برخی کشور‌های منطقه، کارخانه تولید داعش دارند

8:27 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۹۰۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر حمایت های غرب و برخی کشورهای عربی منطقه از داعش به شکل آشکار و مستقیم نبود سریعتر و کم‌هزینه‌تر می‌توانستیم آزاد سازی‌ها را به ارمغان بیاوریم اما از این دخالتها سند و فیلم‌های بسیاری وجود دارد.

برخی کشورهای منطقه، کارخانه تولید داعش دارندبه گزارش گروه سیاسی ، علی شمخانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار کرد: اگر داعش به اهدافش دست می‌یافت وضع مسلمانان و سایر اقلیت‌های دینی در منطقه چگونه بود؟ اوضاع اقتصادی و شرایط زنان در منطقه دیگر چگونه بود؟ بدون شک وضع نابسامانی پیش می‌آمد اما با درخواست برخی کشورهای منطقه، ما وارد ماجرا و مانع از این فاجعه شدیم.

وی ادامه داد: در اقدامات ما مقابل داعش دو نکته حائز اهمیت بود یکی اینکه ما گام به گام و بر حسب نیاز وارد شدیم و به مرحله دخالت در فرماندهی هم رسیدیم؛ اما اگر از روز اول با همه توان وارد می‌شدیم صحنه را زودتر رقم می زدیم اما ورود گام به گام ما بدلیل این بود که شبهات سیاسی در کشور بوجود نیاید دیگر اینکه ما تجربه جنگی داشتیم که همه اینها در کنار هم توان مستشاری را در بکار گیری قابلیت‌های ناشناخته برجسته کرد.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر حمایت های غرب و برخی کشورهای عربی منطقه از داعش به شکل آشکار و مستقیم نبود سریعتر و کم‌هزینه‌تر می‌توانستیم آزاد سازی‌ها را به ارمغان بیاوریم اما از این دخالتها سند و فیلم‌های بسیاری وجود دارد.

شمخانی افزود: در این مبارزات 600 هزار سوری کشته شدند و حدود 6 میلیون نفر آواره به جای مانده است. 500 تا 600 میلیارد دلار هزینه بازسازی ویرانه‌های به جا مانده است و اینها همه دستاورد افراط گری بعضی از کشورهای منطقه و جاه‌طلبی‌های آنها و بکاری‌گیری هدایت شده تروریسم توسط غرب است فقط برای تامین امنیت اسرائیل.

وی افزود: نمی‌توان نقش پررنگ روس‌ها در حوزه سیاسی و مقابله با اقدامات بین‌المللی را که در مورد سوریه صورت می‌گرفت نادیده گرفت اما نباید فراموش کرد که بحران داعش ژانویه 2011 شروع و روسیه 2015 وارد عمل شد در این سال‌ها ایران و سوریه و مقاومت و انرژی‌های پنهان تنها مدافعان منطقه بودند و اهداف تروریست‌ها در ساقط سازی بشار اسد ناکام ماند.

دریابان شمخانی گفت: رسیدگی و مقابله با داعش در منطقه یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های ما بود؛ زیرا ناگفته‌های بسیاری داشته و دارد. آنچه به عنوان داعش در سوریه بود مربوط به کشورهای غربی بود.

وی گفت: تهدید داعش خاتمه نیافته است؛ زیرا این تهدیدات به سمت امنیتی شدن حرکت خواهد کرد یعنی اقدامات تروریستی در داخل کشورهایی که داعش را پدید آوردند و این روند حداقل 30 سال بطول می‌انجامد. دوم اینکه بسیاری از داعشی ها از آمریکای غربی و آسیای میانه هستند که به کشورشان بر خواهند گشت و با تجربه تر از قبل حتما ناامنی‌هایی ایجاد خواهند کرد.

شمخانی ادامه داد: ما در کشورمان به جز یک حادثه کوچک که برای مجلس اتفاق افتاد آسیب دیگری ندیدیم البته اقدامات بسیاری با کمک و اطلاع رسانی مردم در منطقه خفه شد.

شمخانی گفت: غربی ها معتقدند خاورمیانه نباید بی‌چالش بماند اگر بدون چالش ماند تمرکز بر روی موضوع اصلی منطقه ای جهان عرب و جهان اسلام یعنی فلسطین پدید خواهد آمد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: من معتقدم برخی کشورهای اطراف ما کارخانه تولید داعش دارند مثل ایران خودرو که در ایران ماشین تولید می‌کند آنها هم تروریست می‌سازند چون معتقدند 70 درصد از جمعیت کشورشان جوان است و حکومت در کشور موروثی و خاندانی است و در این کشور جوانانی که آزادی سیاسی و فکری و اجتماعی ندارند و زنانشان حق رانندگی ندارند و حس می‌کنند برادران فلسطینی شان در فشار و ناامنی بسر می‌برند دچار سرخوردگی می‌شوند این سر خوردگی را کجا و چگونه باید خالی کنند، اینگونه است که طالبان و القاعده و داعش ها شکل می‌گیرد.

وی گفت: ضمن اینکه در کنار اینها مکتبی به نام وهابیت وجود دارد و تا زمانی که این تهدید و کارخانه تروریست سازی تعطیل نشود تهدید امنیتی پابرجاست.

شمخانی افزود: آمریکایی‌ها چون می‌دانستند پروژه داعش رو به زوال است،برنامه تداوم و تاکید بر تحریم ایران و جداسازی کردستان عراق را فعال کردند که در هر دوی آنها شکست خورد پس تصمیم به برهم زدن امنیت لبنان داشتند با گرفتن استعفای اجباری سعد حریری؛ که در آن هم شکست خوردند.

آنطور که خبرگزاری صداوسیما گزارش داده، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: ​اقدامات آمریکایی‌ها ادامه دارد اما ظرفیت خنثی سازی هم در مقایسه با قبل قابل قیاس نیست. درست است که نزدیکی و دوستی سران عرب با صهیونیست ها روبه افزایش است اما این نزدیکی هزینه ای زلزله آمیز برایشان دارد.

دریابان شمخانی افزود: آشکار سازی این رابطه دوستانه دستاورد کمی نیست، این همکاری و دوستی از جنگ 33 روزه و جنگ علیه حماس ، در تفکیک فتح و حماس و در تحریک صدام برای حمله به ما هم بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سعودی ها در دوره های مختلف دست از تحریکات علیه ایران بر نداشتند آنها صدام را حمایت‌های مالی بسیار کردند اما شکست خورد. حمله به سفارت ایران در مزار شریف توسط طالبانی بود که ازسوی سعودی‌ها حمایت شده بود. حمله به سفارت ایران در بیروت هم کار سعودی‌ها بود. فهرست اقدامات سعودی‌ها علیه ایران بسیار گسترده است اما ما خویشتن‌داری کردیم و 6 سال تروریست‌ها را در سوریه تامین مالی و تسلیحاتی کردند.

شمخانی به نقل از روزنامه نگاری عرب گفت: میمون را می‌توان آموزش پیانو داد اما سیاستمداران عربستان را نمی‌توان تعلیم سیاست داد. دشمنی سعودی ها علیه ما جدید نیست و بسیار نابخردانه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *