رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حضرت سکینه(س) راوی واقعه کربلا و مکتب اباعبدالله(ع)

11:30 - 03 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۴۶۸
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
کارشناس علوم قرآنی گفت:حضرت سکینه(س) بعد از واقعه کربلا در نشر اخبار مربوط به آن ،کوتاهی نکردند، تفکر و مکتب حضرت اباعبدالله(ع) را با تمام وجود انتقال داده و جامعه آن زمان به‌ ویژه زنان مکه، مدینه و شام را آگاه و بیدار کردند.

حجت السلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار درباره شخصیت حضرت سکینه(س) گفت: حضرت امام حسین(ع) از دخترشان به‌ عنوان عارفه و عبادت‌کننده بی‌نظیر نام می بردند. در زمان واقعه کربلا، حضرت سکینه(س) رشیده و بالغ بودند و همچون خواهرشان فاطمه و مادرشان رباب حضور داشتند. 

وی درباره حضور حضرت سکینه(س) در واقعه کربلا اظهار کرد: ایشان از راویان واقعه کربلا و عاشورا بودند و در تاریخ نقل های زیادی از این حضرت وجود دارد. در زمان واقعه کربلا 12 سال سن داشتند و در لحظات وداع با امام حسین (ع) فرمود: "ما را به شهر مدینه برگردان". حضرت فرمود: "هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد." حضرت سکینه(س)  پرسیدند: پس مارا به چه کسی می‌سپارید؟ حضرت اباعبدالله (ع) فرمود: شما را به خدا می‌سپارم. حضرت سکینه بعدها به اطرافیان فرمود: این جمله پدر آرامش زیادی در دل ما ایجاد کرد و بعد از شهادت پدر با وجود این که آسایشی نداشتیم و زندگی ما به غارت رفته بود، در مصیبت هایی که بر ما وارد می شد آرامش خاصی از این جمله پدرم می‌گرفتیم.

حضرت سکینه
این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: حضرت سکینه(س) در روز عاشورا به دنبال پیکر پدر می‌گشتند که به ایشان آب برسانند. در روز عاشورا زمانی که دشمن، حضرت سکینه(س) و دیگر زنان را به قتلگاه برد تا از کنار کشتگان عبور دهد، ایشان ناگهان بر پیکر خونین پدر افتادند و امام را به آغوش گرفتند و آن چنان گریه کردند که همه کسانی که حضور داشتند حتی لشکریان یزید نیز گریه کردند. حضرت سکینه درباره این واقعه فرمود: وقتی پیکر پدرم را در آغوش گرفتم، از حلقوم بریده اش این ندا را شنیدم که فرمود: "شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی". "شیعیان من! هر زمان که آب گوارایی نوشیدید، مرا به یاد آورید و اگر سرگذشت غریب و شهیدی را شنیدید، بر من بگریید".

بهاری درباره شخصیت حضرت سکینه(س) بیان کرد: ایشان در فقه، اصول و در تفسیر قرآن توانایی و دانش زیادی داشتند. برای بسیاری از زنان قریش در مدینه و دمشق تدریس می کردند به همین خاطر بسیاری از آن ها به مذهب و سیره ایشان گرایش پیدا کردند، در اوضاع سیاسی دمشق در آن زمان زنان حاضر در دربار در محضر ایشان تفسیر قرآن و مسائل فقهی را یاد گرفتند و مشکلات بسیاری از مردم به این واسطه رفع شد.

وی به تاثیرگذاری حضرت سکینه(س) در تاریخ و گسترش مکتب اباعبداالله(ع) اشاره کرد و توضیح داد: ایشان در فصاحت بیان و در علم سخنوری جزء نوادر زمان بودند و در تاریخ درباره شخصیت، افکار و عقاید ایشان مطالب مختلفی ثبت شده است. حضرت سکینه(س) در واقعه کربلا و بعد از آن در نشر اخبار مربوط به این واقعه کوتاهی نکردند، تفکر و مکتب حضرت اباعبدالله(ع) را با تمام وجود انتقال دادند و جامعه آن زمان به‌ ویژه زنان مکه، مدینه و شام را آگاه و بیدار کردند.

عاشورا
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: حضرت سکینه(س) عمر طولانی داشتند و سه سن 90، 86 و 80 سالگی برای ایشان نقل شده است. آرامگاه ایشان قبرستان باب الصغیر سوریه در کنار مدفن ام کلثوم و سایر اعضای خانواده پیامبر اکرم(ص) و امام حسین(ع) است.



محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
0
0
سلام قبر مطهر ایشان در مدینه است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *