پشت‌پرده یک واگذاری/ همه نمایندگان کرمانشاه عضو «هیئت تحقیق و تقحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه» شدند

12:20 - 30 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۶۷۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
اعضای «هیئت تحقیق و تقحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه» در حالی امروز مشخص شد که همه ۸ عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عضو این هیئت انتخاب شدند.
تعیین اعضای هیات تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاهبه گزارش گروه سیاسی ، طبق اعلام رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز این کمیسیون، اعضای «هیئت تحقیق و تقحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه» انتخاب شدند.
 
بر این اساس، همه ۸ عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به قرار زیر عضو این هیئت تحقیق و تفحص هستند:

۱. عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه
۲. احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه
۳. سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه
۴. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو
۵. حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین و دینور
۶. شهاب نادری نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر
۷. فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب
۸. حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی

علاوه بر این الیاس حضرتی، سیدکاظم دلخوش‌اباتری، محمود شکری، عامر کعبی، سید تقی کبیری، زهرا سعیدی و عین الله شریف‌پور از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز عضو «هیئت تحقیق و تقحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه» هستند.

پشت پرده یک واگذاری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۶ مهرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی، با ۱۶۱ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

فساد در واگذاری؟
عبدالرضا مصری دیگر نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس ۲۷ تیر ۹۶ نیز در تشریح نحوه واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی به خبرنگار میزان گفت: طی ۵ سال گذشته یک پالایشگاهی توسط دولت با قیمت هر سهم ۲۲ هزار تومان واگذار شده است؛ بی‌جهت و بدون اینکه کسانی که به آن‌ها واگذار شده، درخواستی داشته باشند، سال گذشته در دولت آن مصوبه لغو می‌شود و از این‌ها پس می‌گیرند که بانک‌های خصوصی هستند. سازمان خصوصی‌سازی تلاش می‌کند و پس می‌گیرد و بعد به شخصی می‌فروشد به قیمت هرسهم ۲۲۵۰ تومان. یعنی هر سهم بیست هزار تومان زیر قیمت.

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: نخست باید گفت که لغو مصوبه قبلی خلاف قانون است، چون دولت دیگر نمی‌توانسته مجددا بنگاه‌های خصوصی را در تملک خود در بیاورد و آن را خریداری کند این برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است که دولت یک شرکت خصوصی را که ۵ سال پیش خصوصی شده، دوباره خریداری کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: دوما فساد از اینجاست که اگر این پالایشگاه در گذشته با قیمت هر سهم ۲۲۰۰ تومان واگذار شده بود و این‌ها آن را پس می‌گرفتند و ۲۰ هزارتومان می‌دادند ما خوشحال می‌شدیم و می‌گفتیم که یک رانتی قبلا بوده و این‌ها از رانت جلوگیری کرده‌اند. اما هیچ عقل سالمی نمی‌گوید که شما وقتی پالایشگاهی را هزار خورده‌ای میلیارد تومان فروخته‌ای مجددا پس از باز پس‌گیری، آن را به قیمت ۲۰۰ میلیارد تومان بفروشی.

مصری اظهار داشت: نکته سوم این است که هیچ بانک متقاضی باز پس دهی این پالایشگاه نبوده است و این مسئله در گزارشی که از طرف معاون اول محترم رئیس جمهور بررسی شده اذعان کرده است که کسانی که این پالایشگاه به آن‌ها واگذار شده، هیچ درخواست استردادی نداشته‌اند.

خریدار بی‌سابقه!
مصری نماینده کرمانشاه و عضو «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس اظهار داشت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین نامه‌های قانون واگذاری می‌گوید وقتی بنگاهی به کسی واگذار می‌شود باید آن فرد اهلیت لازم را داشته باشد که هم از نظر تخصصی سابقه ۵ سال کار در آن نوع واحد را داشته باشد یعنی کسی که می‌خواهد بخرد باید ۵ سال در پالایشگاه کار کرده باشد یا ۷ سال مدیریت مرتبط داشته باشد یعنی در یک بخش از صنعت نفت کار کرده باشد که متاسفانه این هم لحاظ نشده است و اصلا خریدار هیچ سابقه‌ای در این نوع فعالیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه فردی که اقدام به خرید پالایشگاه کرمانشاه کرده است بنیه مالی ندارد ادامه داد: آن فردی که آمده و این پالایشگاه را به او فروخته اند به همه بانک‌های کشور بدهکار است و معوق داشته است. ۵ میلیارد معوق در بانک ملت داشته، ستاد تسهیل مربوط به استان کرمانشاه بردند با عجله معوقاتش را یکی دو قسط گرفتند و به بدهی تبدیل کردند، در صورتی که کل بدهی این فرد در آنجا معوق بوده است.

مصری افزود: همچنین این فرد پولی را که برای خرید پالایشگاه آورده است قبلش رفته از بانک دی وام گرفته و آن را پیش قسط پالایشگاه کرمانشاه داده است و متاسفانه به صراحت می‌گویم آن چیزی که در دولت‌های تحت عنوان مثلا شهرام جزایری و بابک زنجانی قبلا شکل گرفت هم اکنون در حال تکرار است.

نقشه ورشکستگی!
عضو «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس در ادامه مصاحبه با خبرنگار گفت: جالب است مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بار‌ها تقاضا کردند نتوانستند با برخی مقامات عالی دستگاه‌های دولتی جلسه بگذارند، اما همین خریدار توسط همان رانت به پیش این مقامات عالی دستگاه‌های دولتی برده می‌شود یعنی اینقدر قوی هستند. در حال حاضر ما حتی امنیت جانی هم نداریم و می‌ترسیم، حتی طی این مصاحبه هم که می‌کنیم در فشار هستیم. چون پول به برخی رسانه‌ها می‌دهند که علیه ما وارد بحث شوند. پول خرج می‌کنند و کسی نیست بگوید کسی که اینهمه بدهی در بانک‌های ملت، کشاورزی، دی و ملی و اینهمه بدهی به بانک‌ها دارد چرا باید پالایشگاهی به وی با ده درصد قیمت و یک سال تنفس واگذار شود و اگر پول نداشت دوباره یک سال دیگر تنفس. درصورتی که فقط قیمت زمین این پالایشگاه ۱۸۰۰ میلیارد تومان منهای هیچ امکان دیگری است لذا ما می‌دانیم برنامه این افراد چیست و این‌ها قصد دارند با ۲۰۰ میلیارد تومان این پالایشگاه را خریداری کنند و پس از آن اعلام ورشکستگی کنند و در ادامه اموال پالایشگاه را به فروش برسانند و ۲۰۰ میلیارد را بپردازند و در این بین ۱۶۰۰- ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود زمین گیرشان بیاد.

وی تاکید کرد: اگر این کار انجام شود اثری از پالایشگاه کرمانشاه باقی نخواهد ماند.

واگذای به شیرفروش
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *