اشعار بیدل دهلوی را به انتخاب خودش بخوانید/بیدل به انتخاب بیدل حاصل سالها تفکر علیرضا قزوه+عکس

13:26 - 02 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۱۵۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب "بیدل به انتخاب بیدل" براساس نسخه منحصر به فرد منتخب دیوان بیدل دهلوی توسط "انتشارات سوره مهر" منتشر گردیده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب "بیدل به انتخاب بیدل" براساس نسخه منحصر به فرد منتخب دیوان بیدل دهلوی توسط "انتشارات سوره مهر" منتشر گردیده است.

"علیرضا قزوه" نویسنده و شاعر انقلابی نگارش و تالیف این کتاب را بر عهده داشته و این اثر در 900 صفحه به تازگی در قطع رقعی به چاپ دوم رسیده است.

بیدل به انتخاب بیدل

قزوه تاکنون آثاری همچون برادر انگلستان، قطار مهاراجه، باکاروان شام (سفرنامه سوریه)، شبلی و آتش، این همه یوسف، قطار اندیمشک، عشق علیه السلام، پرستو در قاف، از نخلستان تا خیابان و با کاروان نیزه را در کارنامه ادبی خود داشته است.

پیش از این "غلامرضا حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درخصوص این کتاب گفته بود: کتاب "بیدل به انتخاب بیدل" مجموعه‌ای از 800 غزل است که خود بیدل از میان هزار غزل خودش انتخاب کرده است. در واقع این کتاب گزیده اشعار بیدل دهلوی است که انتخاب این شعرها بر عهده خود بیدل در سال‌های آخر عمرش بوده است.

وی ادامه داد: این کتاب با همکاری علیرضا قزوه و پروفسور شریف حسین قاسمی، دو تن از چهره‌های بزرگ زبان فارسی در ایران و هند آماده و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

بیدل به انتخاب بیدل

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جزئیات این اثر اظهار کرد: در حاشیه هر صفحه از این کتاب، بیدل به خط خود برخی ابیات و حتی غزلیات را اضافه کرده، چراکه بعد از مدتی متوجه شد که برخی ابیات و غزلیات در کتاب نیامده است.

حداد عادل افزود: کاتب این نسخه، کاتب مشهور، محمد وارث صدیقی است که این نسخه را با خط ثلث در 264 صفحه نوشته و در حاشیه برخی صفحات نیز بیدل با خط شفیعا اشعار تازه خود را ضمیمه کرده است. اصل این نسخه در کتابخانه سالار جنگ شهر حیدرآباد نگهداری می‌شود.

بیدل به انتخاب بیدل

رئیس بنیاد سعدی در معرفی دو محقق این کتاب گفت: به‌نظرم علیرضا قزوه از چهره‌های شناخته شده شعر انقلاب است و نیاز به معرفی ندارد، اما در معرفی پروفسور شریف حسین قاسمی باید به این نکته اشاره کنم که او یکی از اساتید برجسته زبان فارسی است که مدت‌هاست در هند مشغول به تدریس است و به افراد زیادی در شبه قاره آموزش زبان فارسی داده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *