از درگیری‌های ترامپ با ورزشکاران آمریکایی تا مانع‌تراشی برای سفر وزنه‌برداران ایرانی به این کشور

8:40 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۸۶۰
رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدنش رفتار مناسبی با ورزشکاران کشور خود نداشته و حالا هم وزنه‌برداران ایرانی را از نیش و گزند خود بی‌بهره نگذاشته است.

به گزارش گروه ورزشی ، درحالی که کمتر از یک هفته تا آغاز مسابقات جهانی وزنه‌بردای باقی مانده، رقابت‌هایی که قرار است بین تاریخ‌های 28 نوامبر تا 6 دسامبر 2017 (7 آذر تا 15 آذر) به‌میزبانی شهر آناهایم واقع در کالیفرنیا برگزار شود، آمریکایی‌ها سنگ‌اندازی‌های زیادی در صدور ویزای وزنه‌برداران ایران انجام دادند و هر حال آمریکایی‌ها بار دیگر قوانین بین‌المللی را در عرصه ورزش زیرپا گذاشتند و کارشکنی‌ که در گذشته در مسابقات تیراندازی با کمان در مورد تیم ملی کشورمان داشتند، این بار آن را در وزنه‌برداری تکرار کردند. هر چند در نهایت مجبور شدند ویزای ملی‌پوشان وزنه‌برداری را صادر کنند.

آمریکایی‌های در حالی در صدور ویزای وزنه‌برداران ایرانی کارشکنی کرده‌اند که دولت ایران در اوایل سال میلادی جاری در واکنش به دستور دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ایرانیان به ایالات متحده، در ابتدا با حضور تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در مسابقات جام جهانی کرمانشاه مخالفت کرده بود، اما در نهایت با رایزنی فدراسیون کشتی ایران، وزارت خارجه کشورمان با صدور روادید برای کشتی‌گیران آمریکایی موافت کرد.

جردن باروس که در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه به همراه تیم ملی آمریکا شرکت کرد و به عنوان دومی رسید، پس از بازگشت به کشورش در گفت‌وگو با مجله «CQ» گفت: من هنوز هم می‌توانم عاشق کشورم باشم، اما در مقابل سیاست‌های خاص هم می‌توانم بایستم. من و دونالد ترامپ دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به ایران داریم. اطمینان دارم که اگر او به ایران سفر کرده بود، شناخت بهتری از مردم ایران پیدا می‌کرد و قدردان آنها می‌شد. من دو بار به ایران رفته‌ام و صادقانه می‌گویم که آنها مهربان‌ترین و میهمان‌نوازترین مردمان دنیا هستند. ایران فرهنگی کهن دارد.

باروس در آن مصاحبه در پاسخ به این پرسش که «به آمریکایی‌هایی که به ایرانیان اعتماد ندارند و فکر می‌کنند که ممنوعیت ورود مسلمان به ایالات متحده سیاست هوشمندانه‌ای است، چه می‌توانی بگویی؟»، خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً گفته‌ام تصویری که از ایرانیان در رسانه‌ها و فیلم‌ها به تصویر کشیده شده، کاملاً غلط و اشتباه است و نشانگر شخصیت ایرانی‌ها نیست. نمی‌توان به این سطح آگاهی از ایرانی‌ها هم رسید، مگر اینکه به ایران سفر کرد و خودتان تجربه کنید. اگر شما به ایران سفر کنید، به شما قول می‌دهم که نظرتان در خصوص آنها تغییر خواهد کرد.

با وجود تجربیات خوب ورزشکاران آمریکایی از ایرانیان در سفر به کشورمان، دونالدو ترامپ اما از زمان انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، سیاست‌های خصمانه‌ای علیه چندین کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران به کار گرفته و سفر شهروندان این چند کشور به ایالات متحده را ممنوع و یا سخت‌تر از قبل کرده که ورزشکاران ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

ترامپ البته در کشور خودش هم محبوبیت آنچنانی ندارد و حتی با ورزشکاران آمریکایی هم تنش‌هایی داشته است و ورزشکاران مطرح این کشور از جمله لبران جیمز و استیفن کری هم نسبت به رفتارهای توهین‌آمیز ترامپ واکنش نشان داده‌اند.

پس از برخوردهای نژادپرستانه پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان این کشور و اظهارات توهین‌آمیز ترامپ بود که بیش از 150 ورزشکار رشته فوتبال آمریکایی به هنگام نواخته شدن سرود ملی این کشور پیش از آغاز بازی‌ها بر زمین نشستند و برخی از آنها هم در رختکن ماندند تا اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند.

ترامپ پیش از این ورزشکاران حرفه‌ای معترض را با الفاظی توهین‌آمیز مورد خطاب قرار داده بود. به نظر رئیس جمهوری ایالات متحده، ورزشکاران آمریکایی که زمان نواخته شدن سرود ملی کشور نایستند، احترامی برای کشور و پرچم قائل نیستند و حتی پیشنهاد دستگیری و اخراج این ورزشکاران از آمریکا را داد.

درگیری ترامپ با ورزشکاران مطرح این کشور به همین جا ختم نشد و این بار او با یکی از مطرح‌ترین ورزشکاران این کشور یعنی استیفن کری سرشاخ شد. بر اساس سنتی دیرینه در ایالات متحده، قهرمان ورزش‌های تیمی به دیدار رئیس جمهور می‌روند، اما با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید بازیکنان تیم گلدن استیت از جمله استیفن کری پس از قهرمانی تیم‌شان در فصل اخیر NBA اعلام کردند تمایلی به دیدار با ترامپ ندارند.

در ادامه ترامپ نیز در واکنش به این موضوع در حساب کاربری خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: حضور در کاخ سفید برای هر قهرمان، افتخار بزرگی به حساب می‌آید. استیفن کری از آمدن به کاخ سفید، سر باز زده، پس دیگر دعوتی در کار نیست!

استفین کری هم که این رفتار را‌ شایسته یک رئیس جمهور نمی‌دانست در پاسخ به وی اعلام کرد: نمی‌دانم چرا ترامپ، فقط یک نفر را مورد خطاب قرار داده و در صفحه اجتماعی‌اش از من نام برده است؟! به اعتقاد من، رهبر یک کشور نیابد این طور رفتار کند.

لبران جیمز، بسکتبالیست سرشناس آمریکایی و فوق ستاره کلیولند نیز در مخالفت با اقدامات ترامپ و دعوت نشدن تیم برنده بسکتبال آمریکا به کاخ سفید، ترامپ را یک «ولگرد» خطاب کرد. او در کنایه به رئیس جمهوری آمریکا گفت: استیفن کری گفته که به کاخ سفید نمی‌رود و دعوت هم لغو شده است. رفتن به کاخ سفید تا قبل از ریاست جمهوری ترامپ برای ما افتخار بود!

لبران جیمز که در آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است، با انتقاد از سیاست‌های ترامپ که به ورزش هم کشیده شده، در یکی از کنفرانس‌های خبری‌‌اش گفت: آن چه که من را ناراحت می‌کند این حقیقت است که او از ورزش برای ایجاد فاصله و تفرقه بین ما استفاده می‌کند. ورزش فوق‌العاده‌ است. ورزش می‌تواند کارهای زیادی برای افراد مختلف از نژاد و رنگ و مذهب مختلف انجام دهد. ورزش می‌تواند بیش از هر چیز انسان‌ها را به هم نزدیک کند. من تا زمانی که در این زمینه فعالیت دارم نمی گذارم یک نفر با هر قدرتی و با هر تاثیری از ورزش برای ایجاد تفرقه استفاده کند.

در حالی که در مجامع بین‌المللی از ورزش به عنوان پلی برای ارتباط و پیوند بین ملت‌ها یاد شده است، آمریکایی‌ها و در رأس آن ترامپ اکنون با اقدامات خود مانعی در مسیر ورود یک تیم ورزشی دیگر از ایران برای شرکت در یک مسابقه ورزشی قرار داده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *