رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نشست سوچی؛ گام‌های ایران، روسیه و ترکیه در پسا داعش

7:01 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۸۴۳
دسته بندی: سیاست
هفته گذشته کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نشست سوچی گام‌های لازم‌الاجرا جهت عادی‌سازی طولانی مدت اوضاع در سوریه را پس از موفقیت‌های اخیر در مبارزه با تروریسم و کاهش ملموس شدت خشونت در این کشور بررسی خواهد کرد».

ایران روسیه ترکیهبه گزارش گروه سیاسی ، نشست سران سه کشور ایران و روسیه و ترکیه که پیشگامان استقرار صلح و ثبات در سوریه شناخته می‌شوند، امروز در سوچی روسیه برگزار می‌شود.

هفته گذشته کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این نشست گام‌های لازم‌الاجرا جهت عادی‌سازی طولانی مدت اوضاع در سوریه را پس از موفقیت‌های اخیر در مبارزه با تروریسم و کاهش ملموس شدت خشونت در این کشور بررسی خواهد کرد».

نشست امروز سوچی را باید ادامه روند مذاکرات آستانه پیرامون تحولات سوریه دانست. از این نشست بعنوان «نشست سه کشور ضامن روند آستانه» یاد می‌شود. تاکنون 7 دور از نشست آستانه در پایتخت قزاقستان پیرامون استقرار ثبات و امنیت پایدار در سوریه برگزار شده است که به دستاوردهایی از قبیل تعیین مرزهای کاهش تنش در نقاطی از سوریه نائل شده است.

برگزاری نشست‌های کارشناسی و وزرای‌خارجه
اما روز شنبه هفته جاری، اجلاس کارشناسی نشست سوچی به میزبانی تهران برگزار شد و در روز یکشنبه نیز وزرای خارجه سه کشور ایران و ترکیه و روسیه در آنتالیا گرد هم آمدند و پش‌نویس بیانیه نشست سوچی را تدوین کردند. در نشست مزبور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با یکدیگر در ارتباط با روند نشست‌های آستانه رایزنی و زمینه را برای برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با این موضوع در سوچی فراهم کردند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه هفته جاری طی یک نشست خبری با اشاره به اجلاس سوچی گفت که«ما پاره‌ای از ایده‌ها را برای نشست سران روسیه، ایران و ترکیه برای حل و فصل مسالمت آمیز مساله سوریه آماده‌ کرده‌ایم. این ایده‌ها در نشست روز چهارشنبه روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه مطرح خواهد شد.ما برای گسترش کانال‌های آشتی ملی در سوریه تلاش می‌کنیم».

نشست روسای ستاد کل سه کشور ضامن روند آستانه
همچنین دیروز نیز سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در سوچی روسیه با همتایان روس و ترکیه‌ای خود در راستای استقرار صلح و ثبات پایدار در سوریه به مذاکره نشست.

اما نشست امروز سوچی در شرایطی با حضور آقایان روحانی، پوتین و اردوغان روسای جمهور سه کشور ایران و روسیه و ترکیه برگزار می‌شود که در روزهای اخیر اخبار مسرت‌بخشی از شکست و به هزیمت رفتن گروه تروریستی تکفیری داعش در رسانه‌های جهانی مخابره شده است.

هزیمت نظامی داعش در سوریه
روز شنبه هفته جاری خبر رسید که شهر استراتژیک«البوکمال» سوریه واقع در شرق این کشور در مرز با عراق از تصرف گروه تروریستی تکفیری داعش خارج شد و بقایای عناصر این گروه به بیابان‌های اطراف گریختند.

چند روز پیش از آزادسازی کامل شهر استراتژیک «البوکمال» به موازات پیشروی ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانش در غرب این شهر و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره داعش از سمت مرزها، برخی منابع داخل شهر«البوکمال» فاش کردند که آمریکا علنا از داعشی‌ها حمایت کرده و با تصویربرداری هوایی، اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار داده است.

آمریکایی‌ها تلاش زیادی را بکار بسته بودند که یا داعش همچنان در البوکمال بماند و یا نیروهای متحد آمریکا بر این شهر مسلط شوند که با پیشروی ارتش سوریه و هم پیمانانش، هیچکدام از اهداف واشنگتن محقق نشد.

اما در روز سه‌شنبه ، سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه نیز طی مرقومه‌ای که به محضر مقام معظم رهبری تقدیم کرد، از نابودی نظامی کامل شجره خبیثه داعش خبر داد. سردار سلیمانی در شهریور ماه نیز وعده پایان داعش در ظرف سه ماه را داده بود.

در بخشی از پیام سرلشکر سلیمانی به محضر مقام معظم رهبری، آمده بود که «حقیر به عنوان سرباز مکلف شده از جانب حضرتعالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی – صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *