از تخلف نانوایی‌ها با افزایش قیمت نان تا فریب مشتریان در حراج جمعه سیاه!/ دومین عامل مرگ در ایران

12:33 - 05 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۱۲۷۹
نانوایی‌ها تخلف کردند، فریب مشتریان با حراج جمعه سیاه، دومین عامل مرگ در ایران را در بسته اخبار برگزیده میزان دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، نانوایی‌ها تخلف کردند، فریب مشتریان با حراج جمعه سیاه، دومین عامل مرگ در ایران را در بسته اخبار برگزیده میزان دنبال کنید.

نرخ مصوب انواع میوه در میادین

میزان: برای خرید هر کیلو میوه در میادین میوه و تره بار باید از کیلویی 1800 تومان تا 9500 تومان هزینه کرد. قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار به شرح زیر است:

از تخلف نانوایی‌ها با افزایش قیمت نان تا فریب مشتریان در حراج جمعه سیاه!/ دومین عامل مرگ در ایران


نانوایی‌ها تخلف کردند؟

ایسنا: در روزهای گذشته ستاد تنظیم بازار بر اساس مصوبه‌ای اعلام کرد که از اول آذرماه قیمت انواع نان بدون تغییر قیمت آرد و همچنین با ثبات وزن چانه ۱۵ درصد افزایش می‌یابد؛ اما درباره چگونگی اجرای این مصوبه و جزئیات دقیق آن تا مدتی توضیحات دقیقی ارائه نشده و حتی از سوی رئیس اتاق اصناف این موضوع به روز شنبه یعنی چهارم آذرماه موکول شد. البته در همان زمان بر اساس تاکیدهای ستاد تنظیم بازار، اتاق اصناف که در شهر تهران متولی قیمت‌گذاری نان محسوب می‌شود، روی سایت خود مصوبه‌ای را قرار داد و این گونه اعلام کرد که از روز اول آذرماه قیمت انواع نان دستخوش افزایش ۱۵ درصدی خواهد شد. حتی در پیگیری‌های ایسنا و اعلام این که اکنون برخی نانوایی‌ها تخلف کرده و نان را با افزایش حتی بیش از ۱۵ درصدی به دست مشتریان می‌رسانند، نکته‌ای اعلام نشد و پس از آن در رسانه‌ها این گونه مطرح شد که افزایش قیمت نان در شهر تهران تا روز شنبه چهار آذرماه به تعویق افتاده تا در این مدت مصوبه اتاق اصناف درباره قیمت انواع نان‌ها به نانوایی‌ها برسد. البته در روزهای گذشته و از روز چهارشنبه اغلب نانوایی‌ها در مناطق مختلف تهران بر اساس قیمت‌های جدید نان فروختند و حتی گاه پا را از این قیمت‌ها فراتر گذاشتند. در نهایت هنوز ساعاتی از روز شنبه نگذشته بود که از سوی مسئولان اتاق اصناف اعلام شد بنا به اعلام رییس‌ جمهوری قرار شده که افزایش قیمت نان تا تشکیل جلسه ستاد آرد و نان به تعویق بیفتد. حال سوال است که در شهری مانند تهران با جمعیت بالای خود اگر هر قرص نان حتی ۵۰ تومان هم گران‌تر فروخته شده باشد در نهایت مبلغ قابل توجهی از جیب مردم رفته است. البته در این باره مسئول نظارت بر بازرسی اتاق اصناف تاکید کرده که از روز چهارشنبه به بعد هیچ یک از مردم انتقادی نسبت به گران‌فروشی نان مطرح نکرده‌اند. مسئول نظارت بر بازرسی اتاق اصناف می گوید که اگر در این مدت فردی تماس می‌گرفت و گزارشی مبنی بر گرانفروشی نان به ما اعلام می‌کرد، ما مسئله را پیگیری می‌کردیم. ضمن اینکه ۱۲۴ نیز بحث‌هایی که از سوی مردم مطرح می‌شود را به ما ارجاع می‌دهد و اعلام می‌کند.

فریب مشتریان با حراج جمعه سیاه!

از بامداد جمعه برخی فروشگاه‌های اینترنتی و حتی برخی فروشگاه‌های سطح شهر همراه با فروشگاه‌های بزرگ آمریکایی که در یک جمعه از سال با نام جمعه سیاه اجناس خود را با تخفیف‌های بسیار بالا به حراج می‌گذارند، اقدام به حراج محصولات خود کردند و برای این حراجی یک روزه تبلیغات بسیاری را نیز انجام دادند. گستردگی این محصولات از کالاهای دیجیتال تا پوشاک، لوازم خانه، لوازم آشپزخانه و دیگر شاخه‌های کالایی بود که حتی در برخی موارد تا ۹۰ درصد هم تخفیف روی کالاهای خود گذاشته بودند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این فروشگاه‌های آنلاین وارد بازی جدیدی در قیمت‌گذاری می‌شوند. مشاهده شده که در برخی کالاها قیمتی که به عنوان قیمت بدون تخفیف معرفی شده بود، بسیار بالاتر از قیمت اصلی محصول بوده و بعد از اعمال تخفیف به همان قیمت عرضه یا نهایتا چند درصد کمتر از قیمت عرضه رسید.

در مثالی ملموس‌تر و مصداقی برخی کالاها مانند یک دوربین عکاسی که معادل سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار آزاد قیمت دارد در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که بعد از تخفیف جمعه سیاه با قیمت چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود که حتی این قیمت از فروشگاه‌های سطح شهر نیز بالاتر است! این شیوه بالابردن قیمت اصلی و بعد تخفیف زدن روی کالا برای ترغیب مشتری به خرید با اظهارهای غیرواقعی عملا نقض ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان است. در این ماده قانونی آمده است تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کنندگان از جمله از طریق وسائل ارتباطی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود ممنوع است. این نشان می‌دهد که نه تنها اظهار خلاف واقع در برخی از حراجی‌های اینترنتی صورت گرفته است بلکه نص صریح قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز توسط آنها اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد نهادهای ناظر و متولی کسب‌وکارهای اینترنتی و حامی حقوق مصرف کنندگان باید در این موضوع ورود کنند.

عکس دیدنی از تهران در سال 1336

مشرق: عکس کمتر دیده شده ای از خیابان حافظ در سال 1336 شمسی را می بینید.

از تخلف نانوایی‌ها با افزایش قیمت نان تا فریب مشتریان در حراج جمعه سیاه!/ دومین عامل مرگ در ایران


دومین عامل مرگ در ایران

مهر: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود. این آمار در ایران هم قابل توجه است: در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می گیرد. اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور می گویند اما افزایش خودروها تهدیدی جدی برای بالاماندن مرگ های جاده ای است؛ در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، اما عدد ۱۶ هزار همچنان عدد بالایی محسوب می شود. کافی است نگاهی به سایت پلیس بیندازید؛ ۱۰ خبر اول حوادث مربوط به تخطی رانندگان از سرعت مجاز، گردش به چپ و راست و در نهایت حوادث رانندگی است که متاسفانه بسیاری از آن ها به مرگ خاتمه می یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که گرچه شیب تلفات جاده‌ای در حال حاضر کند شده است اما احتمال می رود با بی توجهی به تقویت زیرساخت‌ها و افزایش بی رویه خودروها در ۱۰ سال آینده کشته‌های سوانح جاده‌ای به ۱۹ هزار نفر برسد.

درخواست سلبریتی‌ها از ایوانکا ترامپ

تعدادی از ستاره‌ها از جمله ایمی شومر بازیگر و کمدین، کارا دِلِوین بازیگر و فعال مدل بریتانیایی، الیویا وایلد بازیگر و فعال مد ایرلندی و سوفیا بوش بازیگر آمریکایی پیغام‌هایی اینستاگرامی خطاب به ایوانکا ترامپ منتشر کردند. سوفیا آموروسو موسس مغازه فروش لباس و نویسنده، نخستین کسی بود که ماجرا را شروع کرد و در پیغامی اینستاگرامی از دختر ترامپ خواست از نیروی خود استفاده کند و خواستار اعمال لایحه «رویای پاک» یا DACA تا ماه دسامبر شود. دولت دونالد ترامپ ماه سپتامبر اعلام کرد که قصد پایان بخشیدن به برنامه DACA را دارد که رییس جمهور اوباما آن را با هدف حمایت از مهاجران جوان بدون مدارک رسمی مهاجرت برقرار کرده بود. این برنامه یک تلاش دوحزبی برای حمایت از این افراد بود که در سنین کم به آمریکا آمده‌اند و در حقیقت به آن به عنوان کشور اول خود نگاه می‌کنند و تلاش دارد تا مانع دیپورت آنها شود. کارا دلوین در اینستاگرام خود نوشت: ایوانکای عزیز، می‌بینم من را در اینستاگرام فالو می‌کنی. در این عید پاک بسیار متشکر می‌شوم اگر تو از تاثیرگذاری خود استفاده کنی تا خواستار اعمال لایحه رویای پاک تا ماه دسامبر شوی. هر یک روزی که بدون لایحه رویای پاک می‌گذرد به معنی اضطراب و امکان دیپورت شدن برای مهاجران جوان است. تا به حال ۷۹۰۱ جوان حمایت این برنامه را از دست داده‌اند و هر روز ۱۲۲ نفر دیگر آن را از دست خواهند داد. دلوین، آدری گلمن، الکسا چانک، الیویا وایلد و سوفیا بوش همگی همین پیغام را در حساب‌های اینستاگرام خود پست کردند. ایوانکا ترامپ هنوز پاسخی به آنها نداده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *