خطوط آجری مزین با نام خدا به‌قدمت ۴۷۰۰ سال کشف شد

16:21 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۴۱۹
لایه‌نگاری ۵ مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشی تا ترک محوطه، وقوع زلزله و سرانجام ترک، تخریب و به غارت رفتن آجر‌های بنا و سکونت موقت دوره‌های میانه اسلامی در گمانه‌های کاوش محوطه تل آجری پارسه تخت‌جمشید شناسایی و مطالعه شد.
خطوط آجری مزین با نام خدا به‌قدمت ۴۷۰۰ سال کشف شدبه‌گزارش گروه فضای مجازی ، نتایج و یافته‌های فصل هفتم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه تل آجری پارسه تخت‌جمشید نشان داد طرح و پلان دروازه مکشوفه درست بر اساس پلان دروازه ایشتار بابل طراحی و ایجاد شده است.

در این رابطه علیرضا عسگری چاوردی ــ سرپرست هیئت باستان‌شناسی اظهار داشت: کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل با هدف شناخت اتاق مرکزی و دیوار الحاقی در گوشه شمال شرقی بنای دروازه انجام گرفت.

وی افزود: کشف سکو‌های نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گل‌های لوتوس و شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی بنا نشان داد که طرح و پلان دروازه مکشوفه درست بر اساس پلان دروازه ایشتار بابل طراحی و ایجاد شده است.

این باستان‌شناس اظهار کرد: کشف خطوط و آجرنبشته‌ای مزین با نام خدا به‌زبان عیلامی از دیگر دستاورد‌های این فصل کاوش بود.

این باستان‌شناس گفت: همچنین بر اساس لایه‌نگاری دقیق ۵ مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و سرانجام ترک، تخریب و به غارت رفتن آجر‌های بنا و سکونت موقت دوره‌های میانه اسلامی در گمانه‌های کاوش این فصل شناسایی و مطالعه شد.

عسگری تصریح کرد: بنای مکشوفه دروازه واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های پژوهشی میراث‌فرهنگی در دهه‌های اخیر است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه بولونیای ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر شد.

به‌گفته این باستان‌شناس، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به‌دلیل اهمیت بنای مکشوفه تلاش دارد به‌سرعت این بنا را به یک سایت‌موزه قابل بازدید برای گردشگران تبدیل کند.
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *