رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غرس نهال به نام اهداکنندگان عضو در پایتخت

12:36 - 10 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۲۷۸۸
شهردار تهران در چهاردهمین مراسم همایش اهدای عضو گفت: در زندگی شهری امروز علاوه بر منظر و سیمای شهر و سخت افزار‌هایی که برای یک زندگی همراه با آسایش و ارامش مورد نیاز است، باید به فکر تقویت روح و روان شهر هم باشیم.

غرس نهال به نام اهداکنندگان عضو در پایتختبه گزارش خبرنگار جامعه ، محمد علی نجفی، شهردار تهران ظهر امروز طی سخنانی در چهاردهمین همایش اهدای عضو (جشن نفس) که در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، تصریح کرد: انجام عمل خیر و کمک به رفع آلام و نگرانی‌های همنوعان از آغاز زندگی بشری یکی از فعالیت‌های اجتماعی انسان را تشکیل داده است. ساده‌ترین شکل این فعالیت ها، کمک به نیازمندان و گرفتن دست آن‌ها بوده است که در همه نظام‌های دینی، اخلاقی و در کلیه آموزه‌های دینی و فلسفی از آن به نیکی یاد شده است.


وی خاطر نشان ساخت: تفاوت اساسی بین دنیای گذشته و دنیای مدرن امروزی آن است که اینگونه فعالیت‌های خیرانه و کمک به هم نوعان در گذشته صرفا به عنوان یک عامل فردی تلقی می‌شد و عملی بود که واجد ارزش اخلاقی است؛ در حالی که در دنیای مدرن این نوع فعالیت‌ها بیش از ارزش اخلاقی، به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تعقیب می‌شود و بعد مسئولیت اجتماعی بر بعد اخلاقی برتری دارد.


شهردار تهران با بیان اینکه «در کشور ما نیز فعالیت‌هایی عمدتا باید روی بعد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی تاکید کنند» تصریح کرد: در گذشته حتی برای توجیه نا برابری‌ها و بعضی از بی عدالتی‌های اجتماعی می‌گفتند خداوند پنج انگشت را به یک شکل نیافریده است، اما امروز همه قبول دارند این پنج انگشت هر کدام عملکرد خاص خودش را دارد و در نهایت زیر نظر دست، مجموعه وظایف را به انجام می‌رساند.


نجفی ادامه داد: در گذشته کمک به فقیر مهم بود نه رفع فقر، در حالی که امروز در دنیا رفع فقر اهمیت پیدا کرده است. البته کمک به فقیر به عنوان یک کار اخلاقی و فردی مانعی ندارد، اما مسئولان جامعه باید برای رفع فقر از طریق توانمند سازی انسان‌ها تلاش کنند؛ باید به انسان‌ها کمک کنیم تا با توانمند کردن خودشان در جریان عمومی اجتماعی و توسعه کشور ایفای نقش کنند.


وی یادآور شد: بر خلاف ایده قدیمی که هر کسی احساس می‌کرد در این دنیای متلاطم در یک قایق نشسته است و باید تلاش کند از غرق شدن قایق خودش در بحران‌های اجتماعی و سیاسی جلوگیری کند، امروز جامعه شهری قبول کرده است که همه ما در یک کشتی نشسته ایم و تلاش مشترک می‌تواند ما را نجات دهد.


شهردار تهران تاکید کرد: ممکن است برخی افکار نادر و شاذ خلاف این تفکر باشد، اما آنچه تفکر تخبگان و روشنفکران است، همه باید در جهت حل مشکلات اجتماعی دست به دست هم دهیم تا همه زندگی بهتری داشته باشیم. چرا که اگر فقر، اعتیاد و ... در جامعه حل نشود به همه آحاد جامعه لطمه می‌زند و این حکم بر همه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی حاکم است.


نجفی عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در سنین مختلف وارد این نوع فعالیت‌های اجتماعی می‌شوند از یک نوع رضایت قلبی خاصی برخوردار بوده و زندگی آرام تر، شادتر و روحیه بهتری دارند. موضوع اهدای عضو هم باید با همین نگاه دنبال شده و انجمن اهدای عضو تلاش کند تا یک جنبش اجتماعی در جامعه به وجود بیاورد.


وی تاکید کرد: انجمن اهدای عضو باید با پشتیبانی شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری تاثیر گذار باشد و موضوعات اهدای عضو در جامعه را با سرعت بیشتری حل و فصل کند.


شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح چهار عامل پیدایش این جنبش اجتماعی پرداخت و گفت: احساس مسئولیت اجتماعی، داوطبانه و غیر دولتی بودن جنبش، نگرش علمی و دانش محور در کنار سازماندهی و تشکیلات جنبی به این معنی که یک جریان تلاش مشترک، این جنبش را به حرکت بیاورد از جمله عوامل اصلی است که هر چهار عامل در موضوع اهدای عضو وجود دارد. به همین جهت باید ضمن تبلیغ، مردم را توجیه کرد تا این جنبش به نتایج گسترده‌تر و فراگیرتری دست پیدا کند.


نجفی در ادامه به بیان پیشنهاداتی برای ترویج اهدای عضو در پایتخت پرداخت و گفت: می‌توانیم در هر یک از پارک‌های بزرگ شهر تهران یک دیوار یادبود برای کسانی که عضو آن‌ها به دیگران اهدا شده است ایجاد کنیم و نام آن‌ها را روی آن دیوار ثبت کنیم تا سایر شهروندان نیز با آن‌ها آشنا شوند.


شهردار تهران خاطر نشان ساخت: می‌توانیم در قبال هر یک از افرادی که گیرنده عضو هستند، یک مسئولیت و تعهد اجتماعی با رویکرد زیست محیطی تعریف کنیم؛ از این رو شهرداری فضایی را فراهم خواهد کرد تا دریافت کنندگان عضو تعداد مشخصی درخت را در نقاط مختلف تهران، به نام اهدا کننده عضو غرس کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد انسان محوری شهرداری تهران درباره اجزا و موضوعات مختلف شهری، تصریح کرد: در زندگی شهری امروز علاوه بر منظر و سیمای شهر و سخت افزار‌هایی که برای یک زندگی همراه با آسایش و آرامش مورد نیاز است، باید به فکر تقویت روح و روان شهر هم باشیم. شهر در واقع ظرف است و روابط بین شهروندان به عنوان مظروف برای ما مهم‌تر از خود ظرف است. از این رو راهی ندارد که برای روح انسان‌ها و عاطفه بشری احترام قائل شویم.


شهردار تهران با اشاره به غفلت صورت گرفته از موضوع اخلاق شهروندی، ابراز کرد: ما به شدت از ضعف اخلاق شهروندی در شهر تهران رنج می‌بریم به نحوی که عدم حضور اخلاق شهروندی در موضوعات مختلفی همچون ترافیک و ... به چشم می‌خورد. برای توسه اخلاق شهروندی باید بیش از هر چیز به محبت، ایثار، فداکاری و عاطفه شهروندان توجه کرده و آن را تقویت کنیم.


برچسب ها: شهردار تهران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *