آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام نظارت دارد

19:40 - 02 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۴۸۴
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه با رد برخی فضاسازی های رسانه های غربی، تاکید کرد که آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام از جمله بخش T ضمیمه توافق هسته ای نظارت دارد.

آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام نظارت دارد

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا،یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه با رد برخی فضاسازی های رسانه های غربی، تاکید کرد که آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام از جمله بخش T ضمیمه توافق هسته ای نظارت دارد.

آمانو در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگا گفت: بخش 'تی' برجام درباره دسترسی‌ها نیست بلکه مربوط به دسترسی به فناوری‌هایی با کاربرد دوگانه و مجوز‌های کمیسیون مشترک در این خصوص است و من هیچگاه نگفته ام که آژانس به این موارد دسترسی دارد یا ندارد.


آمانو تاکید کرد: اجازه بدهید به طور روشن بگویم که آژانس در حال حاضر بر اجرای تمام تعهدات هسته‌ای ایران در چهارچوب برجام از جمله بخش 'تی' توافق هسته‌ای نظارت دارد و ما هیچگونه نگرانی یا مساله‌ای نداریم.


نشست فصلی شورای حکام آژانس از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح امروز به وقت محلی (۱۳ به وقت تهران) پشت در‌های بسته و با سخنرانی «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس آغاز شد.


آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت: تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران تحت برجام در حال اجرا هستند.


مدیر کل آژانس ادامه داد: همانطور که گزارش تازه من درباره راستی آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نشان می‌دهد، آژانس به تایید و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران تحت برجام ادامه می‌دهد. تعهد‌های ایران مرتبط با برجام در حال اجرا هستند.


آمانو افزود: آژانس همچنان به تایید عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمانی، ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در ارتباط با فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد.


وی در پایان تاکید کرد: آژانس تا امروز به تمام مکان‌هایی که نیاز به بازدید داشته اند دسترسی داشته است.


آمانو گفت: ارزیابی آژانس این است که تعهدات هسته‌ای ایران در برجام در حال اجرا شدن هستند. در بخش 'تی' هیچ اشاره‌ای به موضوع دسترسی‌های آژانس نشده است. این بخش مربوط به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های دسترسی به فناوری‌های با کاربرد دوگانه و مجوز‌های کمیسیون مشترک در این خصوص است.


وی افزود: ابزار‌های موجود در قالب پروتکل الحاقی تا حد زیادی برای پرداختن به بخش تی برجام قابل استفاده هستند، اما من درباره جزئیات دسترسی‌ها نمی‌توانم وارد جزئیات بشوم، چون متعهد به محافظت از اطلاعات محرمانه هستم.


آمانو در خصوص نقل قول یکی از خبرگزاری‌های غربی از قول او در خصوص روشن شدن بیشتر جزئیات اجرایی بخش 'تی' برجام گفت: اگر موضوع روشن‌تر شود کار ما آسان‌تر می‌شود. آسان‌تر شدن کار به این معنا نیست که بدون آن نمی‌توانیم کارمان را انجام دهیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *