پرونده خرید تضمینى گندم بسته شد؛ خرید ٨ میلیون تن گندم به ارزش ١١ هزار میلیارد تومان

10:54 - 30 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۶۳۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: پرونده خرید تضمینى گندم بسته شد و ١١ هزار و ٥٩٣ میلیارد تومان بهاى ٨ میلیون ٨٧٢ هزار تن گندم خریدارى شده توسط دولت به گندمکاران پرداخت شد.
پرونده خرید تضمینى گندم بسته شد
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز سه‌شنبه در جریان نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک پیروز محور مقاومت در به شکست رساندن گروه تروریستی تکفیری داعش اظهار کرد: باید از نیرو‌های وفادار و مقاوم مسلح سوریه و عراق و همچنین مدافعان حرم و مستشارانی که در مقابله با تروریست‌ها به نبرد برخواستند و حشدالشعبی عراق قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: دولت سپاسگزار و قدردان نیرو‌های مسلح به‌ویژه بردار فهیم و رشید و سلیم و عزیزمان سردار قاسم سلیمانی هست که با مجاهدت‌های خود جایگاهی تاریخی را برای خود به ثبت رساند و به‌عنوان یک فرد در قواره و جایگاه یک لشکر و یک نظام به ایفای نقش و تعهد پرداخت.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به مختومه شدن پرونده خرید تضمینی گندم توسط دولت از گندم‌کاران گفت: این افتخار را دارم که پیش از به پایان رسیدن ماه آبان اعلام کنم که مطالبات گندم‌کاران توسط دولت به‌صورت صد در صد پرداخت شد و ۱۱ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان بهای ۸ میلیون و ۸۷۲ هزار تن گندم خریداری شده، توسط دولت به گندم‌کاران پرداخت شد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تمهیدات دولت برای کمک به زلزله‌زدگان مناطق غربی کشور تصریح کرد: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیئت دولت پرداخت ۲۸۱ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض جهت اسکان موقت ۱۱ هزار خانوار روستایی و ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار شهری مناطق زلزله‌زده به تصویب رسید.

نوبخت ادامه داد: همچنین در جلسه مزبور مصوب شد که ۶۵۹ میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار خانوار‌هایی که در زلزله اخیر خسارت دیدند قرار گیرد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون تمهیدات دولت امریکا برای کاهش خرید نفت ازایران توسط سایر کشور‌ها و مغایرت این موضوع با مفاد برجام گفت: هرگونه تخلف از سوی طرفین موافقت‌نامه برجام در مکانیزم مخصوص تعبیه شده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد همچنین ما در داخل نیز در قالب یک کمیسیون ویژه موارد نقض تعهدات و تخلفات طرف مقابل به‌ویژه امریکایی‌ها را که مرتباً در حال تکرار است احصاء می‌کنیم و مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال لغو قرارداد توتال با توجه به تحریم‌های اخیر امریکا بیان داشت: قرارداد توتال یک فرایند نسبتاً طولانی را طی کرد و در ایستگاه‌های مختلف متوقف شد و مورد مداقه قرار گرفت؛ یکی از نکات قوت قرارداد توتال این است که چنانچه طرف مقابل از تعهدات خود عدول کند باید نسبت به انجام تضمین‌های مقرر در قرارداد اقدامات لازم را به عمل آورد؛ البته تا این لحظه پیرامون این قرارداد اتفاق خاصی نیفتاده است. اما چنانچه این قرارداد دستخوش نقض تعهدات از سوی طرف مقابل شود ما نیز اقدامات پیش‌بینی‌شده در متن قرارداد را انجام می‌دهیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر نامه ۱۵۷ تن از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور برای پرداخت بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی گفت: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از تکالیف قانونی است که در مجلس وضع شده است و امیدواریم نمایندگان مجلس از این به بعد با توجه به آگاهیشان نسبت به وضعیت مالی دولت از ایجاد چنین تعهداتی برای دولت پرهیز کنند؛ همچنین باید متذکر شوم که تعهدات و مطالبات دولت در قبال سازمان تأمین اجتماعی صرفاً مختص دولت ما نیست و برخی از آن‌ها انباشته‌های دولت قبل است؛ با این همه دولت در چارچوب قانون برنامه ششم در حال انجام تعهدات مالی خود است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر رویکرد دولت در مورد پروژه مسکن مهر با توجه به حادثه اخیر وقوع زلزله در غرب کشور اظهار کرد: دولت یازدهم با ادامه اعطای تسهیلات مسکن مهر موافقت کرد و وزارت راه و شهرسازی را مکلف گردانید تا نسبت به تأمین زیرساخت‌های این پروژه اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما در اجرا مواجه شدیم با افزایش قیمت تمام‌شده مسکن و این در حالی بود که سرمایه‌گذاران مسکن مهر با قیمت به مراتب پایین‌تری اقدام به پیش‌خرید کرده بودند؛ با این همه دولت سطح تسهیلات اعطایی را افزایش داد و به جای مردم برای ساخت تأسیسات واحد‌های مسکن مهر اقدام کرد به‌گونه‌ای که در سال گذشته دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان در جهت تأمین انشعابات آب و برق این واحد‌ها اختصاص داد. دولت همه این اقدامات را انجام داد تا با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده مسکن مردم که سرمایه‌گذاران مسکن مهر بودند مبالغ اضافی کمتری را بپردازند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر دولت پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر را به پایان رساند و امیدواریم این روند با افزایش کیفیت و بازرسی‌ها جهت تأمین امنیت این واحد‌های مسکونی ادامه یابد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش کمک‌های مردمی در روند امدادرسانی زلزله اخیر گفت: قطعاً نباید زحمات مردم را در این رابطه کتمان کرد، اما اینکه تمام اقدامات صورت گرفته را ناشی از کمک‌های مردم بدانیم ساده‌انگاری است چرا که با توجه به حجم تخریب دولت به معنای حاکمیتی با تمام توان وارد شد و اقدامات زیادی را برای امداد و کمک به آسیب‌دیدگان انجام داد که این اقدامات ادامه دارد.

سخنگوی دولت افزود: در این رابطه باید توجه داشته باشیم که برخی رسانه‌های خارجی درصددند که از گسل‌های اجتماعی برای تخریب پیوند میان دولت و ملت استفاده کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر دستاورد‌های سفر هفته گذشته خود به شهر قم و دیدار با مراجع اعزام بیان داشت: دولت یازدهم پیوند وثیقی با حوزه‌های علمیه و مراجع داشت و در صدد هستیم که این پیوند در دولت دوازدهم هم ادامه یابد البته با توجه به خواستگاه رئیس جمهور انتظار پیوند زیاد و مستحکم دولت و مراجع چندان دور از ذهن نیست و در سفر هفته گذشته من به شهر قم و دیدار با مراجع وجه مشترک، عطوفت مراجع به دولت و رئیس جمهور بود؛ ضمن اینکه از راهنمایی‌ها و نصایح ارزشمند مراجع نیز بهره‌مند شدیم.

نوبخت همچنین هرگونه طرح بحث در دیدارش با آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی بر اختصاص بودجه بیشتر به شهر قم را رد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر گلایه صورت گرفته از جانب برخی اشخاص نسبت به انتقاد دولتمردان در قبال مسکن مهر در نخستین ساعات وقوع زلزله و شکل‌گیری بحران که برخی از آن تعبیر به سیاسی‌کاری کردند گفت: موضع دولتمردان در خصوص مسکن مهر به حق بود؛ اینکه به هر سخنی که ایراد می‌شود برچسب سیاسی بزنیم درست نیست و این کار ریشه در دولت‌های قبل دارد؛ همچنین باید توجه کرد که موضع ما در قبال انتقاد به مسکن مهر ناظر بر دولت قبل نبود بلکه به پیمانکاران برمی‌گشت. همان‌طور که شاهد بودیم ساختمان یک بیمارستان در منطقه اسلام‌آباد که هیچگونه خسارتی در جریان زلزله اخیر ندید فروریخت و پیمانکار آن به‌عنوان مقصر باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: از این جهت نباید تخطئه کنیم که چرا اعضای دولت نسبت به عملکرد بد سازندگان مسکن مهر مناطق زلزله‌زده انتقاد داشتند؛ همچنین باید توجه کنیم که هیچگونه شائبه سیاسی‌کاری در این انتقاد به حق دولتمردان وجود نداشت.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان ارائه گزارش صد روزه توسط رئیس جمهور گفت: گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد دولت دوازدهم توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است و در حال حاضر روی میز من است و در زمان مقرر توسط رئیس جمهور اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر درخواست FATF برای حذف موارد مرتبط با محور مقاومت از لایحه مبارزه با پول‌شویی که توسط دولت جمهوری اسلامی به مجلس ارائه شده اظهار کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی در چارچوب قوانین داخلی و منافع ملی توسط دولت به مجلس ارائه شده است و هیچ موردی خارج از چارچوب نظام و مصالح ملی در این لایحه گنجانده نشده است. جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت پرچمدار مقابله با تروریسم هستند و پرچم مقابله با تروریسم بر روی دوش پاسداران ما است بنابراین دیگران می‌توانند حرف‌های خود را بزنند، اما ما در عمل تنها به منافع ملی خود توجه داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه دولت برای بازسازی خانه‌های تخریب‌شده در جریان زلزله اخیر تصریح کرد: بازسازی خانه‌های تخریب شده و همچنین اسکان موقت مردم زلزله‌زده در مناطق غربی کشور توسط دولت بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است تا در این رابطه چند مدیریتی ایجاد نشود. در این راستا بنیاد مسکن نیز اعلام کرده است که قصد ندارد تسهیلات دولت را بگیرد و خانه‌های یک سال ساز تحویل مردم بدهد بلکه این بنیاد اعتقاد دارد مردم خودشان باید واحد‌های مسکونی خود را بسازند و از سوی دولت و بنیاد پشتیبانی شوند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: در این ارتباط هیچگونه بحث جدی نه در دولت و نه در شورای عالی امنیت ملی مطرح نیست.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر همگرایی اخیر اروپایی‌ها با امریکایی‌ها در اتخاذ مواضع خصمانه علیه ایران گفت: زود است که بگوییم اتحادیه اروپا در حال اعمال سیاست‌های خصمانه دیکته‌َشده از جانب امریکا علیه ایران است چرا که تاکنون به‌ویژه در خصوص برجام شاهد همراهی اتحادیه اروپا با مواضع ایران بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: همچنین بار دیگر تکرار می‌کنیم که پیرامون مواضع اصولی خود در رابطه با دکترین دفاعی و بازدارنده کشور با هیچ طرفی مذاکره نمی‌کنیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش مواضع خصمانه مقامات سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در شرایط فعلی همه تحلیل‌گران متفق‌القول‌اند که عربستان در موضع ضعف قرار دارد و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به موفقیت رسیده است. امروز آن کشوری که سهم بزرگی در مبارزه با تروریسم دارد ایران است و کشوری که در مظان اتهام حمایت از تروریسم است عربستان است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه دولت به موجب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم که مکلف به ارائه تسهیلات برای بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شده است چه میزان را با گذشت ۸ ماه از سال اجرایی کرده گفت: این موضوع پیش از آنکه در قالب برنامه ششم گنجانده شود مصوبه هیئت وزیران بود و در این رابطه سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت سود شد. اجرای این ماده قانونی توسط دولت در حال انجام است، اما اینکه تا اینجای سال چه مقدار از آن عملیاتی شده است را پس از کسب اطلاعات اعلام می‌کنم.

نوبخت در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر صحت و سقم خبر فیلتر شدن تلگرام به موجب مصوبه شورای عالی امنیت ملی گفت: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در خصوص فیلتر شدن تلگرام نداشته‌ایم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *