سرخس درآغوش مهر رضوی

19:11 - 02 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۴۷۸
سفر یک روزه تولیت آستان قدس رضوی به شهرستان سرخس و مساعدت حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بخشودگی حق تقدیمی اراضی موقوفه به ۱۰ هزار خانوار روستایی، بازتاب‌های گسترده‌ای از سوی مردم و مسئولان داشته است.

سرخس درآغوش مهر رضوی

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از قدس آنلاین، سفر یک روزه تولیت آستان قدس رضوی به شهرستان سرخس و مساعدت حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بخشودگی حق تقدیمی اراضی موقوفه به ۱۰ هزار خانوار روستایی، بازتاب‌های گسترده‌ای از سوی مردم و مسئولان داشته است. در این سفر علاوه براینکه بارقه‌هایی از امید به آینده درخشان برای مردم این شهرستان مرزی ایجاد شد، کدورت‌هایی کهنه به تعاملاتی تبدیل شد که فقط با ابتکار عملی درخور تحسین قابل رفع بود. اختلافاتی درخصوص اراضی موقوفه این شهرستان که پس از سال‌ها سرانجام به تعامل تبدیل شد. در این ســفر همچنیــن گامی مهم در راســتای مأموریت مهم آستان قدس رضوی براساس منویات رهبر معظم انقلاب در رســیدگی به نیازمندان و محرومان از سوی آستان قدس رضوی برداشته شد تا ۱۰ هزار خانوار روستایی از پرداخت ۶۰ میلیارد تومان حق تقدیمی برای اعتبارنامه اراضی موقوفه معاف شوند. بهــره مندی ۵۰ هــزار نفر از مردم ۵۴ روســتای ســرخس از بخشــودگی حق تقدیمی زمین‌های موقوفه‌ای که سال هاست به عنوان سرپناه یا برای کسب نان حلال از کشت و کار در اختیار آن هاست بیگمان کاری ماندگار است.

قدردانی روستاییان از تولیت آستان قدس رضوی

براز تشکر و قدردانی روستاییان نیازمند و محروم این شهرســتان از تولیت آســتان قدس رضوی که همه آن‌ها را از مســاعدت این آستان مقدس بهره‌مند کرده بود، جزو صحنه‌های توصیف ناپذیر این سفر بود. شــماری از روســتاییان در حاشــیه بازدیــد حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از روستای «کندکلی» با قدردانی از این اقدام تولیت آســتان قدس رضوی از دلگرمی نســبت به رفع اختلافاتی سخن به میان می‌آورند که شاید باورش هم برایشان سخت باشد. یکی از کشاورزان با بیان اینکه تولیت آستان قدس رضوی با بخشودگی حق تقدیمی اعتبارنامه اراضی موقوفه، سرپناه روستاییان نیازمند را دوباره به آن‌ها بخشید، می‌گوید: دلمان نیز از این همراهی گرم شد. پدر کشــاورزی هم که از حضور یک مقام عالی در روستا شوکه شــده بود، می‌گوید: تنها با این گونه حمایت‌ها جوانان در روستا‌ها ماندگار می‌شوند. مرد میانســالی هم با اشــاره به اینکــه با اعطای اعتبارنامه اراضی موقوفه اشتغال احیا خواهد شد، اظهار می‌دارد: مســاعدت تولیت آســتان قدس ً. کارگشای رضوی در بخشودگی حق تقدیمی قطعا مشکلاتی خواهد شد که روستاییان تاکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

آغازی برای رونق دوباره

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ارژنگ امام جمعه سرخس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از این سفر به عنوان شروع یک تحول برای رونق این شهرستان یاد می‌کند و می‌گوید: با عنایت ویژه تولیت آستان قدس رضوی، بارقه‌های امید بیشتری ایجاد خواهد شد تا بخش تولید، صنعت و کشاورزی رونق پیدا کند و آمار بیکاری این شهرستان که بیشترین رقم در استان است، کاهش پیدا کند. وی بخشــودگی ۶۰ میلیارد تومانی آستان قدس رضوی در حق تقدیمی روستاییان برای اعتبارنامه اراضی موقوفه را گامی در خورتحسین برمی شمارد و می‌افزاید: آنچه در این سفر اتفاق افتاد، یک رخداد قابل توجه است. وی از قول مساعد تولیت آستان قدس رضوی برای ســاخت مدارس امام رضا (ع)، ساخت مجتمع مسکونی ۱۰۰ واحدی با مشارکت آســتان قدس رضوی و خیرین، ساخت مجموعه ورزشی و حمایت از اقدام‌های فرهنگی- تبلیغی و طرح‌های صنعتی کشاورزی نیز قدردانی می‌کند و اظهار می‌دارد: بخش درمان شهرستان نیز معضلاتی داشت که بی گمان قول مساعد تولیت آستان قدس رضوی در تأسیس دارالشفا این مشکلات را برطرف خواهد کرد. بــه گفته حجــت الاســلام والمســلمین ارژنگ کدورت‌هایی نیز از ســال‌های گذشته ایجاد شده بود و اختلافاتی بین مجموعه مدیریت شهرستان با موضوع اراضی و املاک آستان قدس رضوی وجود داشت که خوشــبختانه در این سفر با یک مسیر تعامل و همکاری برطرف شد تا یک اطمینان خاطر برای آینده ســرخس و جوانان این شهرستان که منتظر آینده خوبی هستند، رقم بخورد. امام جمعه ســرخس با بیان اینکه در این سفر با برکت، مردم خرســند شــدند از اینکه یک مقام عالی بدون اینکه در مرکز بنشــیند و پیگیر امور باشد خودش بین مردم حضور پیدا می‌کند، اظهار می‌دارد: نفس این کار خیلی ارزشمند است. حجت الاسلام والمســلمین ارژنگ می‌افزاید: در یک جمله این ســفر پرخیری بــود برای مردمی که در قدمــگاه رضوی ســکنی گزیدند و حضور دارند تا با مســاعدت‌هایی که تولیت آستان قدس رضوی دســتور دادنــد در آینده نه چنــدان دور شاهد کاهش معنادار نرخ بیکاری و رشد اقتصادی شهرستان باشیم و مسئولان این شهر دیگر شرمسار خانواده‌هایی که گرفتار بیکاری و معضلات اقتصادی و اجتماعی هستند، نباشند.

باران برکت بر سر ۵۰ هزار روستایی

سید احســان قاضی زاده هاشــمی نماینده مردم ســرخس، فریمان و رضویه در مجلس شــورای اســلامی هــم در گفت و گو با خبرنــگار ما ضمن ابراز تشــکر ویژه از تولیت آســتان قدس رضوی برای مســاعدت با مردم این شهرستان می‌گوید: مدت هاست دنبال سفر ایشان به سرخس بودیم، اما این سفر منوط شده بود به یک کار کارشناسی شده که درست هم همین بود. وی با بیان اینکه برای انجام این سفر پیشتر کارگروه ویژه‌ای تشکیل شده ً. بود تا مشــکلات شهرستان دقیقا شناسایی شــوند، می‌افزاید: دوبار عزیمت قائم مقام تولیت آســتان قدس رضوی به ســرخس و انجام ماموریــت‌هایی از ســوی معاونان آستان نیز انجام شده بود که ماحصل همه به سفر تولیت محترم آستان قدس رضوی به سرخس منجر شد. وی مهم‌ترین رخداد در این ســفر را بخشــودگی ۶۰ میلیارد تومانی آســتان قــدس رضــوی از محل حق تقدیمی ۱۰ هــزار اعتبارنامه واحد هــای مســکونی روســتایی برمی شمارد و می‌گوید: این در حالی اســت که بیش از ۹۰ درصد اراضی شهرستان ســرخس جزو موقوفات آستان قدس رضوی است. وی با بیان اینکه روســتاییان این شهرستان در پرداخت این حق تقدیمی با مشکل روبه رو بودند، ً. خارج از توان می‌افزاید: پرداخت ایــن ارقام بعضا مالی آن‌ها بود. به گفته وی، این عنایت ویژه تولیت در بخشودگی حق تقدیمی ۱۰ هزار واحد مســکونی روســتایی شامل حال تمامی روستاییان سرخس به غیر از دو روســتا که موقوفه آستان نبودند، شد و حدود ۵۰ هزار نفر از جمعیت روستایی سرخس را در برگرفت. نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: در این بخشودگی بخشی که مربوط به وقفنامه بود از حوزه امداد محرومان و مستضعفان آستان قدس رضوی پرداخت گردید که این اقدام کاری بسیار بزرگ به شمار می‌آید. قاضی زاده، دومین اتفاق مبارکی که در این سفر رخ داد را آغاز عملیات اجرایی مجتمع مسکونی ۱۰۰ واحدی امام رضا (ع) می‌داند و می‌گوید: این مجتمع با مشــارکت آستان قدس رضوی و مجمع خیرین برای اســتادان حوزه علمیه در زمینی به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع در ۲۵ بلوک ساخته می‌شود. وی ساخت مجموعه چند منظوره ورزشی روستایی و ساخت مدارس امام رضا (ع) را از دیگر اقدام‌های عام المنفعه آســتان قدس رضوی در این ســفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حوزه صنعت هم شــاهد احیای دوباره مجتمع متروکــه دامــداری صنعتــی سرخس بودیم که سالیان زیادی متروکه شده بود. بــه گفتــه وی، در این مرحله نزدیــک بــه ۴۰۰ رأس گاو گوشــتی وارد ایــن دامداری صنعتی شــد که امیدواریم گاو شیری هم در آینده نزدیک به این مجموعه اضافه شود. نماینــده مردم ســرخس در مجلس شــورای اســلامی در پایان از اجازه کشت گلخانه‌ای و غــرس درختان و توســعه باغــداری در اراضــی موقوفه روستایی و تأمین زیرساخت برای جذب سرمایه گذار داخلــی و خارجی درمنطقه ویژه اقتصادی سرخس هم به عنوان پیشنهاداتی یاد می‌کند که مســاعدت آستان قدس رضوی را می‌طلبند. وی اظهار امیدواری می‌کند، با ساخت دارالشفای امام رضا (ع) در سرخس خادمیاران پزشک نیز به این شهرستان اعزام شوند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *