ساخت نمونه داخلی خیمه‌های ژاپنی ویژه زلزله/ راه اندازی کمپین خرید خیمه‌های ۱۰۰ ساله با مشارکت هنرمندان

8:00 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۷۴۰
خیمه‌های پازلی که برای نخستین بار از سوی ژاپنی‌ها طراحی شدند اکنون در ایران نیز تولید می‌شود و قرار است تعدادی از آن‌ها در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد.

خیمهبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، بعد از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه، فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن قطعاتی شبیه به قطعات یک پازل در کنار هم چیده شده و تبدیل به یک خانه برای افراد بی سرپناه می‌شود.

طراحی اولیه این مدل که در اصطلاح به آن "خیمه" گفته می‌شود از سوی یک شرکت ژاپنی صورت گرفته است.
اکنون در سراسر دنیا از این این خیمه‌ها استفاده می‌شود، اما تاکنون نمونه‌ای از آن‌ها در کشور وارد و یا ساخته نشده است.

سامان حقیقت ثابت، مدیرعامل یک شرکت طراحی و تولید کاروان‌های مسافرتی است. او پس از زمین لرزه کرمانشاه اعلام کرده که شرکت او توان تولید این خیمه‌ها را دارد.

وی در فضای مجازی کمپینی برای کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه به راه انداخته و در این کمپین تاکنون مردم ایران ۶۰ میلیون تومان برای تهیه خیمه‌ها کمک کرده اند.

حقیقت ثابت در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه از ساخت نمونه خیمه‌های ژاپنی در ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: ما قادر هستیم خیمه‌های پازلی که نمونه اصلی آن را یک شرکت ژاپنی تولید می‌کند، در کشور بسازیم و پس از زمین لرزه کرمانشاه قرار شده در کمترین زمان ممکن این سازه‌ها در کشور تولید شود.

وی می‌افزاید: در کارگاه من کاروان‌های مسافرتی تولید می‌شود و بعد از زلزله به این فکر افتادم که می‌توانم نمونه داخلی خیمه‌ها را طراحی کنم.

این کار آفرین با اشاره به عمر بالای خیمه‌های پازلی طراحی شده می‌گوید: این خیمه‌ها عمر ۱۰۰ ساله داشته و به نوعی می‌توان از آن‌ها به عنوان خانه‌های دائمی استفاده کرد. این خیمه‌ها در هر اقلیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طرح اولیه آن، مساحت در نظر گرفته شده ۴۰ متر است.

حقیقت ثابت در خصوص هزینه ساخت هر خیمه می‌گوید: در برآورد‌های اولیه، قیمت هر خیمه ۵ تا ۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده و باید به این موضوع توجه شود که اکنون قیمت کانکس‌هایی که به هیچ وجه همانند خیمه‌ها نبوده و علاوه بر ضایعات زیست محیطی برای مدت زمان کوتاهی قابلیت استفاده دارند مبلغی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه " خیمه‌های اولیه قابلیت تبدیل به خانه‌های دائمی را دارند" می‌گوید: در طراحی اولیه خیمه‌ها یک تکه هستند، اما می‌توان برای هر کدام از آنها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق خواب و ... را طراحی کرد.

این کار آفرین با اشاره به درخواست دو هنرمند از وی برای ساخت خیمه پازلی می‌گوید: برای جمع آوری کمک‌های مردمی از طریق شبکه‌های مجازی اقدام کردم و پس از آن، کیوان کلهر و اشکان خطیلی دو هنرمند کشور نیز اعلام آمادگی کردند که در کمپین تهیه خیمه برای زلزله زدگان کمک کنند.

حقیقت ثابت در پاسخ به این پرسش که هر خیمه طی چند روز ساخته می‌شود؟، می‌گوید: در هر روز می‌توانیم یک خیمه بسازیم و با توجه به اینکه قطعات این خیمه‌ها جدا می‌شود، جا به جایی آن‌ها نیز آسان بوده و هر ۵۰ دستگاه خیمه در یک تریلی جا می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *