آغاز عملیات ساخت و ساز در ویرانه‌های پلاسکو/ شروع ساخت و ساز‌ها پیش از سالگرد ریزش غول آهنی پایتخت

9:01 - 10 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۲۱۹۵
عملیات احداث ساختمان جدید در محل ویرانه‌های پلاسکو پیش از سالگرد ریزش این ساختمان امروز جمعه دهم آذر ماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، ساعت ۷ و ۵۹ دقیقه صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه بود که آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی اطلاع داده شد.

بلافاصله نیرو‌های چند ایستگاه سازمان در محل حادثه حضور یافتند، اما گستردگی آتش به حدی بود که در کمترین زمان ممکن نیرو‌های تمام ایستگاه‌های سازمان آتش نشانی را به محل حادثه کشاند.

غول آهنی پایتخت قصد خاموش شدن نداشت و هر چه آب به روی آن می‌ریختند، آتش ساختمان بیشتر شعله ور می‌شد.

۳ ساعت و ۳۰ دقیقه از آغاز آتش سوزی می‌گذشت. آتش نشان‌ها در پی خاموش کردن حریق بودند و برخی از کسبه پلاسکو به دنبال جمع کردن اسناد و پول هایشان از مغازه ها؛ مردان آتش تلاش زیادی برای خارج کردن مردم از ساختمان در حال سوختن پلاسکو کردند، اما عده‌ای قصد خارج شدن نداشتند تا اینکه به یکباره ساختمان با ابهت پایتخت فرو ریخت. عده‌ای زیر آوار ساختمان ماندند و تعداد زیادی از شهروندان و آتش نشان‌ها نیز مصدوم شدند.

آغاز عملیات ساخت و ساز در ویرانه‌های پلاسکو/ شروع ساخت و ساز‌ها پیش از سالگرد ریزش غول آهنی پایتخت

ساختمان پلاسکو به یکباره فرو ریخت و ۱۶ آتش نشان به شهادت رسیده و ۴ شهروند نیز جان خود را از دست دادند.
عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو ۹ روز به طول انجامید و پس از آن، برای آزادسازی خیابان جمهوری کار دیوار کشی در اطراف زمین ساختمان انجام شد.

بیشتر بخوانید: کم توجهی به مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در حادثه پلاسکو

پس از حادثه پلاسکو، کسبه این ساختمان که همه بیکار شده بودند به طور موقت برای ادامه فعالیت به متجمع تجاری "نور"، واقع در تقاطع خیابان‌های ولیعصر و طالقانی مستقر شدند.

بعد از آن بود که موج اعتراضات کسبه آغاز شد. افرادی که در ساختمان پلاسکو کاسبیشان رونق داشت در مجتمع نور آنطور که باید کسب درآمد نمی‌کردند.

پس از اعتراضات مکرر کسبه، موضوع احداث مجدد ساختمان پلاسکو مورد بررسی قرار گرفت.

در همین رابطه، نمایندگان بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان با مسئولان شهرداری تهران نشست‌های متعددی را برگزار کردند تا تکلیف ساخت و ساز جدید در محل ساختمان فرو ریخته پلاسکو مشخص شود.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، توافقات لازم در راستای احداث مجدد مجتمعی در محل ساختمان پلاسکو صورت گرفت و مقرر شده عملیات ساخت ساختمان پلاسکو از روز جمعه، دهم آذر ماه آغاز شود.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت تجهیزات باقی مانده از شهدای پلاسکو

آغاز عملیات ساخت و ساز در ویرانه‌های پلاسکو/ شروع ساخت و ساز‌ها پیش از سالگرد ریزش غول آهنی پایتخت

محمد علی نجفی، شهردار تهران در این رابطه گفت: یکی از دغدغه‌های من از زمان پذیرش مسئولیت شهرداری تهران و حتی قبل از آن، وضعیت کسبه ساختمان پلاسکو و به طور کلی وضعیت ساختمان بود.

وی افزود: طی جلسه‌ای که با محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان داشتم به توافق نهایی و عملیاتی دست پیدا کردیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بنایی فاخر در محل ساختمان پلاسکو احداث خواهد شد اظهارکرد: بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهار هزار و سیصد متر را تملک کرده است. در این جلسه، توافق شد که با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی، یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود.

نجفی حادثه پلاسکو را فاجعه‌ای دردناک توصیف کرد و گفت: حادثه پلاسکو فاجعه‌ای بود که از یاد‌ها نمی‌رود، اما امیدوار هستیم با ساخته شدن این ساختمان بخشی از خاطرات تلخ این حادثه و مصائب کسبه ساختمان پلاسکو برطرف شود.

همچنین محمدرضا رضایی کچوی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز عملیات ساخت ساختمان پلاسکو از روز جمعه خاطر نشان کرد: طی جلسه‌ای که با شهردار تهران و نمایندگان بنیاد مستضعفان داشتیم، مقرر شد عملیات ساخت ساختمان پلاسکو جمعه دهم آذرماه قبل از سالگرد این حادثه انجام شود.

بر اساس آمارها، مجموعه پلاسکو متشکل از ۵۷۴ واحد صنفی بود که حدود ۳۹۰ واحد از این تعداد مربوط به اتحادیه پیراهن دوزان بوده است. ۱۷۰ واحد نیز از مجموعه پلاسکو مربوط به اتحادیه پوشاک، ۶ واحد مربوط به اتحادیه کش باف، ۴ واحد مربوط به اتحادیه خیاطان و ۴ واحد مربوط به اتحادیه پرنده و ماهی فروشان بوده است.

در شرایط کنونی و در حالی که قرار است کار احداث مجتمعی دیگر در محل ساختمان ویران شده پلاسکو آغاز شود باید دید ساخت و ساز‌ها تا چه زمانی به طول می‌انجامد و کسبه متضرر شده پلاسکو چه زمانی می‌توانند در مغازه‌های جدید فعالیت خود را آغاز کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *