اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن

10:00 - 30 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۵۷۰
اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی، چه مقدار باید میوه بخوریم؟، مضرات تند غذا خوردن و ... را در بسته سلامت میزان بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، اما و اگرهای مصرف گوشت از دیدگاه طب‌ سنتی، چه مقدار باید میوه بخوریم؟، مضرات تند غذا خوردن و ... را در بسته سلامت میزان بخوانید.

قبل از خوردن میوه این موارد را بدانید! چه مقدار باید میوه بخوریم؟

مشرق: چه چیزی آناناس و توت را از یکدیگر متفاوت می کند؟ با اینکه هر دو حاوی ویتامین های مفید برای بدن هستند اما مقدار متفاوتی کربوهیدرات قند و فیبر در خود دارند. بهترین میوه ها مقدار زیادی پلی فنل در خود دارند و شاخص گلیسمی شان نیز پایین است. شاخص گلیسمی نشان می دهد که یک غذا چقدر سریع می تواند قند خونتان را افزایش دهد. میوه هایی که شاخص گلیسمی پایین دارند انتخاب های بهتری هستند چون آرام تر هضم می شوند، بنابراین باعث افزایش ناگهانی قند خونتان نمی شوند و کمکتان می کنند برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید. توت ها مقدار زیادی پلی فنل دارند و شاخص گلیسمی شان نیز پایین است. به صورت کلی بیشتر میوه هایی که رنگ تیره تری دارند، مانند انگور هایی تیره رنگ در مقایسه با میوه هایی با رنگ روشن مانند موز و ملون ها آنتی اکسیدان بیشتری دارند و در هر وعده میزان قندشان نیز پایین تر است. برخی برنامه های کاهش وزن اجازه می دهند هرچقدر دلتان می خواهد میوه و سبزیجات مصرف کنید اما این کار به نظر خیلی هوشمندانه نمی آید. مسلما می توانید مقدار بسیار زیادی سبزیجات غیرنشاسته ای میل کنید اما میوه ها چیزهایی هستند که باید بیشتر حواستان را در موردشان جمع کنید، دلیلش هم گلیسمی بالایی است که بعضی از آنها دارند. از آنجا که طعم میوه ها شیرین و دلچسب است، ممکن است بدون اینکه متوجه شویم پرخوری کنیم. در این حالت قند خون به دلیل گلوکز و کالری بالا می رود و منجر به افزایش وزن می شود. چه مقدار باید میوه بخوریم؟ برای بیشتر افراد بالغ دو فنجان در روز توصیه می شود ولی باز هم این مقدار بسته به سن و سطح تناسب اندام متفاوت است. اگر توت یا میوه هایی استفاده می کنید که برش خورده اند هیچ اشکالی ندارد که از فنجان های اندازه گیری استفاده کنید. با اینکه یک قطعه میوه از یک قطعه شکلات شیرین بهتر است اما همچنان پتانسیلش را دارد که قند خونتان را بالا ببرد و سپس باعث سقوط آن شود. میوه را با مقداری پروتئین ترکیب کنید، مثلا مقداری پنیر یا کره بادام زمینی این کار باعث می شود میوه باعث فراز و فرود ناگهانی در قند خونتان نشود. میوه باعث افزایش سطح انسولین و پروتئین باعث بالا رفتن هورمون گلوکاگون می شود. این دو هورمون برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون با یکدیگر کار می کنند.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


مضرات تند غذا خوردن؛ این‌طور بیشتر چاق می‌شوید!

فرادید: مطالعات اخیرا نشان می‌دهند که آرام غذا خوردن و خوب جویدن، یکی از راز‌های سلامتی قلب و بدن به شمار می‌رود. تحقیقات جدید دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهند، افرادی که با ذهنی آرام و آهسته غذا می‌خورند، احتمال کمتری برای آن‌ها وجود دارند تا به سندروم متابولیک دچار شوند. به طور عمده داشتن یک وعده غذایی لوکس و خوردن غذاهایی نظیر اسنک‌ها و فست فود‌ها می‌توانند بسیار لذت بخش باشد. مطالعات اخیرا نشان می‌دهند که آرام غذا خوردن و خوب جویدن، یکی از راز‌های سلامتی قلب و بدن به شمار می‌رود. تحقیقات جدید دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهند، افرادی که با ذهنی آرام و آهسته غذا می‌خورند، احتمال کمتری برای آن‌ها وجود دارند تا به سندروم متابولیک دچار شوند – این نامی است که به مجموعه برخی از بیماری‌ها نظیر فشار خون بالا، دیابت و چاقی داده اند که هر کدام به نوبه خود سلامت قلب را تهدید می‌کنند.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


اثرات شگفت‌انگیز عسل در بهبود زخم های بدخیم

تسنیم: استفاده از عسل در پانسمان زخم ها باعث از بین رفتن بوی بد زخم می‌شود همچنین هنگام تعویض پانسمان، به زخم نمی‌چسبد و درد کمتری برای بیمار ایجاد می‌کند. برای پانسمان سوختگی های درجه یک تا درجه سه‌، عسل و روغن زیتون کهنه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بعد از شستشوی خوب زخم‌، ناحیه موردنظر را با این ترکیب پانسمان کنید. برای پانسمان زخم بستر‌، عسل و پودر برگ گیاه گزنه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و بعد از شستشوی خوب ناحیه زخم بستر، این ترکیب را به ناحیه موردنظر پانسمان کنید. برای پانسمان زخم های دیابتیک‌، عسل و نمک را به نسبت 3 به 1 باهم مخلوط کنید و پس از شستشوی خوب زخم دیابتی از این ترکیب در ناحیه زخم موردنظر استفاده کنید. برای پانسمان زخم ناشی از زالودرمانی یا زخمی که در آن خونریزی ادامه‌دار است برای قطع خونریزی‌، عسل و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و روی ناحیه موردنظر پانسمان کنید. برای پانسمان زخمی که مزمن است و ترمیم زخم به کندی صورت می‌گیرد تا حدی که ناحیه زخم حالت چاله مانند به خود گرفته برای ترمیم آن‌، عسل، کندر، خون سیاوشان، انزروت را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در ناحیه زخم موردنظر پرکنید و سپس پانسمان را انجام دهید. برای درمان زخم معده یا زخم اثنی عشر، صبح ناشتا و هرشب موقع خواب یک قاشق غذاخوری عسل موم‌دار را به مدت 9دقیقه در دهان نگهدارید بدون آنکه قطره‌ای از عسل یا آب دهان را قورت داده باشید سپس مانند آدامس آنرا در دهان بجوید عسل را قورت داده و موم را دور بیندازید.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


اما و اگرهای مصرف گوشت از دیدگاه طب‌ سنتی

چاردیواری: گوشت حیوانات جوان از دیدگاه طب‌ سنتی بهترین گوشت محسوب می‌شود؛ در نتیجه مصرف جوجه و بره، می‌تواند برای افراد بسیاری مفید باشد. البته علاوه بر گوشت بره و جوجه، مصرف برخی از ماهی‌ها مانند قزل‌آلا و ماهی سفید نیز می‌تواند تا حدودی خوب باشد. گوشت‌ها به‌طور کلی، مزاج گرم دارند و نسبت گرم‌ بودن آنها با یکدیگر سنجیده می‌شود. به عنوان مثال، گوشت ماهی به نسبت گوشت پرندگان، مزاج سردتر، با رطوبت بالا‌تر دارد. علاوه بر این گوشت‌ها، گوشت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد، ولی مصرف این نوع از گوشت‌ها نباید به صورت دائمی باشد. برای مثال، آن دسته از افرادی که در بدن‌شان انرژی کمی دارند، گاهی می‌توانند از گوشت شتر که مزاج آن گرم است، بهره ببرند. مصرف موردی گوشت شترمرغ، به آن دسته از افرادی که به کلسترول و چربی خون بالا، مشکلات سیاتیک، یا درد مفاصل مبتلا هستند، توصیه می‌شود. هنگام انتخاب گوشت، علاوه بر توجه به مزاج آن، باید به غلظت و لطافت آن نیز توجه کافی داشت. برای مثال، برخی از انواع گوشت مانند ماهی‌ها، لطیف و سریع‌الهضم محسوب می‌شود، در حالی‌که برخی دیگر از گوشت‌ها مانند گاو یا گوساله، متراکم به حساب می‌آید و دیر هضم است. افراد پیر یا کودکان که هاضمه آنها ضعیف است، نباید از گوشت‌های متراکم استفاده کنند، گوشت جوجه مرغ و ماهی برای این دسته از افراد گزینه خوبی محسوب می‌شود. افرادی که ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند باید از گوشت گوساله به شکل موردی حتما استفاده کنند. از دیدگاه طب سنتی، مصرف گوشت به صورت زیاد برای برخی از افراد، ممنوعیت دارد. مثلا افرادی که دموی‌مزاج یا مزاج گرم و تر دارند، نباید در مصرف گوشت زیاده‌روی کنند. داشتن بدن سرخ و برافروخته، فشار خون بالا، تعریق زیاد، گرمایی بودن و احساس طعم شیرین در دهان، از ویژگی‌های این دسته از افراد است. آن دسته از بیمارانی که به اختلال حافظه، پرخونی (هموگلوبین بالا)، درد مفاصل و... مبتلا هستند، نباید بیش از اندازه گوشت مصرف کنند.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


وقتی خون جلوی بینی‌تان را می‌گیرد!

با این‌که خون‌دماغ تمام شده است، ولی نگرانی‌هایتان ادامه دارد و جویای دلیل این مساله هستید و فکر می‌کنید شاید نیاز باشد به پزشک مراجعه کنید. این‌که چقدر خون‌دماغ مهم است و نیاز به بررسی دارد، باید از یک پزشک عمومی پرسید. ابتلا به خون‌دماغ گاهی می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری بدخیم در بدن باشد که این مساله چندان شایع نیست و نباید برای هر خون‌دماغی که فرد تجربه می‌کند، نگران شود. علاوه بر این، برخی از افراد معتقدند خون‌دماغ می‌تواند به دلیل ابتلا به فشار خون بالا باشد که هنوز روی این مساله بحث‌های زیادی وجود دارد و به صورت قطعی ثابت‌نشده که فشارخون بالا عاملی برای خون‌دماغ است. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به خون‌دماغ شود، ابتلا به بیماری هموفیلی و کمبود پلاکت است که برای تشخیص این بیماری‌ها، بررسی‌های زیادی باید انجام شود. به طور کلی 60 تا 70 درصد افراد خون‌دماغ را تجربه می‌‌کنند. هر عاملی که شبکه شریانی داخل بینی را به هم بزند، می‌تواند منجر به خون‌دماغ شود. خون‌دماغ بیشتر در قسمت قدامی بینی اتفاق می‌افتد و در قسمت خلفی بینی، کمتر مشاهده می‌شود. دلایل زیادی می‌توانند منجر به خون‌دماغ شوند برای مثال، ضربه‌ها یکی از دلایل خون‌دماغ محسوب می‌شوند که این ضربه‌ها می‌توانند شدید یا خفیف باشند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به خون‌دماغ شود، دستکاری داخل بینی است که این مساله در کودکان بسیار اتفاق می‌افتد. گاهی خون‌دماغ به دلیل خشک شدن ترشحات داخل بینی ایجاد می‌شود که پزشک در چنین شرایطی ممکن است به فرد کمک گرفتن از سرم نمکی را توصیه کند و فرد در چنین شرایطی باید بینی خود را با سرم شست‌وشو بدهد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است پزشک برای کاهش خشکی داخل بینی توصیه کند، چرب کردن داخل بینی است انجام چنین کاری در افرادی که به خشکی بینی مبتلا هستند، می‌تواند از خون‌دماغ پیشگیری کند.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


شایع ترین علل کمردرد

جام جم: با وجود شیوع بالای کمردرد، به نظر می رسد که در طول دهه گذشته این میزان باز هم افزایش داشته است ولی اینکه آیا این به دلیل گزارش و ثبت بیشتر کمردرد هست و یا تغییر در سبک زندگی و یا هردو، نیاز به بررسی های بیشتری دارد. در مجموع می توان گفت همانند بیشتر مشکلات ایجاد کننده دردهای مزمن در سیستم اسکلتی عضلانی، میزان شیوع کمردرد در زنان بیش از مردان است و این اختلاف بعد از دوران یائسگی شیب تندتری می گیرد و سپس در اواخر سالمندی میزان بروز آن در زن و مرد تقریبا یکسان می شود. شاید قسمتی از این اختلاف مربوط به تجربه شناختی و هیجانی نحوه بروز و تطابق با درد و یا حتی تفاوتی که مردان و زنان در جایگاه کاری و اجتماعی با هم دارند، باشد ولی عوامل هورمونی، بارداری در زنان، اختلافات آناتومیکی ساختار و شکل لگن و حتی ژنتیک هم نقش مهمی دارند. یکی از شایع ترین علل کمردرد صدمات ناشی از فشارهای بیش از حد به عضلات و رباط های این ناحیه در حین انجام کارهای روزمره زندگی بصورت نادرست است، بلند کردن اجسام سنگین و یا حرکات ناگهانی و سریع موجب کشیدگی رباط ها و یا گرفتگی عضلات شده و منجر به ایجاد کمردردهای آنی و گاهی زودگذر می گردد و به نظر می رسد که بدلیل حجم کمتر و ضعیف تر بودن عضلات، احتمال بروز این نوع کمردرد ها در زنان بیشتر از مردان باشد.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


هشدارهای اورژانسی برای مبتلایان به دیابت

آوای سلامت: مبتلایان به دیابت نوع دو در معرض خطر بسیاری از مشکلات جدی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و قطع عضو هستند. با این حال با چک کردن مدام قند خون و حفظ و کنترل آن، و دانستن و به رسمیت شناختن عوامل خطر و علائم هشدار دهنده، می تواند از بسیاری از این عوارض جلوگیری کند. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر آسیب عصبی یا نوروپاتی دیابتی به خاطر قند خون کنترل نشده هستند. آسیب عصبی مرتبط با دیابت نوع ۲ می تواند منجر به از دست دادن حس در پاها شود و فرد را نسبت به عفونت ها آسیب پذیر کند. حتی یک تاول کوچک می تواند منجر به قطع عضو شود، مگر این که پای بیمار مدام از نظر بروز زخم ها کنترل شود و کوچکترین عفونت ها به سرعت مورد درمان قرار گیرد. عفونت درمان نشده منجر به مرگ بافت یا گانگرن و در نهایت قطع عضو مبتلا شده خواهد شد. دیابت همچنین می تواند توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت ها مشکل کند و باعث مشکلات پوستی شود. هر گونه ضربه، بریدگی ها یا خراش در مبتلایان به دیابت باید به سرعت تمیز و درمان با کرم آنتی بیوتیک و ... شود. التهاب و حساسیت به لمس در هر نقطه از روی بدن، قرمزی، بثورات خارش دار احاطه شده توسط تاول های کوچک، بریدگی ها، زخم، یا تاول روی پا که به درمان آهسته پاسخ می دهند، بی حسی، سوزن سوزن شدن و یا احساس سوزش در دست ها یا پاها از جمله انگشتان، درد شدید که بخصوص هنگام شب بدتر می شود، ضعف عضلانی که باعث دشواری در راه رفتن می شود و ... از جمله مواردی است که اگر فرد این علائم را ببیند باید به پزشک مراجعه کند.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


کاهش خطر نارسایی قلبی با مصرف رژیم غذایی گیاهی

مهر: طبق نتایج یک مطالعه جدید، با پیروی از یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی سلامت قلب تضمین شده است. محققان دانشکده آیکان نیویورک در این مطالعه پنج الگوی رژیم غذایی را ارزیابی کردند. آنها دریافتند افرادی که اکثر اوقات رژیم غذایی گیاهی مصرف می کنند در طول چهار سال مطالعه، ۴۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی قرار داشتند. سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: پیروی از رژیم غذایی عمدتاً حاوی گیاهان برگدار سبز، میوه، حبوبات، غلات کامل و ماهی و محدود کردن مصرف گوشت های فرآوری شده، چربی های اشباع، چربی های ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای سرشار از قندهای افزودنی یک سبک غذایی سالم برای قلب محسوب شده و بخصوص به پیشگیری از نارسایی قلبی کمک می کند. در نارسایی قلبی، قلب قادر به پمپاژ خون کافی برای حفظ حجم کار خود نیست. این مطالعه شامل بیش از ۱۵,۵۰۰ فرد بزرگسال آمریکایی ۴۵ سال به بالا بود که مبتلا به بیماری قلبی یا نارسای قلبی نبودند. رژیم غذایی گیاهی در مقابل رژیم های غذایی فست فودی، رژیم های شیرین، رژیم های جنوبی، و عادات شدید به سالاد (سس سالاد، سبزیجات برگدار، گوجه فرنگی، کره) در نظر گرفته شده و مقایسه شدند. نتایج نشان داد چهار رژیم غذایی دیگر با کاهش نارسایی قلبی همراه نبودند. تحقیقات قبلی نشان داده است که رژیم غذایی می تواند عامل مهمی در تنگ شدن شریان ها باشد که می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی شود.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


سیب زمینی موجب تقویت ویتامین های بدن می شود

محققان دریافته اند سیب زمینی زرد طلایی با افزایش میزان ویتامین های ضروری بدن از بروز بیماری در جمعیت کشورهای درحال توسعه پیشگیری می کند. سیب زمینی چهارمین ماده خوراکی گیاهی پرمصرف بعد از برنج، گندم و ذرت است. مطالعه محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد مصرف یک وعده سیب زمینی زرد می تواند ۴۲ درصد مصرف روزانه ویتامین A موردنیاز یک کودک را تامین کند که برای بهبود بینایی، ایمنی بدن، رشد اعضاء، و سلامت باروری ضروری است. سیب زمینی زرد طلایی همچنین ۳۴ درصد ویتامین E را تامین می کند که از فشار اکسایشی و التهاب که موجب بروز مشکلات مرتبط با آسیب به اعصاب، ماهیچه ها، بینایی و سیستم ایمنی می شود، پیشگیری می نماید. زنان در سن باروری که ۱۵۰ گرم سیب زمینی طلایی مصرف می کنند می توانند ۱۵ درصد از ویتامین A موردنیاز و همچنین ۱۷ درصد از ویتامین E موردنیازشان را تامین کنند. سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید که سیب زمینی طلایی در مقایسه با سیب زمینی سفید، حاوی مقادیر بیشتر ویتامین A و E است و می تواند در جوامع دارای کمبود این ویتامین ها بسیار مثمرثمر باشد.

اما و اگر‌های مصرف گوشت از دیدگاه طب سنتی/ چه مقدار باید میوه بخوریم؟/ مضرات تند غذا خوردن


برچسب ها: فواید آناناس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *