عدم همراهی متحدان عربستان در سیاست‎های ضد ایرانی؛ شکست خاندان سعودی در پروژه برکناری سعد حریری

21:30 - 02 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۱۱۶
خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به تلاش خاندان سعودی بر پی‌گیری سیاست‎های ضدایرانی عربستان استدلال می‌کند که خاندان سعودی در دو پروژه اخیر خود یعنی همگرایی کشورهای عربی در مقابله مستقیم با ایران در قاهره و برکناری نخست‌وزیر لبنان برای مقابله با حزب‌الله با شکست مواجه شده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل ، رویترز در مطلبی تحلیلی با اشاره به نشست اخیر کشورهای عضو اتحادیه عرب و انتشار بیانیه‌ ضدایرانی آنها نوشت که نبود راهکار عملی برای مقابله با ایران در بیانیه کشورهای عربی نشان‌ دهنده عدم تمایل برخی از این کشورها برای رویارویی مستقیم با ایران است.

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب پس از پایان نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب که به دعوت عربستان تشکیل شده بود مدعی شد که ایران بیش از یک دهه است که تلاش می‌کند بر پایتخت کشورهای عربی مسلط شود؛ هنوز تصمیمی برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد، بلکه در صدد هستیم تا مواضع کشورهای عربی را به خوبی بشناسیم؛ اما بعید نمی‌دانم که گام بعدی رفتن به شورای امنیت باشد.

عدم همراهی متحدان عربستان در سیاستهای ضد ایرانی؛ شکست خاندان سعودی در پروژه برکناری سعد حریری


وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب روز یکشنبه 28 آبان به درخواست عربستان سعودی و با پشتیبانی امارات، بحرین و کویت، به منظور بررسی آنچه «نحوه مقابله با دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی» و همچنین نقش ایران در حمله موشکی نیروهای یمنی به فرودگاه ریاض، گفته شده بود، نشست اضطراری تشکیل دادند.


عربستان و همچنین آمریکا و فرانسه درحالی ایران را متهم به تجهیز نیروهای یمنی به موشک‎های بالستیک می‌کنند که وب‌سایت اینترسپت روز شنبه 27 آبان در گزارشی نوشت که به سند محرمانه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل دست‌یافته که نشان می‌دهد ادعای عربستان سعودی مبنی بر نقش ایران در حمله موشکی اخیر به فرودگاه شهر ریاض از خاک یمن را رد می‌کند.

عدم همراهی متحدان عربستان در سیاستهای ضد ایرانی؛ شکست خاندان سعودی در پروژه برکناری سعد حریری


رویترز با بیان اینکه خاندان کنونی سعودی برخلاف گذشتگان خود در پی افزایش تنش با ایران هستند و رویکرد تخاصمی با این کشور را در دستور کار خود دارند می‌افزاید: استعفای سعدحریری و افزایش تنش با ایران در یمن دست‌آوردی برای محمد بن سلمان و مشاورانش نداشت. عدم پشتیبانی سران کشورهای عربی برای اتخاذ اقدامات سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران و حزب‌الله لبنان نشان می‌‌دهد که شمار خیلی کمی از متحدان عربی خاندان سعودی تمایلی به رویارویی مستقیم با ایران دارند.

عدم همراهی متحدان عربستان در سیاستهای ضد ایرانی؛ شکست خاندان سعودی در پروژه برکناری سعد حریری


نویسنده گزارش رویترز در بخش دیگری از نوشته خود در خصوص علت استعفای ناگهانی سعد حریری در ریاض به عنوان بخشی از راهبرد ضدایرانی خاندان سعودی می‌نویسد: تصور مقامات سعودی بر این بود که برکناری سعدحریری از مقام نخست‌وزیری لبنان، پوشش سیاسی از حزب‌الله را کنار خواهد زد و عربستان به همراه اسرائیل و آمریکا به راحتی قادر خواهند بود حزب‌الله را به صورت مستقیم هدف قرار دهند.


«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان روز شنبه ۱۳ آبان به طور غیر منتظره و غیرمعمول در هنگام حضورش در ریاض پایتخت عربستان، استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام کرد.

عدم همراهی متحدان عربستان در سیاستهای ضد ایرانی؛ شکست خاندان سعودی در پروژه برکناری سعد حریری

وی در توضیح شکست این بازی ناشیانه سعودی‌ها می‌افزاید: پس از استعفای ناگهانی حریری از مقام نخست‌وزیری، تمام جریان‎های سیاسی درلبنان پشتیبانی خود را از او اعلام و تأکید کردند که استعفای سعد حریری در ریاض اعتباری ندارد زیرا مقامات سعودی او را مجبور به استعفا کرده‌اند. با افزایش نگرانی‌های جهانی در خصوص بازداشت حریری در ریاض، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه او را به پاریس دعوت کرد. حریری روز دوشنبه 18 نوامبر (27 آبان) با ماکرون دیدار و روز چهارشنبه 22 نوامبر در روز استقلال لبنان به این کشور بازگشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *