اتخاذ سیاست‌های همسو، گامی در جهت افزایش منافع جمعی کشورهای صادرکننده گاز/ هیچ کشوری از وضعیت مخاطره‌آمیز جهانی سود نمی‌برد

0:14 - 04 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۶۷۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
معاون اول رییس جمهور گفت: به رغم تلاش برخی از دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه خاورمیانه، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است و تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای ارتقاء امنیت، ثبات و صلح پایدار در سطح منطقه به عمل می‌آورد.

به گزارش گروه سیاسی ، اسحاق جهانگیری پیش ظهر امروز(جمعه) به وقت محلی، در چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در شهر سانتاکروز بولیوی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری اجلاس سران مجمع از جمله فعالیت‌های برجسته است که می‌تواند در یافتن راهکارهایی مشترک برای حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، هماهنگی سیاست‌ها در راستای افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان و توسعه همکاری‌ها بین کشورهای عضو نقش‌آفرین باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز بازار گاز طبیعی را باید یک بازار رقابتی به حساب آورد که این رقابت هم با تولیدکنندگان جدید در نقاط مختلف جهان و هم با انرژی‌های جایگزین دیگر مواجه شده است و علاوه بر آن، این بازار از دگرگونی‌های ژئوپولتیکی هم بدور نیست، دگرگونی‌هایی که در برخی موارد، موقعیت گاز را در عرصه جهانی انرژی تحت تاثیر قرار می‌دهد و امنیت بازار و موازنه عرضه و تقاضای جهانی گاز را خدشه‌دار می‌کند.

جهانگیری ادامه داد: با توجه به این تحولات، ما باید به عنوان تولیدکنندگان اصلی گاز طبیعی همکاری‌هایمان را به سطح نوینی ارتقا دهیم و به تبادل اطلاعات و تجربیات و هماهنگی بین سیاست‌های بازاریابی و صادرات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از گذشته اهتمام بورزیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش نوآوری و تکیه بر توسعه فناوری در بازارهای انرژی و از جمله بازار گاز طبیعی، تصریح کرد: بر این اساس ما باید به رویکردهای نوآورانه و راهبردهای مبتنی بر فناوری‌های نوین در کل زنجیره گاز طبیعی اعم از بخش اکتشاف، تولید، انتقال، توزیع و مصرف آن اولویت بدهیم.

وی افزود: در این فرآیند، همکاری مشترک کشورهای عضو مجمع در ترغیب شرکت‌های ذیربط ملی برای تبادل دانش فنی در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، تبدیل و انتقال گاز طبیعی، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و اتخاذ سیاست‌های همسو در بازار گاز، منجر به افزایش منافع جمعی کشورهایمان خواهد شد.

متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور در چهارمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس، عالیجنابان، خانم ها و آقایان

فرصت را مغتنم می‌شمارم و از دولت و مردم بولیوی و به ویژه رئیس جمهور محترم و انقلابی جناب آقای مورالس برای میزبانی اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شهر زیبای سانتاکروز صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

جای خشنودی است که مجمع کشورهای صادر کننده گاز که 17 سال پیش در تهران شکل گرفت، اکنون به یکی از مهمترین نهادها در عرصه بین‌المللی انرژی تبدیل شده است. به این اعتبار، برگزاری اجلاس سران مجمع هم از جمله فعالیت‌های برجسته است که می‌تواند در یافتن راهکارهایی مشترک برای حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، هماهنگی سیاست‌ها در راستای افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان و توسعه همکاری‌ها بین کشورهای عضو نقش‌آفرین باشد. امیدوارم این اجلاس نیز همانند نشست‌های قبلی بتواند فرصت مناسبی را برای بحث و تبادل نظر در خصوص اهداف و مسیر آتی مجمع فراهم سازد.

عالیجنابان، اعضای محترم!

چهارمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در حالی برگزار می‌شود که صحنة جهانی انرژی، دستخوش تحولات مهمی است. این تحولات می‌تواند چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی را پیش روی کشورهای عضو یعنی صاحبان بزرگترین ذخائر و تولید کنندگان و صادر کنندگان اصلی گاز طبیعی جهان قرار دهد. امروز بازار گاز طبیعی را باید یک بازار رقابتی به حساب آورد که این رقابت هم با تولیدکنندگان جدید در نقاط مختلف جهان و هم با انرژی‌های جایگزین دیگر مواجه شده است. علاوه بر آن، این بازار از دگرگونی‌های ژئوپولتیکی هم بدور نیست، دگرگونی‌هایی که در برخی موارد، موقعیت گاز را در عرصه جهانی انرژی تحت تاثیر قرار می‌دهد و امنیت بازار و موازنه عرضه و تقاضای جهانی گاز را خدشه‌دار می‌کند. با توجه به این تحولات، ما باید به عنوان تولیدکنندگان اصلی گاز طبیعی همکاری‌هایمان را به سطح نوینی ارتقا دهیم و به تبادل اطلاعات و تجربیات و هماهنگی بین سیاست‌های بازاریابی و صادرات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از گذشته اهتمام بورزیم.

بازارهای انرژی و از جمله بازار گاز طبیعی نوعاً پویا هستند، از این رو نقش نوآوری و تکیه بر توسعه فناوری در آنها حائز اهمیت بسیار است. بر این اساس ما باید به رویکردهای نوآورانه و راهبردهای مبتنی بر فناوری‌های نوین در کل زنجیره گاز طبیعی اعم از بخش اکتشاف، تولید، انتقال، توزیع و مصرف آن اولویت بدهیم.

در این فرآیند، همکاری مشترک کشورهای عضو مجمع در ترغیب شرکت‌های ذیربط ملی برای تبادل دانش فنی در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، تبدیل و انتقال گاز طبیعی، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و اتخاذ سیاست‌های همسو در بازار گاز، منجر به افزایش منافع جمعی کشورهایمان خواهد شد. دبیرخانه مجمع باید در این خصوص اقدامات و تلاش های بیشتری را پی بگیرد و در صدد یافتن راهکارهایی برای فعلیت دادن به این مزیت بالقوه مجمع و اعضای آن باشد.

خانم ها و آقایان!

امروز برای بقای زمین و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن همه ناگزیر از التزام و تعهد به توسعه پایدار هستیم. برای تحقق اهداف توسعه پایدار در سطح ملی و بین‌المللی، فراهم کردن دسترسی عام همه ساکنان کره زمین به انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن در دستور کار سازمان ملل متحد و سایر مجامع بین‌المللی قرار دارد. علاوه بر آن، فقر انرژی و فقدان دسترسی به آن در مناطق عمده‌ای از جهان، امنیت جهانی و توسعه پایدار و همه جانبه را به مخاطره انداخته است. در چنین چشم اندازی که سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر در تامین انرژی مورد نیاز جهان تا آینده‌ای قابل پیش‌بینی، محدود خواهد بود،‌ باید برای گذار مناسب از دوران سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر چاره‌ای اندیشید. امروز سطح پایین آلاینده‌ها در گاز طبیعی که آن را به عنوان یکی از پاک‌ترین سوخت‌های فسیلی مطرح کرده است، می‌تواند در تامین نیازهای انرژی قرن 21 و جایگزینی سوخت‌های آلاینده‌تر نظیر ذغال سنگ مورد نظر قرار گیرد.

جایگزینی ذغال سنگ با گاز طبیعی که خود موضوع اقتصاد کم کربن نیز هست، فرصت مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌گذارد تا به تعهدات خود در زمینه کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای عمل کنند.

از دیگر سو، این امر وظیفه مهمی را بر عهده کشورهای تولید کننده گاز قرار می‌دهد تا امنیت عرضه گاز طبیعی را در بازارهای جهانی تضمین نمایند و سهم گاز را در سبد مصرف انرژی جهانی افزایش دهند.

عالیجنابان، خانم ها و آقایان!

ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخائر گاز طبیعی در جهان از ظرفیت بالایی برای تولید و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تامین امنیت عرضه انرژی در سطوح منطقه‌ای و جهانی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران در فرآیند عمل به تعهدات بین‌المللی، جایگزینی سوخت‌های آلاینده‌تر را با گاز طبیعی در سال‌های گذشته با موفقیت اعمال کرده است. خوشبختانه اکنون سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی کشور ما به 70 درصد افزایش یافته است. در این چارچوب و در اجرای سیاست توسعه مصرف گاز طبیعی در حوزه حمل و نقل؛ با تجهیز خودروهای کشور به سیستم CNG که تمامی تجهیزات این صنعت تولید داخلی کشور است، در حال حاضر میزان مصرف CNG در کشور بطور متوسط روزانه معادل 20 میلیون لیتر بنزین می باشد و از این جهت ایران دارای بزرگترین سیستم حمل و نقل مجهز به CNG است. همچنین 90 درصد از خانوارهای شهری و روستایی ایران به این منبع ایمن، پایدار و ارزان انرژی از طریق لوله کشی گاز دسترسی دارند که علاوه بر تامین رضایت بخش انرژی، به رشد بهداشت محیط در حوزه خانواده و اجتماع کمک‌های شایانی نموده است.

علاوه بر این، دولت در حال اجرای برنامه‌های افزایش تولید گاز طبیعی، بهینه سازی مصرف و افزایش راندمان انرژی و افزایش سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی ملی است که حاصل آن کاهش مصرف داخلی انرژی، مشارکت در تامین عرصه جهانی انرژی و افزایش صادرات گاز طبیعی خواهد بود. خوشبختانه می‌توانم بگویم که در سال‌های اخیر به رغم اعمال تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران توانست تولید گاز را با اتکا به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی و دانش فنی بومی به نحو قابل توجهی افزایش دهد. با این وجود با مقایسه نسبت میزان تولید گاز به کل ذخائر ایران، بر این باور هستیم که بهره‌برداری مطلوب از این ظرفیت‌ها و مشارکت در تامین امنیت عرضه جهانی انرژی، مستلزم تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است.

فرصت را مناسب می‌دانم یادآوری کنم که چارچوب جدید قراردادهای صنعت نفت و گاز ایران فرصت مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت رو به رشد گاز ایران فراهم می‌سازد. به این اعتبار، از همه سرمایه‌گذاران، شرکت‌های ملی نفت و گاز و شرکت‌های بین‌المللی، دعوت می‌کنم تا در توسعه منابع عظیم گاز ایران که در جهت افزایش سهم مجمع در تولید و تجارت گاز طبیعی در جهان است، مشارکت کنند.

حضّار محترم!

جهان کنونی به رغم پیشرفت آگاهی، دانش، فناوری و ارتباطات با مسائل، بحران‌ها، تهدیدها و چالش‌های جدیدی روبروست. از وضعیت مخاطره‌آمیز جهانی هیچ کشور و قدرتی نهایتا سود نمی‌برد. به نظر ما پیدایش این وضعیت مخاطره‌آمیز متاثر از دو عامل مهم است؛ نخست اعمال سیاست‌های سلطه گرایانه و مداخله جویانه برخی قدرت‌ها در سراسر جهان، و دوم رشد افراط‌گرایی و خشونت‌های منطقه‌ای در مناطق دور و نزدیک جهان. ما باید بکوشیم جهان را به سوی صلح،‌ همزیستی،‌ تفاهم و تعامل هر چه بیشتر سوق دهیم و با چندجانبه‌گرائی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی محیط امنی برای تبادلات اقتصادی از جمله انرژی فراهم آوریم.

به صراحت می‌گویم، به رغم تلاش برخی از دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه خاورمیانه، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است و تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای ارتقاء امنیت، ثبات و صلح پایدار در سطح منطقه به عمل می‌آورد. جمهوری اسلامی ایران در این موقعیت، شرایط لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های بین‌المللی فراهم کرده است. جمهوری اسلامی ایران تامین منافع کلیه کشورهای عضو و تحقق اهداف مجمع را هدف اصلی فعالیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و همسو را برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه هر کشوری را بیش از پیش ضروری می‌بیند.

عالیجنابان، اعضای محترم!

عملکرد دبیرخانه مجمع کشورهای صادر کننده گاز در چهار سال گذشته بدرستی نشان می‌دهد که در این مدت گام‌های بلندی برداشته شده و ظرفیت‌های جدیدی برای همکاری کشورهای عضو ایجاد گردیده است. جناب آقای دکتر عادلی، دبیرکل محترم مجمع نهایت تلاش خود را برای دستیابی به اهداف مجمع، آنگونه که در اساسنامه ذکر شده است، به کار گرفته است و در این زمینه با ابتکار عمل و سنجیدگی، مجمع کشورهای صادر کننده گاز را در عرصه جهانی راهبری کرده است. با تشکر و قدردانی از تلاش‌های ایشان، انتخاب شایسته جناب آقای سنچورین را تبریک می‌گویم و برای ایشان آرزوی موفقیت در پیشبرد اهداف مجمع را دارم.

به آینده این مجمع که نهاد و نشانه‌ای از توانایی دولت‌ها و ملت‌ها برای سامان بهتر ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است سخت امیدوارم و از همه اعضا می‌خواهم که با همدلی،‌ هم رأیی‌ای و همکاری هر چه بیشتر، جهان و جهانیان را برای برخورداری از آینده‌ای بهتر، امن‌تر و پیشرفته‌تر یاری کنند.

شاد و سربلند باشید

انتهای پیام /

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *