رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عربستان به اهداف خود در برگزاری نشست اضطراری وزاری خارجه کشور‌های اتحادیه عرب نرسید

6:30 - 30 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۳۸۹
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عربستان به اهداف خود در برگزاری نشست اضطراری وزاری خارجه کشور‌های اتحادیه عرب نرسید. وزیر خارجه لبنان، عراق و الجزایر و دوکشور دیگر در این نشست، حضور نداشتند و بدون حضور وزرای خارجه ۵ کشور از ۲۰ کشور غربی اجماع لازم فراهم نشد.

نشست اتحادیه عرب  با شکست مواجه شدجعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی در خصوص نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره اظهار داشت: مدت‌هاست جنگ سردی بین ایران و عربستان آغاز شده است و آن‌ها انواع کینه‌‌توزی و دشمنی‌ها را علیه ایران به کار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اخیراً عربستان سعودی  اقدامات مهم خصمانه  زیادی علیه ایران انجام داده‌ است، افزود: این اقدامات شامل کمک به منافقان، کمک برخی عناصر نفوذی در اقلیت‌های ایران، فراخوانی کشور‌های اسلامی برای قطع ارتباط با ایران (سودان و جیبوتی)، انجام  تبلیغات گسترده در عراق علیه حضور ایران در این کشور و سوریه، انفجار بمب جلوی سفارتخانه‌های ایران، اقداماتشان درخصوص زوار  ایرانی حج  و نیز اتهام زنی به ایران درباره مداخله در امور یمن از جمله این اقدامات و فعالیت های مخاصمه برانگیز است.

قنادباشی خاطرنشان کرد: اما آنچه عربستان در برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب دنبال می‌کرد، این بود که زمینه‌های عملی‌ توافقی که با آمریکا مبنی بر خصومت ورزی با ایران و حزب‌الله انجام شده بود را فراهم کند.(در نشست ۳۱ خرداد ترامپ با مسئولان عربستان سعودی، بیانیه ای صادر شد که در آن آمده بود  باید علیه ایران، حزب‌الله، حماس و اخوان المسلمین اقداماتی صورت بگیرد).

کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: عربستان به اهداف خود در برگزاری نشست اضطراری وزاری خارجه کشور‌های اتحادیه عرب نرسید. وزیر خارجه لبنان، عراق و الجزایر و دوکشور‌ دیگر در این نشست، حضور نداشتند و بدون حضور وزرای خارجه  ۵ کشور از ۲۰ کشور غربی اجماع لازم فراهم نشد.

وی اضافه کرد: عربستان تلاش دارد اجماعی برای ایجاد اقدامات عملی علیه حزب‌الله لبنان به خواست ترامپ و نتایناهو بوجود بیاورد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدت‌هاست نگران زمان پس از داعش است و فکر می‌کند اگر داعش از بین برود، حزب‌الله، سوریه، ایران و عراق به‌عنوان کشور‌های محور مقاوت قوی می‌شوند. لذا برای اینکه نیرویی که در مقابل داعش می‌ایستد را از بین ببرند. آنها سعد حریری را هم با همین همین مجبور کردند که علیه حزب‌الله موضع بگیرد.

قنادباشی درخصوص اینکه آیا عربستان موفق به همراهی سایر کشورهای عربی برای مواجهه با ایران در جنگ سرد می شود، تصریح کرد: این کشور‌ها قول همکاری ندادند و فقط در این جلسه حضور داشتند.تجربه نیز این موضوع را نشان داده است چرا که عربستان در جنگ یمن می‌گفت، مبارزه را با نه کشور آغاز می‌کنیم که در همان ابتدای امر ترکیه، پاکستان و سودان کنار رفتند و عربستان و امارات تنها ماندند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *