چگونه و در چه مواردی می‌توان جلوی چک را بست؟

11:29 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۲۵۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
چگونه و در چه مواردی می‌توان جلوی چک را بست؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسشها پاسخ داده‌اند.

به گزارش پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره نحوه جلوگیری از پرداخت چک این است:

سلام. بنده دامدارم و از ساوه رفتم بندر ترکمن پیش دلال که برام از میدان گوساله ۱۳۰ کیلویی بخره، چون اونجا باسکول نیس بصورت سرپایی خرید کرد. بعد توی مسیر رفتیم باسکول، دیدیم هر راس دراومده ۹۰ کیلو. کارشناس اوردم گفت: دور و بر ۱۱ میلیون بهت گرون داده. ۲۵ راس گوساله را ۹۶ میلیون حساب کرده که ۷۰ تومنشا نقد دادم الباقیشا ۲ فقره چک. حالا میخوام جلوی چکها ببندم. باید چیکار کنم؟ ممنون.

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آنها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده، می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.
دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد. این در حالی است که در صورت تحصیل چک بواسطه ارتکاب جرم می‌توان دستور عدم پرداخت چک را به بانک صادر نمود. البته ممکن است موضوع از نظر محکمه فاقد وصف کیفری تشخیص داده شود؛ بنابراین به منظور جلوگیری از بروز مشکل پیشنهاد اقدام از طریق دادگاه حقوقی توصیه می‌شود. هرچند که راه شکایت کیفری نیز می‌تواند باز باشد.


ss
|
-
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
وقت بخیر میخواستم بدونم اگه کسی از من چک سفید امضا داشته باشه ، میتونم جلوی چک رو بگیرم ؟ (به عنوان مفقودی، سرقتی یا هر راهی که امکان پذیر باشه )
حسین
|
-
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
سلام بنده یک دستگاه ماشین به مبلغ 36تومان مامعله کردم که 26میلون تومان نقد و 10میلون تومان پای سند مامعله کردم و ماشین به نام خانمش هست و من پشیمان شدم وماشین رو به یک نفر دیگر فروخته ویک فقره چک26میلون تومان گرفته و به بنده دادن وخریدار پشیمان شده وبه بنده میگوید جلوی چک را میبندد خواهش میکنم راهنمایم کنید ممنون
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *