اجلاس سوچی می‌تواند معادلات خوبی رقم بزند/ بسیاری از طرح‌های آمریکا به برکت تفاهم محور مقاومت با روسیه نقش برآب شد

12:39 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۰۵۵
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اجلاس سوچی می‌تواند معادلات خوبی رقم بزند، گفت: بازگشت ترکیه به سمت روسیه و ایران می‌تواند وضع خاورمیانه را در راستای مقابله با دست‌اندازی‌های آمریکا بهبود بخشد و اگر آمریکا هم مجاب شود مثل گذشته نمی‌تواند موفق باشد می‌تواند به عربستان و هم پیمانانش توصیه کند که در رفتارشان تجدیدنظر کنند.

اجلاس سوچیسید هادی افقهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره تأثیر اجلاس سوچی بر پایان یافتن بحران خاورمیانه، اظهار داشت: هم‌اکنون در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که کاملاً دوقطبی است و یک قطب آن طرفدار آمریکا و قطب دیگر هم روسیه و محور مقاومت  قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به راهبرد هرکدام از این کشور‌ها چه در سطح بین المللی و چه در سطح منطقه‌ای، متأسفانه رقابت و جنگ قدرت در این منطقه ادامه خواهد داشت و نه محور آمریکا از خواسته‌های خود می‌گذرد و نه محور مقاومت اجازه می‌دهد که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، هرکاری که می‌خواهند، انجام دهند.

افقهی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها این منطقه را ملک مطلق خود می‌دانند، افزود: آنها هیچ رقیبی برای خود در این منطقه تحمل نمی‌کنند لذا هر حرکت ضد استکباری در ایران، عراق، سوریه و لبنان را تحمل نمی کنند و دست به نفوذ و تخریب در این کشور‌ها می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های آمریکا به برکت همین انسجام و تفاهمی که محور مقاومت با روسیه دارد نقش برآب شده است و این قطب با روشی که در پیش گرفته اند، می‌توانند اهداف و خواسته‌هایشان را محقق کنند و هم اینکه طرح‌های آمریکا و همپیمانانش در منطقه را تخریب کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: یکی از اهداف محور مقاومت ایستادگی در مقابل رژیم جعلی صهیونیستی است که کانون بحران، تفرقه و جنگ امروزی در منطقه است و بحث دوم کنترل و ایستادگی در مقابل توطئه‌های آمریکا و هم پیمانانش است.

افقهی گفت: ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم صد در صد آمریکا را از منطقه اخراج کنیم، ولی باید دست آمریکا را از چنگ اندازی به منافع منطقه و مناطق استراتژیک کوتاه کنیم و پایگاه‌ها و دخالت‌هایش در منطقه را محدودتر کنیم و این می‌طلبد با همه ظرفیت‌هایی سیاسی و امنیتی دست به کار شویم.

وی با بیان اینکه باید توانایی دفاعی و نظامی‌مان را تقویت ببخشیم، گفت: چرا آمریکا انگشت روی نیروی موشکی ایران گذاشته است؟ چون می‌داند یکی از عناصر جلوگیری از نفوذ و دست‌درازی و توطئه‌هایشان در منطقه است.

کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری باید به روسیه نزدیک‌تر شویم و در اجلاس سوجی هم دست‌یابی به همین مسئله، هدف‌گذاری شده است، ترکیه هم به عنوان یکی از شرکت کنندگان در اجلاس سوچی باید در محاسبات و هدف‌گذاری‌هایش تجدیدنظر کند و امیدواریم این بار نه از روی تاکتیک بلکه با تشخیص درست در مثلث ایران روسیه و ترکیه بگنجد. اجلاس سوچی می‌تواند معادلات خوبی را رقم بزند واین کشور‌ها در صلح بهتر می‌توانند به منافع‌شان برسند.

وی افزود: بازگشت ترکیه به سمت روسیه و ایران می‌تواند وضع خاورمیانه را در راستای مقابله با دست‌اندازی‌های آمریکا بهبود بخشد و اگر آمریکا هم مجاب شود مثل گذشته نمی‌تاند موفق باشد می‌تواند به عربستان و هم پیمانانش توصیه کند که در رفتارشان تجدیدنظر کنند.

افقهی تصریح کرد: عربستان هم‌اکنون در رفتارهایش به سیم آخر زده و محمدبن سلمان رفتار‌های هیستریک سیاسی از خود بروز می‌دهد و باور دارد که با زور دلار و شمشیر می تواند به همه مقاصدش برسد لذا ما زمانی می‌توانیم خاورمیانه‌ای در صلح داشته باشیم که نیروی دفاعی خود را تقویت کرده و دست مخالفان صلح‌ورزی را از منطقه کوتاه کنیم و باب گفت‌وگو را برای تفاهم و حل مشکلات فی ما بین باز کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *