ایمنی، مقوله‌ای مغفول مانده در معادن کشور/ نقش حیاتی معادن در اقتصاد

6:00 - 03 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۲۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
ایمنی همیشه برای انجام کارها از اولویت برخوردار بوده است به خصوص در کارهای سخت همانند فعالیت در معادن که امری حیاتی است اما کمتر به این موضوع در بخش معدن توجه شده است.

ایمنی معادن مقوله‌ای مغفول ماندهبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، معدن از دیرباز نقش مهمی در اقتصاد دنیا داشته است این امر در کشور ما نیز وجود داشته است، بخش معدن و صنایع جانبی آن می توانند نقش مهمی در توسعه پایدار کشور داشته باشد.

توجه جدی و سرمایه‌گذاری در این بخش هم می‌تواند نسبت به کاهش بیکاری و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور کمک کند.

اما مسئله‌ای که در این میان مهم است ایمنی معادن و حفظ جان شاغلان این بخش است که از اهمیت مهمی برخوردار است.
هنوز حادثه ریزش معدن یورت و کشته شدن تعداد زیادی از معدنکاران نگذشته است وقوع این حادثه لزوم توجه بیشتر به مقوله ایمنی را می‌طلبد و نیازمند اختصاص تسهیلات از سوی دولت به این بخش است.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران از فعالیت ۸۳ معدن زغال سنگ در کشور خبر داد و گفت: شاید ۷۰ درصد معادن زغال‌سنگ شرایط مطلوب ایمنی را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند ۲ میلیون تن زغال سنگ است،اظهار کرد: اگر این معادن را تعطیل کنیم باید این میزان از واردات تامین شود لذا باید معادن را تجهیز کنیم و این کار نیازمند حمایت دولت است.

رئیس خانه معدن ایران بر لزوم نوسازی معادن تاکید کرد و گفت: آخرین نوسازی در بخش معدن مربوط به سال 80 بود و عمده تجهیزات بخش معدن فرسوده است.

بهرامن افزود: در معادن زیرزمینی به خصوص زغال سنگ در نوسازی تجهیزات هشدار دهنده نیازمند یک نوسازی جدید هستند تا بتوانند بخش ایمنی را به حد استانداردهای آن برسانند که چنین چیزی فعلا اتفاق نیفتاده است.

شهرام شریعتی عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران نیز گفت: استاندارد ایمنی در معادن هیچگاه اجرایی نشده است.

وی افزود: تمامی معادن روباز،‌ زیرزمینی دارای استانداردهای ایمنی و HSE هستند اما هیچکدام از این استانداردها رنگ اجرایی به‌خود نمی‌گیرند.

حال با توجه به اینکه فعالان بخش معدن از نبود ایمنی کافی در معادن سخن به میان آورده و یکی از دلایل آن را عدم نوسازی تجهیزات عنوان کردند می‌طلبد دولت نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد تا بتواند از ظرفیت بالقوه این بخش در کاستن بیکاری استفاده کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *