقتصادی، اجتماعی حساسیت داشته باشند و از رفتن به سمت آن پرهیز کنند.

وی یکی از وظایف مهم رسانه‌ها را آشنایی با قوانین عنوان کرد و با طرح این سئوال که خبرنگاران چقدر از قانون و مواد قانونی آگاهی دارند، گفت: یک خبرنگار حرفه‌ای باید ماهیت عنصر مجرمانه را بداند و این موضوع را برای مردم آگاهی بخشد.

الفت با تاکید بر اینکه متولیان علمی پیشگیری باید شناسایی و در رسانه‌ها از مباحث آن‌ها استفاده شود، تصریح کرد: اگر متولیان علمی پای کار نیایند اهداف پیشگیری محقق نخواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: پیشگیری در حوزه جرم از قدمت زیادی برخوردار نیست و در این رابطه باید از تجربیات بین‌المللی استفاده کرده تا بتوانیم در مسیر حرکت خود سرعت بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان ضمن دعوت از اصحاب رسانه برای کمک به آگاهی بخشی در مباحث پیشگیرانه نسبت به دریافت پیشنهادات این قشر از جامعه اعلام امادگی کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *