رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سپرده‌گذاران موسسات مالی نگران نباشند/ سرنوشت برجام و یارانه نقدی/ قدردانی از سردارسلیمانی برای ارمغان امنیت

22:40 - 11 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۲۹۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی نکاتی درباره موسسات مالی و وضعیت منطقه را تشریح کرد.

سپرده‌گذاران موسسات مالی نگران نباشند/ سرنوشت برجام و یارانه نقدی از منظر رئیس مجلس/قدردانی از سردارسلیمانی برای ارمغان امنیتبه گزارش گروه سیاسی ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که امشب (شنبه، 11 آذر ماه) به مناسبت روز مجلس از شبکه یک و شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت همزمان پخش شد، به بیان برخی مسائل سیاسی، اقتصادی و بین المللی پرداخت.

 لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مؤسسات اعتباری گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به مجموع شرایط کشور دو راهبرد را مورد توجه خود قرار داد؛ یکی ایجاد فضای آرام برای کار و پرهیز از درگیری های حاشیه ای بود و دوم اینکه به چالش های اصلی کشور به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و کم اهمیت بود.

ورود مجلس به موضوع موسسات مالی/ مردم در انتخاب موسسات برای سپرده گذاری دقت کنند/ تعریف سازوکار برای پیگیری موضوع موسسات مالی در جلسات سران قوا

وی با بیان اینکه مؤسسات اعتباری یکی از چالش های مهم بود، عنوان کرد: مؤسساتی ایجاد شد که سودهای سنگینی اعلام می کردند که مردم می خواستند از آن استفاده کنند اما از آنجایی که این میزان سود در فضای اقتصادی کشش نداشت مشکلاتی ایجاد شد و برخی افراد مؤسسات در این حوزه دستگیر شدند.

لاریجانی تصریح کرد:برخی افراد میزان های مختلفی از 5 میلیون تا موارد بالا سرمایه گذاری می کردند، مردم زیادی که در این قضیه سرمایه گذاری کردند باید سال ها معطل می شدند. مجلس از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی ورود کرد اما در نهایت مجبور شدیم از طریق قوه قضاییه نیز وارد شویم و در نهایت چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی توانست ورود کند گفت الان نمی شود پول پرداخت کرد و باید اموال شناسایی شود اما در مقابل تعداد مردم زیان دیده زیاد بود.
دکتر لاریجانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

 وی افزود : آقای پزشکیان نایب رئیس مستمرا در این پرونده پیگیری کرد، در جلسه سران سازوکاری تعیین شد که به افرادی که تعداد آنها زیاد است اموالی که می توان را پرداخت کرد تا بعد به حساب متخلفین رسیده شود. به مقام معظم رهبری هم مسأله را گفتیم که ایشان نیز به حل مسأله کمک کردند و به این شکل درباره کاسپین جلو رفتیم.

تکلیف مجلس به بانک مرکزی برای برخورد با موسسات مال غیرمجاز / صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند

 لاریجانی ادامه داد: ابتدا 100میلیونی ها و بعد 200 میلیونی ها پرداخت شد و به بقیه هم رسیدگی می شود، در ادامه به سایر مؤسسات نیز رسیدگی کردیم.

وی افزود: در این خصوص وقت زیادی از مجلس و کمیسیون و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و این کار همچنان نیز ادامه دارد، در آینده هم بانک مرکزی را موظف کرده ایم به اینگونه مؤسسات اجازه حضور در عرصه اقتصادی را ندهند. اخیرا صندوقی در حال تشکیل بود که جلوی آن را گرفتیم. صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند. مؤسساتی که سودهای بالا می دهند غالبا دچار مشکل هستند و باید به بانک های معتبر مراجعه کرد و بانک مرکزی هم باید رصد کند.

وی افزود :98 درصد افرادی که در کاسپین سرمایه گذاری کردند زیر 200 میلیون بودند که به وضعیت آن ها رسیدگی شده است سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری نگرانی نداشته باشند اما در انتخاب های خود دقت کنند.

برداشت 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها

 لاریجانی در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله روستاها گفت: وضعیت روستاها نسبت به شهرها ظرف 30 سال گذشته بسیار تغییر کرده و در آخرین آمارها روستاها 25 درصد جمعیت دارند لذا مردم طی فرایند تخلیه روستاها اکثرا حاشیه نشین شده، آسیب های اجتماعی پیدا می کنند و هزینه زیاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند لذا روی مشکلات روستاها مطالعه کردیم که شامل مشکل آب، جمعیت و اشتغال بود که باید به آنها کمک می شد تا ببینیم چگونه چرخه اقتصادی روستاها به صرفه می شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به برداشت 1.5 میلیارد دلار با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها عنوان کرد: این مبلغ را در اختیار برخی بانک ها قرار دادیم تا وام و تسهیلات به کشاورزان داده شود برای مثال کاشت گلخانه ای به سرمایه نیاز داشت یا برخی مناطق می توانستند پرورش میگو داشته باشند، برخی نیز برای اکتشاف معدن که بسیار مهم است اختصاص داده می شود و یا در صنایع تکمیلی سرمایه گذاری می شود.

وی ادامه داد: برای دانشجویان کشاورزی، کشاورزان و علاقمندان این سمت گیری درست است و ما نیز بر اجرای آن نظارت می کنیم که اگر خوب اجرا شود در سال های آتی نیز می تواند تحت عنوان توسعه روستایی ادامه پیدا کند.

دولت‌های قبل از منابع موجود صندوق‌های بازنشستگی برای حل مشکلات دیگر استفاده کردند/ بدهی 60 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی دچار مشکلاتی هستند که متنوع است، یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی در این بین بهترین وضعیت را دارد که باز دارای مشکل است لذا یکی از موضوعاتی که ابتدای سال هم گفتیم مسأله صندوق های بازنشستگی است که آتیه مردم به آن بستگی داشته و بیشتر مربوط به کارگران است که حق بیمه می دهند و مقداری هم دولت برای آتیه آنها می دهد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه مشکلات صندوق های بازنشستگی سه ضلع کارگران، کارفرمایان و دولت را تشکیل می دهد، اظهار داشت: در دولت های قبل از منابع موجود برای برخی مشکلات دیگر استفاده کردند لذا به صندوق تأمین اجتماعی بدهکار شدند یا منابع آن را تخصیص ندادند که در حال حاضر 60 هزار میلیارد تومان بدهکاری به سازمان تأمین اجتماعی وجود داشته و تعداد زیادی از بازنشستگان می گویند پرداخت پول نسبت به شاغلین خیلی تفاوت دارد که درست است و ما در قانون برنامه گفتیم باید متعادل سازی شود که برای آن برای تأمین آن باید صندوق ها سر پا شده و توانمندی پیدا کنند.

معضل واگذاری واحدهای تولیدی ریز و درشت کم درآمد به صندوق‌ها/ پیشنهاداتی برای تأمین سرمایه اولیه صندوق‌ها وجود دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه جلساتی گذاشتیم که چگونه می توان صندوق ها را توانمند کرد، ابراز داشت: یکی از معضلات این است که یک سری واحدهای تولیدی ریز و درشت به آنها داده شده که سود آن چنانی هم نداشته است و دستوری که اخیر رئیس جمهور داد در همین راستا بود که مؤسسات و بنگاه های اقتصادی که درآمدزا نیست باید به مردم واگذار شده و فربه نشود و صرفا در پتروشیمی سرمایه گذاری شود که سودآوری دارد اما نباید به امور دیگر وارد شد که به صلاح کارگران نیز نیست.

 لاریجانی اضافه کرد: از این رو باید بدهی ها از طریقی تأمین شود که صندوق تأمین اجتماعی و سایر صندوق ها سرمایه اولیه برای حل مسائل بازنشستگان یعنی کارگران و بقیه را داشته باشند؛ پیشنهادی مرکز پژوهش ها داد که این موضوع بعد از حل سرمایه صندوق سازمان تأمین اجتماعی برای سایر صندوق ها نیز دنبال می شود.

حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی ظرف 2 سال آینده

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه مشکل صندوق ها ظرف دو سال آینده حل می شود، عنوان کرد: اقدامات به گونه ای خواهد بود که کارگران به آینده مطمئن باشند و نگرانی آنها اعم از لشگری و کشوری رفع شود چرا که در حال حاضر صندوق لشگری مشکلات بیشتری دارد که از وزارت دفاع خواستیم طرح آن را بیاورد و در مرکز پژوهش ها هم بررسی هایی صورت گرفته و یکی از مسائل مهم همین صندوق ها است که باید حل شود و امتیازاتی را که در کشور وجود دارد و می توان به عنوان بدهی دولت اختصاص داد، می دهیم.

موضوع تعیین مشوق های روشن و پایدار برای صادرات نیازمند تصویب قانون دائمی است

لاریجانی با تاکید بر اهمیت موضوع صادرات در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت : آتیه فرزندان کشور روشن باشد و باید روی صادرات سرمایه گذاری جدی کنیم اما شرایط کشور ما و مقررات آن برای این امر آماده نیست از این رو در قانونگذاری برای رفع موانع تولید باید کوشاتر بود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن نیاز مقوله صادرات نیاز به پشتیبانی دارد تا افراد در سرمایه گذاری مطمئن باشند در کنار این موضوع برخی برندها آشنا نیستند و تثبیت آن ها در برخی کشورها هزینه می خواهد.

وی ادامه داد: مثلا فرش یکی از اقلام صادراتی است که 2 میلیون نفر در این حوزه کار می کنند اما وضعیت آن افول کرده است، تبلیغ و حضور در نمایشگاه ها هزینه دارد لذا باید مشوق هایی برای روشن شدن موتور آنها در نظر بگیریم و در این راستا به دولت و وزیر صنعت موضوعات مهم را تاکید کرده ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : در راستای حمایت از صادرات پیشنهاد دادیم تا یک قانون مستقل از بودجه و دائمی تصویب شود تا منبع روشن و پایدار برای مشوق صادراتی باشد. الان هم در بودجه ردیف برای مشوق گذاشته ایم اما دولت هرجا کم می آورد از آن برداشت می کند.

دولت در زمینه حمایت و بهبود صادارت لایحه ارائه ندهد مجلس خود وارد عمل شده و طرح تدوین می کند

وی افزود : تاکید کردیم حتی اگر لازم است به عوارض واردات -غیر از محصولات مایحتاج مردم- مالیات اختصاص داده و بعد از این محل به پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم علاوه بر این در بودجه سال 97 نیز به موضوع صادرات توجه می کنیم و اگر دولت در این زمینه لایحه ندهد مجلس طرح می دهد.

 لاریجانی تحقق اقتصاد مقاومتی بدون توجه به صادرات را غیر ممکن خواند و گفت : برون زایی یک بعد اقتصاد مقاومتی و الزام تحقق آن است که تا کنون به دلیل تمرکز بر نفت و گاز کم تر دیده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد : افزایش مناطق اقتصادی می تواند در بهبود صادرات کمک کند اما باید رویکرد آنها تغییر کند.

آخرین وضعیت لایحه مناطق آزاد در مجلس به روایت رییس مجلس

وی افزود: دولت درباره مناطق آزاد لایحه داد که در کمیسیون در حال بررسی است و وقفه این لایحه در مجلس به این دلیل بود که نقشه های آن باید از دولت به مجلس می آمد و تصویب می شد علاوه بر این چند بند در حوزه صادرات اضافه کردیم به طور مثال کسانی که در مناطق ویژه و آزاد به صادرات بپردازند حتی اگر مواد اولیه از خارج بیاورند معافیت مالیاتی خوبی خواهند داشت لذا برای طریق رویکردها به سمت تسهیل صادرات می رویم.

انتقاد از اجرای اصل 44 قانون اساسی / در رقابت اقتصادی شرایط برای رقبا باید یکسان باشد

 لاریجانی در ادامه در ارزیابی از اجرای اصل 44 گقت: اصل 44 مناسب اجرا نشد. سیاست های کلی این موضوع در مجمع مطرح شد و رهبری ابلاغ کرد و قانون خوبی در مجلس تصویب شد و هدف مهم این بود که بنگاه های خصوصی در کشور شکل بگیرد و اقتصاد در دست مردم باشد تا شفافیت و ثروت زایی ایجاد شود و رقابت سالم رخ دهد اما آنچه صورت گرفت منحرف شد چرا که دولت ها در اداره کشور کم آورده و بنگاه های اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاه ها دادند.

وی در این خصوص تاکید کرد : در دولت های گذشته مثلا به وزارت دفاع بدهی داشتند به آنها نیروگاه دادند در حالی که همه می دانیم نیروگاهی که زیر نظر وزارت نیرو نباشد کار نمی کند و این شیوه رفتار ، خصوصی سازی اشتباهی بود.

رییس مجلس خاطر نشان کرد : در این راستا گزارشی در مجلس داده و بر اساس آن طرحی تدوین شد که به عنوان ماده 236 ارائه می شود تا با متخلفان برخورد شده و الزاماتی گذاشته شود، نباید فراموش کرد که دستگاه های مختلف که بنگاه اقتصادی دارند باید به مردم واگذار شود چرا که بنگاه هایی که به حکومت تکیه دارند نمی توانند رقابت ایجاد کنند و سران قوا بر این اصلاحات متفق القول هستند.

ایران در برجام با دقت عمل رفتار می کند

 لاریجانی در ادامه درباره اجرای توافق هسته ای گفت : ایران در برجام با دقت عمل رفتار کرد و راهی را انتخاب کرد که شرایط خاصی وجود داشت ، ایرانی که اقتدار و سابقه تمدنی و نسل جدید فعالی و منابع خوبی دارد در تنگنای اقتصادی قرار گرفت. در آن شرایط تصمیم درست بود و فضا روان شد و نفت فروخته می شود مراودات نفتی کشتیرانی بیمه ها راه افتاد. پتروشیمی و صنایع دیگر برای تولیدکننده روان تر شد. البته همه مشکلات حل نشد اما خیلی از آن ها حل شد.

وی ادامه داد: از این رو دیگرانی مثل آمریکا و اسرائیل که دشمن هستند می خواستند این توافق را به هم بزنند. باید بدانیم این راه با دقت و درست انتخاب شد و برای شرایط امروز اقتصادی لازم بود و امروز باید با هوشیاری رصد کنیم. امیدواریم فرجام برجام خوش باشد .

رییس مجلس خاطر نشان کرد :یکی از نکات این است که به جز فشار اقتصادی یک اجماع به وجود آوردندو در این فشار هم نوا شدند حتی برخی کشورهای دوست دچار معذوریت در کمک شدند اما الان این سیطره از بین رفت و کشورهای منطقه و حتی اروپایی با آمریکا هم نوایی نمی کنند و با ایران هم نوایی دارند و این نکته مهمی است و باید طوری حرکت کنیم که آنها در انزوا قرار بگیرند.

برقراری روابط حسنه با کشورهای منطقه در حین مبارزه با تروریسم/ تشکر از سردارسلیمانی برای به‌ارمغان آوردن سرمایه امنیت

 لاریجانی ادامه داد: طی سال های اخیر کار مهمی از سوی ایران انجام شد که شاید چند سال پیش خیلی به آن توجه نمی شد این بود که ایران به دعوت دولت عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم حاضر شد و کار دقیق و اساسی بود که به امنیت ایران و منطقه کمک کرد لذا پشت این امنیت که اکنون ایران دارد بسیار کار شده که از سپاه قدس و از فرمانده سلحشور آن آقای سلیمانی تشکر می کنم که سرمایه مهمی شد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه دشمنان بحث های مختلف برای ایجاد مسأله در منطقه زیاد دارند اما موفق نمی شوند، افزود: ایران راه روشنی دارد و اگر با تروریست ها مقابله می کنیم می گوییم که در منطقه هستیم و از آن طرف با همه کشورهای منطقه روابط سالم و همزیستی مسالمت آمیز داریم و غیر از اسرائیل که مسأله ساز منطقه است با همه کشورهای منطقه دوست بوده و با کشورهای حوزه خلیج فارس روابط داریم.

عدم پرداخت به‌موقع پول تولیدکنندگان باعث بروز مشکلاتی در سیستم مالیات بر ارزش افزوده شده است

وی افزود: ما هیچ چشمداشتی به هیچ سرزمینی نداریم و برخی مسائل که مطرح می شود به خاطر عقب افتادگی ذهنی دشمنان ما بوده چنانچه اخیرا ترامپ نسبت به ملت بحرین اظهارات سخیفانه ای داشته اما ایران راه روشنی دارد و سنجیده عمل می کند و معتقدیم آینده منطقه به وسیله کشورهای منطقه باید امن شود.

 لاریجانی در ادامه در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون آزمایشی بود و زمان آن به اتمام رسیده و باید برنامه ریزی بیشتری برای آن صورت گیرد لذا با تولیدکنندگان و اصناف نیز جلساتی داشتیم که مشکلات خود را گفتند و گفتند به صورت زنجیره مالیات گرفته می شود و تا پس گرفته شود خیلی روند طولانی است از این رو دولت باید سریع پول را به تولیدکننده و واسطه برگرداند که به موقع نبوده و ایجاد اشکال می کند.

مجلس به‌دنبال سازوکاری برای معافیت برخی صنوف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است/ هدف وضع این قانون شفافیت اقتصادی بود

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه اصل قانون مالیات بر ارزش افزوده برای شفافیت اقتصادی بود، یادآور شد: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد نخست اینکه صندوق های مکانیزه باید به وجود می آمد از این رو طرحی در دستور مجلس است و دوم اینکه در کنار آن تولیدکنندگان باید به صورت زنجیره ای فعالیت کنند و دولت نیز باید سر موقع پول را پس بدهد در غیر این صورت به تولیدکننده ضربه وارد می شود از این رو به کمیسیون اقتصادی هم گفتیم که به این حمایت از تولید کننده توجه شود به خصوص برخی صنوف مثل حوزه فرش یا صنایع دستی باید از پرداخت این مالیات معاف باشند و برای مابقی نیز باید سازوکاری ایجاد شود که تولیدکننده بهره ببرد.

پرداخت یارانه صرفا به اعضای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کامل نیست/ دایره یارانه‌بگیران وسیع‌تر شود

وی در ادامه درباره روند حذف برخی افراد از فهرست یارانه بگیران عنوان کرد: این پیشنهاد که یارانه فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق بگیرد چندان کامل نیست و باید دربرگیری داشته باشد چون خیلی افراد دیگر باید در این فهرست باشند اما عضو این دو نهاد نیستند برای مثال خیلی از روستاییان حتی حاشیه نشینان یا ساکنان شهرهای کوچک باید یارانه دریافت کنند لذا باید این دایره را وسیع تر کرد که مجلس با همکاری دولت روی آن در حال کار است و در جلسه سران قوا هم گفتیم که به صورت معقولی کار سامان پیدا کند.

جلسات سران قوا در راستای هم‌افزایی برای حل مشکلات کشور

آنطور که خانه ملت گزارش داده است، لاریجانی در ادامه با اشاره به ادامه روند سلسله جلسات سران قوا در آینده، خاطرنشان کرد: در سه قوه اختلاف آنچنانی نداریم و هماهنگی ها خوب است ضمن اینکه با توجه به مسائل کشور باید از ظرفیت های هم استفاده کرده و برخی چالش ها احتیاج به کار هماهنگی دارند مثلا قوه مقننه در موضوع مؤسسات اعتباری نمی توانست صرفا به تنهایی مسأله را حل کند چرا که قوه مجریه صاحب کار بود و قوه قضاییه نیز نقش مهمی داشت لذا مجموعا کار شد تا حل شد، از این رو برای حل برخی مسائل کشور نیز نیاز به هم افزایی قوا داریم.

تجدیدنظر در قوانین متناسب با پیشرفت‌ها طبیعی است/ قانون تجارت مربوط به 60 سال پیش است

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس باید وقت زیادی برای نظارت بر اجرای قوانین بگذارد، اذعان داشت: شرایط کشور تغییر می کند که در جریان آن برخی قوانین اصلاح می خواهد یا موضوعات جدیدی به وجود می آید که نیازمند قانونگذاری است برای مثال در حوزه رسانه صرفا رادیو و تلویزیون داشتیم که رسانه های جدیدی اضافه شده است و نیازمند قانون است تا مردم بدانند چارچوب چیست.

وی در ادامه با بیان اینکه تجدیدنظر در قوانین متناسب با پیشرفت ها طبیعی است، اظهار داشت: قانون تجارت برای 60 سال پیش است که نیاز به ایجاد قانون مدون جدید داریم البته لزومی ندارد برای هر موضوعی قانون داشته باشیم و گاهی صرفا وجود قوانین مادر کافی است.

تعداد موتورسیکلت 6 برابر اتومبیل است/ وزارت صنعت موتورسیکلت‌ها را به سمت برقی شدن می‌برد

لاریجانی در ادامه مسأله هوا را یک مسأله اساسی کشو دانست و افزود: آسیب هایی در این زمینه داریم که ریشه دار است لذا اخیرا قانون جامعی برای هوای پاک تصویب شد که تمامی دستگاه ها برای اجرای آن باید همکاری کنند برای مثال تعداد موتورسیکلت ها زیاد است که 6 برابر اتومبیل عنوان شده لذا باید به سمت برقی شدن حرکت کنند از این رو وزارت صنایع به سمت تولید موتورهای برقی می رود.

وی ادامه داد: استانداردهای تولید باید سختگیرانه تر باشد که در قوانین جدید به آن رسیدگی شده، البته نمی گوییم به اندازه خودروهای کشورهای دیگر کیفیت دارند اما باید افزایش یابد و استانداردهای رعایت شود که تمامی این موارد در قانون هوای پاک دیده شده و اگر درست اجرا شود شرایط خیلی بهتری به وجود می آید.

ضرورت رعایت حق‌آبه دریاچه‌ها برای جلوگیری از افزایش آلودگی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قرار است رئیس شورای شهر تهران به مجلس آمده و در خصوص اجرای این قانون توضیح دهد، خاطرنشان کرد: اجرای این موضوع برای تهران و شهرهای بزرگ ضرورت دارد در کنار این موضوع یکی از موضوعات اصلی مسأله غبار و خشکی دریاچه هایی مثل ارومیه و قم است که آلودگی های سنگینی ایجاد می کند لذا حق آبه هایی برای آن در نظر گرفته شده و ستادی برای هر دریاچه تشکیل می شود ضمن اینکه کشاورزی باید از ساختاری برخوردار باشد که بتوان دریاچه ها را احیا کرد چون مسائل محیط زیستی پیدا می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *