باورهای اشتباه در مورد بارداری

15:50 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۴۱۳
بارداری، دوران طلایی زندگی یک زن است. اما به محض اینکه خبر بارداری‌تان را به اطرافیان اعلام می‌کنید، احتمالا با توصیه‌ها و پندهای فراوانی در مورد بایدها و نبایدهای بارداری بمباران می‌شوید!

باورهای اشتباه در مورد بارداریبه گزارش گروه فضای مجازی ،بارداری، دوران طلایی زندگی یک زن است. اما به محض اینکه خبر بارداری‌تان را به اطرافیان اعلام می‌کنید، احتمالا با توصیه‌ها و پندهای فراوانی در مورد بایدها و نبایدهای بارداری بمباران می‌شوید!

 ضمنا کتاب‌ها، مجله‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و اینترنت هم پُر از این توصیه‌ها هستند. با وجود اینهمه بایدها و نبایدها، واقعا از کجا بدانید کدام درست و کدام نادرست است. شما نمی‌توانید ناآگاهانه هر توصیه‌ای را بکار ببرید چون روی سلامت شما و کودک‌تان اثر خواهد گذاشت. برخی از توصیه‌ها واقعا مفید هستند اما متاسفانه بعضی دیگر فقط مضرند!

 ضمنا این را فراموش نکنید که بارداری هر زنی متفاوت با زنی دیگر است، پس توصیه‌های پزشک‌تان را بکار ببرید و در هر موردی با او مشورت کنید.

 باور اشتباه: به جای دو نفر غذا بخور

 زنان باردار معمولا فکر می‌کنند باید در دوران بارداری بیشتر غذا بخورند چون به هر حال دو نفر هستند!

 این درست نیست، یک زن در دوران بارداری فقط باید روی تغذیه‌ی سالم و مغذی تمرکز کند. یک زن باردار فقط به 300 کالری اضافی در روز نیاز دارد. اگر به اندازه‌ی دو نفر غذا بخورید، افزایش وزن ناسالمی خواهید داشت که می‌تواند ریسک دیابت حاملگی، سر درد، فشار خون بالا و نهایتا عمل سزارین را بالا ببرد چون جنین، خیلی بزرگ خواهد شد. ضمنا، وزن اضافی به دست آمده، برای کودک‌تان هم این عوارض را دارد: IQ ی پایین، اختلال پُر خوری و سایکوز (روان پریشی).

 تغذیه‌ی سالم بر پایه‌ی پروتئین با کیفیت (تخم مرغ، ماهی، بنشن و حبوبات)، میوه و سبزی فراوان و کربوهیدارت‌های تصفیه نشده، مناسب یک خانم باردار است.

باور اشتباه: ورزش را کنار بگذار

 شاید شنیده باشید که زن باردار باید ورزش کردن را کنار بگذارد و تا جایی که امکان دارد، طی این 9 ماه استراحت کند. این درست نیست، پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند مرتبا پیاده روی‌های کوتاه مدت داشته باشند، نرمش‌های سبُک انجام دهند و از انجام کارهای سبُک خانه نیز اجتناب نکنند. اما این درست است که باید تمرین‌های سخت ورزشی و فعالیت‌های شدید را کنار بگذارید.

 زنانی که در دوران بارداری خود فعال می‌مانند، زایمان راحت‌تری دارند و احتمال اینکه دچار افسردگی بعد از زایمان شوند هم کمتر است و بهتر هم می‌خوابند. همچنین ورزش کردن در زمان بارداری، بدن‌تان را متناسب نگه داشته و بعد از زایمان، زودتر به اندام قبل از زایمان خود بر خواهید گشت.

 مطالعه‌ای در سال 2017 نشان داد ورزش در زمان بارداری، فواید فیزیولوژیکی هم برای مادر و هم برای جنین دارد. پیاده روی، شنا، تمرین هوازی با شدت کم و رکاب زدن دوچرخه‌ی ثابت، نمونه‌هایی از فعالیت‌های مناسب یک خانم باردار هستند. همیشه قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید و بعد از ورزش هم بدن را سرد کنید. از انجام هر نوع ورزش و فعالیت شدید پرهیز کنید.

 باور اشتباه: به هر حال کمر درد خواهی گرفت

 بارداری یعنی اینکه حتما کمر درد یا سایر دردها به سراغ‌تان خواهد آمد! این درست نیست، کمر درد تا حدودی یک از عوارض بارداری است اما نه اینکه نتوانید درمانش کنید یا از آن پیشگیری کنید. پایین کمرتان ممکن است به دلیل افزایش وزن، تغییر وضعیت بدن و شل شدن عضلات درد بگیرد. اما با حفظ وضعیت بدنی درست و صاف نگه داشتن ستون فقرات، به راحتی می‌توانید این درد را به حداقل برسانید. شانه‌ها را عقب نیندازید و پشت‌تان را قوز نکنید. ورزش هم می‌تواند به شما کمک کند تا درد کمرتان را تسکین بدهید. مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد ورزش کردن، درمانی موثر برای کنترل کمر درد ناشی از بارداری است. تمرین‌های مربوط به لگن را روی زمین انجام دهید و عضلات کمر را بکشید. ضمنا از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و بلند کردن چیزهای سنگین خودداری کنید.

 باور اشتباه: حمام گرم نگیرید

 بسیاری از افراد به زنان باردار توصیه می‌کنند حمام گرم نگیرند و شاید فکر کنید دیگر نمی‌توانید مانند قبل از بارداری‌تان از یک حمام گرم و دلچسب لذت ببرید.

اما این درست نیست. یک حمام 5 دقیقه‌ای با آب گرم مشکلی ندارد اما چیزی که باید از آن اجتناب کنید، حمام‌ طولانی مدت با آب گرم است.

طبق مطالعات انجام شده، به زنان باردار توصیه می‌شود از حمام‌ خیلی گرم خود داری کنند. در دمای مرکزی بدن یک زن باردار هرگز نباید بالاتر از 102.2 درجه فارنهایت برود. نشستن در وان گرم برای مدت طولانی می‌تواند دمای بدن را افزایش بدهد و در نتیجه ریسک نقص لوله‌ی عصبی مانند اسپاینا بیفیدا (مهره شکاف) را بالا ببرد. ضمنا گرما می‌تواند فشار بدن را خیلی پایین بیاورد.

 باور اشتباه: اگر شکم بالا باشد، دختر است

 یکی از رایج‌ترین باورهایی که در مورد بارداری وجود دارد، فرم شکم یک زن باردار و جنسیت جنین است. گفته می‌شود اگر شکم زن باردار بالا آمده باشد، یعنی فرزندش دختر است و برعکس، اگر شکمش پایین افتاده باشد یعنی فرزند او پسر است.

 هیچ پشتوانه‌ی علمی برای این باورها وجود ندارد. فرم و اندازه‌ی شکم یک خانم باردار به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند فرم رحم، تیپ بدنی خاص فرد و عضلات شکم.

همچنین جایگاه رحم، وضعیت و مقدار چربی جمع شده در اطراف شکم نیز تعیین کننده‌ی شکل شکم یک زن باردار هستند. اگر دوست دارید جنسیت جنین‌تان را بدانید، پزشک‌تان در زمان مناسبش این را به شما خواهد گفت.

 باور اشتباه:‌ ضربان قلب جنین، دختر یا پسر بودنش را معلوم می‌کند

 یک باور اشتباه دیگر در مورد جنسیت جنین، مربوط به ضربان قلب اوست. این عقیده وجود دارد که اگر ضربان قلب جنین، تند باشد یعنی دختر است و اگر ضربان قلب او آهسته باشد یعنی جنین، پسر است. باز هم هیچ پشتوانه‌ی علمی برای این باور وجود ندارد. سرعت ضربان قلب جنین، طی بارداری تغییر می‌کند و بستگی به سلامت و سن جنین ِ در حال رشد دارد. مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد علی رغم باورهای رایج، هیچ تفاوت خاصی میان سرعت ضربان قلب جنین دختر و پسر وجود ندارد.

 باور اشتباه: سوزش سرِ دل یعنی اینکه جنین موهای زیادی دارد

 سوزش معده، یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری است که به دلیل ریفلاکس اسید معده ایجاد می‌شود و خوردن غذاهای تند و ادویه‌دار می‌تواند این علت را تشدید کند. از لحاظ علمی سوزش معده ارتباطی با موی جنین ندارد. اما بر اساس مطالعه‌ای در سال 2006، یک ارتباط بین شدت سوزش معده در زنان باردار و مقدار موی جنین هنگام تولد وجود دارد. دانشمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند که، همان هورمون‌هایی که موجب سوزش معده می‌شوند، می‌توانند به افزایش رشد موی جنین نیز کمک کنند. اما این هم مشاهده شد که زنان بارداری که از سورش معده بسیار رنج می‌بردند، نوزادانی کچل به دنیا آوردند!

 باور اشتباه: هوس غذای شور یعنی پسر، و هوس غذای شیرین یعنی دختر

 خیلی‌ها عقیده دارند تمایل مادر به غذاهای شور به معنی پسر بودن فرزندش و تمایل مادر به غذاهای شیرین، به معنی دختر بودن فرزندش است. اما هیچ پشتوانه‌ی علمی وجود ندارد که از این تئوری رایج دفاع کند و نشاندهنده‌ی ارتباط تمایل به غذا و جنسیت جنین باشد.

 تمایل مادر به غذاها یا مزه‌هایی خاص در دوران بارداری، یک اتفاق طبیعی است که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست.

 بعضی از کارشناسان عقیده دارند، تغییرات ناگهانی هورمونی در زنان باردار می‌تواند توجیه کننده‌ی این حالت باشد. یا شاید هم به دلیل کار و فعالیت زیادی که بدن زن باردار برای حمایت و رشد یک زندگی جدید در بطن خود انجام می‌دهد. به هر حال، اشتها به مزه یا غذایی خاص نمی‌تواند مشخص کننده‌ی جنسیت جنین باشد. صرفا جهت تفریح می‌توانید از این پیش بینی‌ها لذت ببرید!

 

 

منبع:برترین ها

 

 

 

 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: بارداری زایمان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *